Boek ons

Big spenders op de fiets

27-07-2014

Winkeliers worden meestal heel chagrijnig als het stadscentrum autoluw dreigt te worden. ‘Inkomstenderving!’, is de primaire reactie. Maar wat blijkt: rustige, veilige winkelgebieden trekken juist meer klandizie.

Minder automobilisten = minder bereikbaar = minder omzet. Het gemotoriseerde publiek telt immers de meeste big spenders. Vraag het de doorsnee detailhandelaar en dit zal zijn redenering zijn.

autoluwOnterecht, zo blijkt uit onderzoek naar de gevolgen van een autoluw centrum voor winkels en horeca. Want fietsers en voetgangers geven juist meer uit dan automobilisten. Maar liefst 13 procent, wijst een onderzoek van de Portland State University in Oregon (VS) uit. Weliswaar doen automobilisten grotere aankopen in één keer, omdat ze nu eenmaal meer spullen tegelijk kunnen vervoeren, maar fietsers en voetgangers komen vaker terug. Het zijn trouwere bezoekers, waardoor ze uiteindelijk voor een hogere omzet zorgen. En ze hebben beslist geen dunnere portemonnee dan gemotoriseerde shoppers, al was het alleen al vanwege het uitgespaarde geld voor benzine en parkeerkosten.

Ook blijven fietsers en voetgangers langer hangen in een autoluw centrum, waar het dus veiliger en prettiger toeven is. Dat bleek uit het onderzoek naar de uitbreiding van het voetgangersgebied in Groningen. Conclusie: het percentage bezoekers dat langer dan twee uur in de binnenstad bleef, ging in drie jaar tijd van 35 naar 46 procent.

Bovendien wordt de doelgroep groter. Een autovrij gebied is aantrekkelijker voor senioren en ouders met kinderen, die er rustig rond kunnen lopen, inkopen doen en iets gaan drinken. Geld uitgeven dus. Met andere woorden: wil je als winkelier meer omzet? Voer actie voor een autovrije binnenstad!

Bron: BikePortland.org

10 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
27-07-2014

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
O
Omdenken: auto's weren levert winkeliers geld op » hetkanWel.nl
27-08-2014
… Bron: omdenken …
R
Rene
23-08-2014
Wat heet nieuw, alsof een onderzoek in Amerika vergelijkbaar is met de Nederlandse situatie
A
Anoniem
07-08-2014
Nu de binnenstad van 's-Hertogenbosch nog.... daar lijkt sinds de jaren zestig nog weinig veranderd te zijn....
N
Niels
30-07-2014
De veiligheid van verblijfsruimte is niet autoluw, maar verkeersvrij. In een verkeersvrije ruimte kunnen kinderen, ouderen en mensen met een handicap veilig zijn en dus zijn wie ze zijn.
C
C.S.Liem
28-07-2014
tsjongejonge, dat weten ze in Groningen al meer dan 40 jaar!! Want zolang is het centrum daar al autovrij.
A
Anoniem
28-07-2014
tsjongejonge, dat weten ze in Groningen al meer dan 40 jaar!! Want zolang is het centrum daar al autovrij.
F
Fien
27-07-2014
Wat een idiote conclusies. Wie met de auto is telt extra parkeergeld op bij z'n ijsje/drankje en vindt dat te duur. Gratis parkeren maakt dat automobilisten minder online bestellen én langer blijven. Binnen een paar kilometer wordt evengoed wel gefietst. Dat moet ook mogelijk blijven! Schone wc's, drinkwater beschikbaar, voldoende terrassen, kindvriendelijke terrassen, ruim winkelaanbod, duidelijke looproutes, dát levert winkelpubloek op. Vraag de niet de gemeenten, vraag de gelduitgevers.
F
Paul
30-07-2014
Dag Fien,

De gelduitgevers hebben eigenlijk al geantwoord op de vraag: in autoluwe centra blijven ze langer hangen en geven ze meer uit.
F
Fien
27-07-2014
Hm, pardon, een stuk mag wel autoluw of autovrij zijn hoor. Als je maar geen kilometer hoeft te sjouwen met je spullen..
M
Mirjam de Ruijter
27-07-2014
Dat is voor mij zo klaar als een klontje, grappig dat het gevoelsmatig duidelijk is, maar eerst onderzocht moet worden om anderen te overtuigen!