zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Guerrilla marketing

07-08-2013

Een mooi voorbeeld van omdenken demonstreerde biermagnaat Freddy Heineken al in de jaren ’70. Wat was zijn probleem? Hij wilde voet aan de grond krijgen met z’n biermerk in Amerika.

guerrilla marketingHij had een aantal goede reclamebureaus aan het werk gezet om een campagne te ontwikkelen voor de horeca. Mensen komen immers pas bier in de supermarkt als ze het in een café of restaurant hebben geproefd. Vier dure bureaus beten zich stuk op de aanpak en presenteerden Heineken de ene na de andere prachtige campagne.

’s Avonds op z’n hotelkamer dacht Freddy er nog eens goed over na. Hij vond dat de snelle reclametypes met hun gelikte voorstellen zich er veel te gemakzuchtig vanaf hadden gemaakt door met obligate filmpjes en advertenties te komen. Hij verzon iets anders. Als je probleem is, dat niemand jouw biermerk kent….kun je daar dan niet juist een nieuwe mogelijkheid van maken?

Heineken huurde bij een modellenbureau honderd bloedmooie meiden en jongens in. Eén van hen was Claudia Schiffer. Hij stuurde de modellen als stelletjes een week of twee langs alle café’s van New York om ... een Heineken te bestellen. Natuurlijk reageerde het stel zeer verontwaardigd als de barkeeper hen meedeelde dat hij geen idee had wat dat voor merk was en het niet schonk. Teleurgesteld bestelden ze dan een ander drankje. Geen bier, dat mocht niet.

Als de modellensetjes langs waren geweest, kwam – hoe toevallig – een paar dagen later een vertegenwoordiger van Heineken bij het café langs. Of ze niet eens hun assortiment moesten uitbreiden?

Resultaat: dankzij zijn guerrilla marketing actie had Freddy Heineken binnen een maand 72% van alle horeca in New York als klant.

6 juni 2012

Bron: Blog.han.nl en 'De Guerrillamarketingrevolutie' van Cor Hospes.

07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden