Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Incassobureau

20-08-2013

Bij een incassobureau denk je al snel aan het innen van geld, agressieve deurwaarders en veel juridisch gedoe om geld te halen bij mensen die hun schulden niet af kunnen betalen. Maar het kan ook anders. Bill Bartmann, directeur van incassobureau CFS2 zag dat agressief belagen van hun debiteuren niet werkte en besloot het over een andere boeg te gooien. En met succes.

Bartmann besloot dat deze debiteuren zijn eigenlijke klanten zijn en dat hij ze ook als zodanig zou moeten behandelen. Dus geen aanmaningen, agressie en deurwaarders meer. Maar wat dan wel? Samen met zijn medewerkers ging hij op zoek naar waar zijn klanten behoefte aan hebben. Hij wilde dat zijn klanten hun ervaring met zijn incassobureau als prettig ervaren, iets wat in zijn business absoluut niet gebruikelijk is.

Uiteindelijk bleek het heel simpel. Het probleem van al hun klanten is dat ze geen geld hebben om hun rekeningen en schulden te betalen. Met de normale werkwijze van incassobureaus breng je hier geen verandering in. Maar met een goede baan wel. Dus besloot hij dat CFS2 verantwoordelijk zou worden voor het vinden van een (betere) baan voor hun klanten.

CFS2 maakt een CV voor je, gaat op zoek naar vacatures, verstuurt sollicitatiebrieven en regelt sollicitatiegesprekken. Als dit allemaal gelukt is, bellen ze hun klanten via Skype om het sollicitatiegesprek te oefenen. Ze krijgen tips en aanwijzingen, bijvoorbeeld over wat ze aan moeten trekken. En op de dag van het sollicitatiegesprek wordt je zelfs door hen uit je bed gebeld, zodat ze zeker weten dat je je niet verslaapt.

Deze werkwijze blijkt enorm succesvol. De klanten van CFS2 krijgen goede banen en verdienen zo voldoende geld om hun schulden af te betalen. Het bedrijf bestaat nu drie jaar en hun resultaten zijn dubbel zo goed als die van hun concurrenten. Bartmann: "Toen we met dit idee kwamen, konden we ons niet voorstellen dat we dit niet eerder bedacht hadden. We zijn niet bang voor concurrenten die onze werkwijze kopiƫren. Ik hoop zelfs dat ze het doen. We denken echt dat de wereld er beter van wordt als ieder incassobureau volgens dit model gaat werken."

Bron: Harvard Business Review.

Bedankt voor de tip Evert de Pender!

20-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden