zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Vastdenken in Amsterdam

03-09-2023

Stel, je hebt veel werk liggen, eigenlijk te veel. Een probleem. En stel dat je, om het op te lossen, extra gas geeft en zo alles in korte tijd wegwerkt. Dat klinkt mooi. Probleem opgelost, zou je zeggen. Maar de kans is groot dat je baas vervolgens denkt: toffe medewerker, die geef ik nog wat meer werk. En zo is je oplossing de oorzaak van nog meer werk. Het tragische: hoe harder je probeert het probleem op deze manier op te lossen, des te groter het wordt.

Van een probleem een ramp maken

Bovenstaand voorbeeld is een mooie illustratie van wat wij vastdenken noemen. Vastdenken is het tegenovergestelde van omdenken. Zoals we bij omdenken een probleem transformeren tot een mogelijkheid, zo veranderen we bij vastdenken een probleem in een ramp. Een catastrofe. Hoe harder er ‘opgelost’ wordt, des te groter wordt het probleem. Het is alsof je met je auto in de modder zit en probeert weg te rijden door gas te geven. Hoe meer gas je geeft, des te dieper zak je weg in de modder.

Stay Away

Onlangs zagen we een typische voorbeeld van vastdenken voorbij komen in Het Parool. Het probleem: zuipende en blowende Britten. De stad zit er vol mee en veel Amsterdammers ervaren overlast. Dus leek het de gemeente een goed idee om twee voorlichtingsvideo's te maken. Ze gaven de campagne de naam "Stay Away" en laten in de video's zien wat er gebeurt als je te veel drank en drugs gebruikt: een ziekenhuisopname en een boete van € 140.

Dat is eerder een aanmoediging om je wél te komen misdragen.
communicatiestrateeg Lars Duursma

Averechts effect

Je voelt 'm al aankomen: de video's hadden onmiddellijk een averechts effect. Er was enorm veel media-aandacht van over de hele wereld, maar niet op de beoogde manier. Communicatiestrateeg Lars Duursma vertelt in Het Parool: "Wat is het beeld dat blijft hangen? Dit is waar je moet zijn als je met vrienden je een weekend wil laven aan alcohol en drugs. Waar iedereen schreeuwt en wildplast. En dat je in het ergste geval 140 euro boete krijgt als je je misdraagt. Nou, boehoe. Dat is eerder een aanmoediging om je wél te komen misdragen. Door al die media-aandacht wordt een veel groter publiek bereikt dan het deel dat je in Amsterdam liever niet ziet. Wat denken die mensen na het zien van zulke krantenkoppen? Niet dat er in Amsterdam van die mooie musea zijn, wél dat het een stad van drugsmisbruik en geweld is." Lekker vastgedacht gemeente Amsterdam!

Meer over vastdenken

Nu vraag jij je wellicht af waarom we hier vandaag geen voorbeeld van omdenken delen, maar ons richten op vastdenken. Er zijn echter goede redenen waarom het verstandig is om vastdenkvoorbeelden te bestuderen en het patroon te leren herkennen.

In ons boek Huh?! - de techniek van het omdenken gaan we hier verder op in. Klik hieronder voor een leesfragment van het hoofdstuk over vastdenken.

leesfragment
Huh 3

Heb jij ook een omdenkverhaal?

Iedere zondag lees je op deze website een Omdenkverhaal. Kom je zelf zo'n verhaal tegen? Bijvoorbeeld in de krant, op je werk, thuis of online. Of heb je zelf iets omgedacht dat perfect past tussen alle Omdenkverhalen op deze website? Laat het ons dan vooral weten, want we zijn altijd op zoek naar fraaie voorbeelden. Mail jouw verhaal of tip naar contact@omdenken.nl. Dank je wel!

Nelleke Poorthuis
03-09-2023
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden