zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Huis te koop

07-08-2013
1962587043

Voor huizenverkopers zijn het momenteel barre tijden. Kopers kunnen gemiddeld uit zo’n 20 vergelijkbare woningen kiezen en dus is het van belang dat jouw huis er positief uitspringt. Alleen: hoe doe je dat? Arjan Veerman doet in dat opzicht een interessant voorstel. Hij keert het om. Doe niet alsof je verkoper, maar alsof je koper bent.

Op www.woonvriend.nl schrijft Arjan daarover: ‘Als eigenaar van je huis is het best moeilijk om objectief te zijn. Je hebt de neiging om de tekortkomingen goed te praten en omdat jij er al een tijd met plezier hebt gewoond heb je al de ervaring dat het een fijn huis is. De koper heeft die ervaring echter nog niet, die moet het met een toekomstbeeld doen en daar een goed gevoel van krijgen om tegen jouw huis “ja” te kunnen zeggen.’

Arjan adviseert kopers dan ook om zich in de koper te verplaatsen. Niet zozeer in gedachten, maar vooral in het echt: kruip in de huid van een koper door een aantal huizen van anderen te bezoeken. Maak een lijst van wensen, ga huizen serieus bekijken en beoordeel vervolgens wat de plus- en minpunten van elk huis zijn. ‘Ik kan me voorstellen’, schrijft Veerman, ‘dat je dit niet in je eigen buurt of woonplaats wilt gaan doen, maar er is vast wel een plaats in de buurt met vergelijkbare woningen en prijzen.’

Veerman adviseert om aan het eind van deze ronde je eigen huis te ‘bezoeken’ alsof je een koper bent. ‘Tien tegen één dat je lijstje met op- en aanmerkingen op deze manier langer wordt dan het anders geweest zou zijn’, concludeert Veerman. 


Berthold Gunster

Met dank aan Geertje van Berlo voor de tip.
Zie ook de oorspronkelijke column van Arjan Veerman.



07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden