zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Aan de kant voor de klant

17-12-2013

Om samen tot nog betere resultaten te komen, probeert de Albert Heijn in Nijkerk z’n personeel op een positieve en creatieve manier te motiveren. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van omdenken, schrijft teamleider Joey van Rixoort.

Supermarkt"Bij ons werken veel jonge mensen die soms meer aandacht hebben voor elkaar dan voor de klant. Ze hebben de neiging de gangpaden te blokkeren en daarmee de klanten in de weg te staan. We vroegen ons af of we dit probleem misschien konden oplossen door er een presentatie over te geven aan ons personeel. Maar een praatje over ‘iets dat niet mag’ zou waarschijnlijk het ene oor in en het andere oor uit gaan. Terwijl we echt tot onze medewerkers willen laten doordringen dat de klant onbelemmerd door de winkel moet kunnen lopen. We besloten ze dus aan den lijve te laten ervaren hoe vervelend het is als je in de weg wordt gezeten. Op een zaterdagavond was de vulploeg om half tien klaar, en na een gezamenlijk afsluitpraatje mocht iedereen door de klapdeur naar buiten. Maar… wij hadden diezelfde klapdeur geblokkeerd met fusten, bierkratten en kartonbakken. Luidkeels gemopper en verontwaardigde blikken waren het gevolg, waarop wij de ploeg terugriepen en ons verhaal uit de doeken deden. Nu we het zó brachten, begreep iedereen wel wat we bedoelden. En bleef de boodschap ook langer hangen. Ons winkelpersoneel is zich nu van het probleem bewust en let er op tijdens het werken.”

17-12-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden