Boek ons
Denk mee

Technische opleiding

13-12-2013

Een tijdje terug stuurde Herman Meppelink ons een meedenkcasus. Hij zei: "Al jaren wordt gewerkt aan het verbeteren van het imago van de techniek om meer kinderen over te halen een technische opleiding te kiezen. De resultaten zijn over het algemeen bedroevend slecht. Welk omdenken moet er plaats vinden om wel meer instroom in de technische opleidingen te realiseren?" Jullie hebben je met z'n allen in deze casus vastgebeten en Herman goed geholpen met zijn probleem.

I Love Science - sign for discovery and knowledge

Herman mailde ons het volgende:

Ik ben erg blij met de bijna zestig reacties. Wat ik er als centrale inzichten uit meeneem zijn:

  • Sluit aan bij wat kinderen aanspreekt. Bijvoorbeeld groen en duurzaam, dingen onderzoeken (ook slopen), dingen creëren.
  • Focus je niet op imagoverbetering, niet op het begrip techniek (wat is dat?) maar op spannende en concrete inhoud. De imagoverbetering volgt dan vanzelf.
  • De houding van ouders/volwassenen is een belangrijke remmende factor.
  • Scout talenten en ondersteun hen net als bij sport!

We willen voor onze landelijke vakschool in de infratechniek een oud studenten ”club” opzetten. Met behulp van hen zouden we het techniekonderwijs kunnen promoten. Ze zouden ook de talentscouts en opleiders van talenten kunnen zijn. Onze eigen studenten kunnen misschien op de basisscholen in de regio Harderwijk of op de basisschool waar ze zelf op hebben gezeten als “superpromotor” aan de slag. We kunnen veel van de aangereikte tips in de opzet van dit programma meenemen.

Bedankt iedereen!

Eveline kwam met het idee van het scouten van techniektalent, dus zij wint een boek van Berthold Gunster naar keuze. Opnieuw allemaal bedankt voor het meedenken!

60 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
13-12-2013

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
F
Frank
15-12-2013
Waarom willen we kinderen overhalen een toekomst te kiezen die ze eigenlijk niet willen? Dat is denk ik de belangrijkste vraag. Blijkbaar is er niet genoeg animo onder nieuwe generaties om beroepsmatig bij te dragen aan het bevorderen van de technologisering van de samenleving. Misschien moeten we dit als teken opvatten dat verdere technologisering niet ons streven moet zijn. Men wil alleen meer technisch opgeleide jongeren omdat dit economisch gewin met zich meebrengt. Als we echter met zijn allen het idee loslaten dat we geld moeten verdienen met techniek, en meer financiële waarde gaan hechten aan beroepen waar jongeren ook hun leven aan willen wijden, dan lost dit probleem zich vanzelf op.

Hoe moeten we dus omdenken? We moeten jongeren niet naar een toekomst lokken die ze eigenlijk niet willen, alleen zodat ons land daar rijker van wordt. Laat jongeren de toekomst kiezen die ze wél willen, zorg dat ze daarbij goed begeleid worden en de talenten ontwikkelen waar ze achter staan. Economisch gewin volgt hieruit vanzelfsprekend.
F
Peter
15-12-2013
Ik kan me hier wel in vinden. Helaas zie ik dat veel onderwijsstromen gericht zijn op het aanleren van een beroep. En er is zoveel te kiezen, terwijl van veel beroepen niet inzichtelijk is wat het inhoudt en wat je perspectief is. Kiezen valt voor jongeren dus nog niet mee, mede omdat hun focus vaak niet ligt op een perspectief van 10 jaar later. Voorbeeld: duizenden jongeren volgen een opleiding sportmanagement, terwijl het arbeidsperspectief niet rooskleurig is. Doen ze iets wat ze (nu) leuk vinden? Jazeker. Kunnen ze daar over een paar jaar wat mee? In de meeste gevallen niet. Ik denk dat een beetje hulp door duidelijkheid te creëren over inhoud en beroepsperspectief best mag. Dat zie ik niet als overhalen, maar als het geven van een eerlijke kans.
P
Pauline
15-12-2013
Kinderen denken niet in vakkenpakketten. Dus ook niet in wel of geen techniek. Kinderen dromen over de mooiste brug of gebouw bouwen of aan een ander concreet resultaat waarin techniek een rol speelt. Want techniek alleen is te beperkt, het is vaak een combi van bv ICT of design of ...met techniek. Kinderen dromen en denken dus meer in wat techniek oplevert. Appelleer aan dat totaal en laat vooral het resultaat vd combinatie met andere disciplines zien. Ga dus als onderwijs ook innoveren en combineren want het aanbod sluit dus niet aan bij de vraag. Toch?
k
kirstin
15-12-2013
Ik vraag me af waarom het imago slecht is.. de techniek is een container begrip. Veel jongeren weten niet wat er allemaal mogelijk is. Is t een slecht imago, wordt er slecht betaald, of slecht inzichtelijk wat er allemaal kan.
R
Reina
15-12-2013
Het begint echt op de basisschool, waar tegenwoordig alle werkjes helemaal vooruitgepland worden en er niets meer aan de creativiteit van het kind wordt overgelaten. Laat kinderen zelf ontdekken hoe materialen werken en reageren ipv alles maar voor te kauwen (Bijvoorbeeld nu wordt er gezegd: je moet een vaas kleien voor je moeder en dat doe je zus en zo, maar dat moet worden hier heb je klei maak wat leuks voor je moeder).
Ook alle veiligheids en hygiënevoorschriften zijn over de top op dit moment als een kind zijn vingers brandt weet ie dat het heet is zo leren kinderen veel beter hoe de wereld om hen heen in elkaar steekt en zullen ze ook meer interesse voor techniek ontwikkelen aangezien het ze niet allemaal voorgekauwd wordt hoe het werkt.
Laat kinderen die vragen hoe iets werkt het zelf opzoeken op internet of in een encyclopedie.
D
Denkrenovatie
15-12-2013
Juist niet het imago willen verbeteren. Wel focus op wat techniek wel is en de vooroordelen wat uitvergroten. (Geen meisjes vak, nerds, saai etc.) jongeren doen graag iets wat net buiten het gewenste pad is. Dus dan trekt techniek juist aan.

Of meer aandacht voor wat je kunt doen met de opleiding. Dus niet benoemd als functie of beroep. Maar welk probleem waar je nu als jongeren tegenaan loopt kun je er dan later mee oplossen?
R
Roeland Kok
15-12-2013
Technisch & Creatief Jeugdcentrum Stichting SCN krijgt dit al bijna zes jaar voor elkaar middels een aanpak waarbij de focus juist niet primair ligt op het scheppen van techneutjes, maar vooral op het neerzetten van een vriendschappelijke, sociale en veilige omgeving, waar de kruimeltjes en willie wortels samen gave dingen doen. Focus op het groeiproces van het kind en de jongere, focus op laagdrempeligheid, maar met alle mogelijkheden voor verdieping.

SCN bereikt met haar aanpak en door techniek en creativiteit te combineren een grote groep kinderen en jongeren, zowel jongens als meisjes uit alle 'sociale lagen' van de maatschappij. Met inmiddels goed meetbare doorstroom naar technische opleidingen.

Ongesubsidieerd en met enkel vrijwilligers (negentig op dit moment), is out of the box denken een tweede natuur. Het benodigde creatief denken werkt aanstekelijk op de kinderen/jongeren en is een kwaliteit waar juist de techneuten van de toekomst hun voordeel mee kunnen hebben.

Meer info op http://stichting-scn.nl/

Disclaimer: ik ben oprichter en coordinator van Stichting SCN
T
Tjalling
15-12-2013
Op de basisschoolleeftijd zijn de meeste kinderen al van nature geïnteresseerd in hoe dingen werken, het gaat er dus om die interesse de puberteit te laten overleven.
De meest efficiënte manier om die natuurlijke interesse de kop in te drukken is zoals het nu vaak gebeurt: de leraar verzint een of andere frutsel die de kinderen vervolgens mogen/moeten maken.

Ik zou het helemaal anders aanpakken: Er is in het leven van ieder kind een periode waarin ze al een bepaalde mate van zelfbewustzijn hebben maar nog niet gegrepen zijn door de hormonenstorm van de puberteit. Bij benadering groep 6 van de basisschool dus. Dat is volgens mij de ideale leeftijd om te beginnen met projecten onder leiding van enthousiaste techniekstudenten waarin kinderen in groepjes (ik denk aan 2-4 leerlingen) zelf een praktijkopdracht bedenken, uitvoeren en vervolgens presenteren aan ouders, opa's, oma's, vriendjes en andere geïnteresseerden.
Als tijdsspanne voor zo'n project denk ik dat drie maanden ideaal is: als het korter is blijf je teveel op frutselniveau hangen en als het langer is verliezen leerlingen het overzicht. Dat betekent dus dat je per schooljaar twee à drie van dergelijke projecten kunt doen. Eventueel kun je dan in een tweede of derde project voortborduren op een voorgaand project.

In elk geval, waar het volgens mij om gaat is dat leerlingen iets uitvoeren en presenteren wat ze zelf bedacht hebben en dat de begeleiding enthousiasme uitstraalt.
D
Docent Mbo
15-12-2013
misschien een heeeeeeeele domme vraag, wat is techniek ?
D
Tjalling
15-12-2013
Naar mijn mening: alles waar een bepaalde mate van praktisch inzicht bij komt kijken (daar zou lichamelijke verzorging dus onder kunnen vallen, maar bijvoorbeeld maatschappijleer niet). Het techniekdomein is inderdaad breed en niet scherp afgebakend.
S
Sies
15-12-2013
Zelf heb ik ervaren dat in het eerste jaar op mijn technische opleiding 50% afviel omdat er een bizar hoge hoeveelheid zelfmotivatie en discipline nodig was om het vol te houden. Voor mij persoonlijk was het inhoudelijk niet te moeilijk, maar je werd aan je lot overgelaten, waardoor ook ik niet lekker in mn vel zat en ben opgestapt. Misschien moeten de technische universiteiten wat meer niet technische medewerkers aantrekken om jongeren zich thuis te laten voelen in een levensfase waar ze alles nog niet op een rij hebben. Dan houd je verhoudingsgewijs ook minder alleen de "nerds" over en wordt het imago van de techneut ook anders.
E
Emma
15-12-2013
Laten zien wat er allemaal mogelijk is binnen de techniek. Ik ben zelf helemaal niet van de techniek, maar wel van het creëren. Met techniek wordt in feite hetzelfde gedaan: je maakt iets en daar kun je daarna mee spelen of anderen kunnen ermee spelen. Als kinderen zien dat ze alles zouden kunnen maken wat ze willen met techniek voelen ze zich misschien geroepen om er meer mee bezig te gaan. Kinderen zijn zo fantasierijk, dat kan zo nog meer omarmd worden. Wie weet verzinnen ze wel iets waar een plek in de wereld daadwerkelijk wat aan heeft, dan zijn ze een soort superhelden!