zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Afvallen op de bon

07-08-2013
3786920514

Voorlichtingscampagnes tegen obesitas zijn duur en hebben weinig effect. Twee Canadese wetenschappers bedachten een plan dat wél werkt.

Wat hebben snoeiharde voorlichtingscampagnes, een verbod op toegevoegde stoffen en een belasting op suikerhoudende producten gemeen? Ze zijn allemaal ingezet om het probleem van overgewicht op te lossen – zonder succes. Maar Neil Seeman en Patrick Luciani, wetenschappers aan de universiteit van Toronto, hebben een heel ander idee.

Volgens hen is obesitas een probleem dat verschilt per individu en moet het ook als zodanig worden benaderd. Elk mens heeft iets anders nodig om van zijn overgewicht af te komen. De oplossing is, aldus Seeman en Luciani, om consumenten het geld te geven dat anders naar campagnes en andere dure overheidsmaatregelen zou gaan. In de vorm van healthy living vouchers kunnen ze dat geld vervolgens besteden aan alles wat hen helpt. Dat kan een lidmaatschap van de sportschool zijn, maar ook groenten in de supermarkt, een bezoek aan de diëtist of de aanschaf van een kookboek met gezonde recepten.

De Gezond-Leven-Bon werkt zo als een rechtstreekse financiële impuls om een bewustere leefstijl aan te nemen en stimuleert de markt om in te springen op de behoefte aan gezonde producten.


Juli 2012
Pam van der Veen

Bron: nl.odemagazine.com

 

07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden