Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Omdenken met sterrenchefs

23-12-2021

Elk jaar in maart vindt de Nationale Restaurant Week plaats. Zo ook in 2020. Althans, dat was de bedoeling. Maar een dag voor de start ging heel Nederland in lockdown. Corona. Alles werd afgelast. Restaurants sloten hun deuren.

Probleem?

De oprichter van de Nationale Restaurant Week - Jeroen van den Brink - zag de helft van zijn jaaromzet ineens in rook op gaan. Want alle kosten voor zijn culinaire initiatief had hij al gemaakt. De winst zou pas komen vanaf het moment dat mensen uit eten zouden gaan. Probleem! Als oplossing besloot hij het in oktober 2020 opnieuw te proberen. Deze keer met de Nationale Restaurant Maand. Maar na dag 10 werd ook de tweede lockdown aangekondigd. Oplossen had geen zin meer.

"Ik had geen fluit te doen en de beste chefs van Nederland ook niet."

Mogelijkheid: Netflix voor chefs

“Dan kun je twee dingen doen”, zei Jeroen. “Drie maanden bij de pakken neer zitten en niksen. Of omdenken.” Hij besloot voor optie twee te gaan. “Ik had geen fluit te doen en de beste chefs van Nederland ook niet. Misschien kunnen we er samen wat moois van maken.” Daarop belde hij vijf sterrenchefs met een idee: een soort Netflix voor chefs. De chefs koken, Jeroen filmt, de kijker betaalt. Zo konden ze allemaal doen wat ze leuk vonden en toch nog wat geld verdienen. Ze noemden het nieuwe platform: Cheflix.

Onverwacht succes

In januari van 2021 gingen ze live met de eerste video’s. Elke video was een korte masterclass van een sterrenchef, thuis vanuit eigen keuken. Binnen een week waren er meer dan duizend abonnees. Dat was al boven verwachting. Maar toen luidde het kabinet de avondklok in. Dat was het startschot voor een echte stormloop. Duizenden nieuwe leden per dag! Dat had niemand zien aankomen.

Uitbreiden met de beste chefs ter wereld

Een tijdelijk klein project veranderde al snel in een groot professioneel platform. Er moest regelmatig nieuwe content gemaakt worden, dus huurde Jeroen een professioneel team van filmmakers in. Hij zocht er een co-founder bij. Hij breidde uit met internationale chefs. En hij haalde een investering van 2 miljoen euro op. Dat gebruikt hij voor het produceren van nieuwe masterclasses met de grootste sterrenchefs ter wereld. Sinds december 2021 is de internationale website van Cheflix live en kunnen kookliefhebbers over de hele wereld leren van de beste koks!

Bron: De Ondernemer

Diede Wieman
23-12-2021
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden