zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Michelin

07-08-2013
5649012837

Voor een restaurant lijkt het hebben van een Michelinster niet alleen culinair, maar ook zakelijk gezien het hoogst haalbare: een officieel keurmerk, aantrekkingskracht op kapitaalkrachtige klanten en het restaurant gegarandeerd gevuld. In de praktijk werkt het echter niet altijd zo. Sterker nog, het hebben van een Michelinster zou wel eens een groot nadeel kunnen zijn.

Nadat restaurant In d’en Dillegaard in het Limburgse Nuth in 2009 een Michelinster had gekregen, leek het geluk de eigenaars Michèl en Suzan Kagenaar toe te lachen. De ster voelde als een officiële beloning voor jaren hard werken. De praktijk bleek echter een stuk weerbarstiger. Inderdaad wisten meer en meer ‘Michelinners’ (gasten die enkel bij sterrenzaken willen dineren) het restaurant te vinden. “Maar”, zo vertellen de Kagenaars, “die komen dan niet om lekker te eten, maar om te kijken of je die ster wel verdiend hebt. Zalm in het voorgerecht, dat konden ze thuis ook wel maken. En bij het weggaan gaven ze fijntjes aan dat ze niet meer dan een 6,5 konden geven."

De Kagenaars hadden nogal eens moeite met het gedrag van hun nieuwe ‘gasten’. “Zoals de mensen binnenkwamen: zie mij eens! Ik drink zelf graag een goed glas wijn maar om nou tien minuten lang door te gaan over één detail. Ga toch lekker zitten, geniet, eet en drink, doe gewoon. Maar dat was er niet meer bij.” Bovendien dreigden de Michellinners de plaatsen in te nemen van de bestaande klanten.

Na het enige tijd te hebben aangezien, besloten Michèl en Suzan dan ook hun ster vrijwillig in te leveren en tegelijkertijd de naam van hun restaurant te veranderen in Eten bij Michél. Zulks met niet alleen persoonlijk, maar ook zakelijk positief resultaat: daarna ging het hen als vanouds weer voor de wind.


Hans Baltjes
19 augustus 2011



Dat een officiële onderscheiding averechts kan werken, is ook te lezen in het verhaal over Camping de Beerze Bulten, die na vijf keer door de ANWB te zijn uitverkozen tot camping van het jaar, zijn onderscheiding eveneens vrijwillig inleverde en de casus Dikke van Dam, over het nadelig effect van een eervolle vermelding als restaurant in Amsterdam.

07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden