Boek ons

Draai het eens om

28-08-2018 2 minuten leestijd

Als je mensen wilt verleiden tot het vertonen van gewenst gedrag, moet je goed nadenken over hoe je iets vraagt, aanbiedt of vertelt. Daar kwamen ze op de Universiteit van Winchester achter toen ze iets veranderden in de prijs van hun koffie.

Het gebruik van plastic bekers verminderen

Jaarlijks werden er op de Universiteit van Winchester 191.000 plastic koffiebekers gebruikt en weggegooid. Zonde en onnodig, dus daar wilden ze graag iets aan doen. Jarenlang hadden ze de volgende deal: neem je jouw eigen herbruikbare beker mee, dan krijg je 25 pence korting. Een prima aanbieding, maar toch werd er niet heel veel gebruik van gemaakt. Dus besloten ze het om te draaien. In plaats van 25 pence korting, maakten ze alle warme dranken 25 pence goedkoper. Heb je geen eigen beker bij je? Dan betaal je 25 pence meer voor een wegwerpbeker. Effectief veranderde er niets aan de prijzen maar het effect was verbluffend. In het eerste jaar werden er 34.000 minder plastic bekers gebruikt dan in de jaren daarvoor, terwijl de totale verkoop van koffie en thee niet afgenomen is. Op dit moment wordt voor ongeveer een derde van de bestellingen herbruikbare bekers gebruikt. In onderstaande video van de BBC zie je meer over hoe ze het aangepakt hebben en de reacties van de studenten op deze verandering.

Loss aversion

Zo zie je maar weer dat er nooit één aanpak is die altijd werkt. Soms roepen we hier dat belonen beter is dan straffen, maar in dit geval werkte een straf toch echt beter dan een beloning. Waarom deze aanpak in dit geval werkt, is een verschijnsel dat in de psychologie loss aversion genoemd. Kort gezegd: we vinden het fijner om iets niet kwijt te raken, dan om precies hetzelfde te winnen. Het klinkt tegenstrijdig, maar uit onderzoek blijkt regelmatig dat verlies een dubbel zo grote impact op ons heeft dan winst. Dus de studenten waren niet zo geïnteresseerd in 25 pence besparen, maar wel in het vermijden van een boete van 25 pence!

Bedankt voor de tip Maarten!

Bron: BBC

0 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
Nelleke Poorthuis
28-08-2018

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Je bent niet gemaakt om te voldoen aan de verwachtingen van anderen, maar anderen dus ook niet om te voldoen aan die van jou.