zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

FC Utrecht wil bloed zien

26-04-2024

In november 2023 schreven we over een bijzondere samenwerking tussen telecombedrijf Odido en bloedbank Sanquin. Telecombedrijf T-Mobile ging namelijk verder onder de nieuwe naam Odido en kondigde dat groots aan op reclameposters in bushokjes door het hele land. "Hallo, wij zijn Odido." stond er te lezen op de kleurrijke posters in de gloednieuwe Odido huisstijl. Maar toen de mensen van Sanquin die posters zagen, schrokken ze een beetje...

Odidonor posters

Bron foto: Instagram-account Sanquin

Sanquin daagt Odido uit

De huisstijl en kleuren van Odido zijn namelijk bijna identiek aan die van bloedbank Sanquin. Die ook in bushokjes hangen met hun oproep om bloeddonor te worden. En die deze huisstijl al meer dan een jaar hebben. Bij Sanquin werden ze niet kwaad. Ook gingen ze niet dreigen met gerechtelijke procedures. Maar ze lieten het er ook niet bij zitten. Sanquin plaatste op social media een bericht waarin ze Odido uitdaagden om dit probleem samen met hen om te denken: "Nu we toch zo op elkaar lijken: laten we samenwerken en jullie abonnees oproepen om donor te worden. Die hebben we hard nodig in Nederland. We zien het helemaal zitten: "Odido zet zich in voor de bloedvoorziening in Nederland”. Dan doen jullie het, zoals jullie dat zelf zo mooi zeggen, pas écht anders."

Odido zag de mogelijkheden

Odido reageerde vlot en sportief. Zij zagen gelukkig de mogelijkheden van dit onhandige probleem en beloofden een samenwerking: "We zijn hier inderdaad om het anders te doen. Laten we daarom de handen ineenslaan en met bloedspoed kennismaken. Veel collega’s willen al bijdragen. We bellen jullie morgen." Dat telefoontje is blijkbaar inderdaad gepleegd want deze week zagen we bij RTV Utrecht ineens een mooi bericht voorbij komen.

FC Utrecht

4.000 Utrechtse donors nodig

FC Utrecht wil namelijk bloed zien! Op zondag 5 mei spelen ze thuis in de Galgenwaard tegen Vitesse in speciale shirts. In plaats van hun sponsor Odido, prijkt het logo van Sanquin op hun borst. En op alle andere plekken waar normaal Odido adverteert, zoals de borden rondom het veld, zal Sanquin ook te zien zijn. Zo vragen ze aandacht voor het tekort aan bloed- en plasmadonors. Sanquin hoopt zo FC Utrecht supporters zowel thuis als in het stadion aan te moedigen tot het aanmelden als donor.

Leo Hensen vertelt namens Odido aan RTV Utrecht: "Na de sportieve uitnodiging van Sanquin, was het voor ons een logische keuze om onze rol als hoofdsponsor van FC Utrecht in te zetten om het, letterlijk levensbelangrijke, werk van Sanquin de nodige aandacht te geven. Op deze manier kunnen we een brug slaan tussen Sanquin en potentiële nieuwe donors."

Joyce Veekman van Sanquin hoopt door deze actie op veel nieuwe Utrechtse donoren: "Met het doneren van bloed of plasma geven onze donors letterlijk hoop, toekomst én leven aan duizenden patiënten in Nederland. We hopen dat ook heel Utrecht zich van haar beste kant laat zien en zich aanmeldt als donor."

We hopen dat deze actie veel nieuwe bloed- en plasmadonors op zal leveren. Alleen al in de regio Utrecht is Sanquin op zoek naar nog minimaal 4.000 donors. Want slechts één op de vijftig mensen doneert bloed of plasma, terwijl één op de vier mensen ooit bloed nodig heeft. Dus. Waar wacht je op. Meld je aan. Of je nu voor FC Utrecht bent of niet. Want jij hebt het in je.

Bron: RTV Utrecht

Zo kan het ook

Een mooi voorbeeld van hoe een probleem tot een compleet verrassende nieuwe mogelijkheid heeft geleid. Een samenwerking die totaal niet voor de hand ligt en er nooit was geweest als Odido niet (per ongeluk, daar zijn we van overtuigd) de huisstijl van Sanquin had gekopieerd. Dat de berichten van Sanquin zo veelvuldig geliked en gedeeld werden, laat wel zien dat heel veel mensen deze aanpak kunnen waarderen. Zo kan het ook. Laat het je inspireren de volgende keer dat er een probleem op je pad komt. De volgende keer dat jij gefrustreerd bent als dingen buiten jouw macht niet gaan zoals het moet. Als je moet dealen met allerlei gedoe waar je niet om gevraagd hebt. Wat kan er wel? Welke nieuwe mogelijkheden schuilen er in jouw probleem?

Heb jij ook een omdenkverhaal?

Iedere zondag lees je op deze website een Omdenkverhaal. Kom je zelf zo'n verhaal tegen? Bijvoorbeeld in de krant, op je werk, thuis of online. Of heb je zelf iets omgedacht dat perfect past tussen alle Omdenkverhalen op deze website? Laat het ons dan vooral weten, want we zijn altijd op zoek naar fraaie voorbeelden. Mail jouw verhaal of tip naar contact@omdenken.nl. Dank je wel!

Nelleke Poorthuis
26-04-2024
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden