Boek ons
Denk mee

Technische opleiding

13-12-2013

Een tijdje terug stuurde Herman Meppelink ons een meedenkcasus. Hij zei: "Al jaren wordt gewerkt aan het verbeteren van het imago van de techniek om meer kinderen over te halen een technische opleiding te kiezen. De resultaten zijn over het algemeen bedroevend slecht. Welk omdenken moet er plaats vinden om wel meer instroom in de technische opleidingen te realiseren?" Jullie hebben je met z'n allen in deze casus vastgebeten en Herman goed geholpen met zijn probleem.

I Love Science - sign for discovery and knowledge

Herman mailde ons het volgende:

Ik ben erg blij met de bijna zestig reacties. Wat ik er als centrale inzichten uit meeneem zijn:

  • Sluit aan bij wat kinderen aanspreekt. Bijvoorbeeld groen en duurzaam, dingen onderzoeken (ook slopen), dingen creëren.
  • Focus je niet op imagoverbetering, niet op het begrip techniek (wat is dat?) maar op spannende en concrete inhoud. De imagoverbetering volgt dan vanzelf.
  • De houding van ouders/volwassenen is een belangrijke remmende factor.
  • Scout talenten en ondersteun hen net als bij sport!

We willen voor onze landelijke vakschool in de infratechniek een oud studenten ”club” opzetten. Met behulp van hen zouden we het techniekonderwijs kunnen promoten. Ze zouden ook de talentscouts en opleiders van talenten kunnen zijn. Onze eigen studenten kunnen misschien op de basisscholen in de regio Harderwijk of op de basisschool waar ze zelf op hebben gezeten als “superpromotor” aan de slag. We kunnen veel van de aangereikte tips in de opzet van dit programma meenemen.

Bedankt iedereen!

Eveline kwam met het idee van het scouten van techniektalent, dus zij wint een boek van Berthold Gunster naar keuze. Opnieuw allemaal bedankt voor het meedenken!

60 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
13-12-2013

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
C
Cariola
16-12-2013
Vergeet het woord techniek. Stel een groep samen, of laat de kinderen zelf een groep samenstellen waarbij alle disciplines zitten om bijvoorbeeld een dansvoorstelling te maken wat zich op de zee afspeelde, of in een fabriek, in ieder geval op een plek waar beweging in moet zitten (wel of niet specifiek genoemd). Alle disciplines zijn, bedenken van de voorstelling, decor, choreografie, make up, kleding, special effects, affiches, kaartenverkoop, gadget etc. Zodat de hele voorstelling van a tot z als een geoliede machine loopt. Er moet overleg zijn en taakverdeling, verantwoordelijkheid, integratie van de beweging.
Een dansvoorstelling zou ook heel iets anders kunnen zijn bijvoorbeeld het bepalen van een goed doel dmv verkoop van posters die ze zelf moeten drukken. Of een expositie van schilderijen gemaakt door de kinderen van verf gemaakt uit natuurlijke elementen.
Daarna evalueren en bekijken wie wat leuk vond en waarom, waarom werkte het wel en waarom niet. Zodat je de volgende keer weer beter van start kunt en inzicht krijgt hoe je de groep opnieuw kunt verdelen en ondersteunen.
M
Mariella de Boer
15-12-2013
Echte techniek komt van binnen. Dus aansluiten bij de nieuwsgierigheid die kinderen van nature hebben. Maar waar het basisonderwijs helaas nog weinig bij aansluit.Dit is niet alleen het bouw en sleutelwerk, maar kan ook bijvoorbeeld te maken hebben met weerkunde, leefomgeving/klimaat, etc.
p
patrick
15-12-2013
Ik werk al jaren aan horeca apparatuur. Het zou mooi zijn als de scholen wat meer interresse zou tonen voor de service bedrijven. Persoonlijk vind ik dit de mooiste baan wat ik tot nu toe heb gedaan. Je moet wel een beetje van horeca houden. Maar ook er tegen kunnen dat ze op je vingers kijken. Alle soorten techniek komt in dit vak voor.
J
John
15-12-2013
Kom zelf oorspronkelijk uit de techniek en wat mij altijd dwars heeft gezeten is dat een baan in de techniek vaak als minderwaardig werd beschouwd en beloond. Wat iedereen zich zou moeten realiseren is dat zonder techniek alles stil staat en daarom moeten de mensen die de techniek in willen daarin worden gesteund en beloond!
M
Maarten
15-12-2013
Stop hiermee. Techniek is belangrijk en prachtig, maar absoluut niet sexy. Bedenk liever hoe je maatschappij-indeling eruit ziet zonder technici. Hoe regisseer je dat?
Mobiliteit van kennis en kunde zodat ontwikkelingen door kunnen blijven gaan.
Als dan zichtbaar wordt wat voor een prima werkklimaat de techniek heeft, trekt waarschijnlijk vanzelf de belangstelling weer aan.
K
Karel
15-12-2013
Verander de naam techniek in technologie. Klinkt veel aantrekkelijker!
E
Eveline
15-12-2013
Ik heb een dochter van 11 die goed is in sport en interesse heeft in techniek. Voor haar sporttalent wordt ze gescout en komt ze in een selectie waar ze haar talent onder deskundige begeleiding verder kan ontwikkelen, ze wordt uitgedaagd en in wedstrijden kan ze zich meten met leeftijdgenoten.
Voor haar (potentiële) techniektalent wordt ze niet 'gescout' en komt ze niet in een 'selectieteam' waar ze haar talent onder de juiste begeleiding verder kan ontwikkelen. Kunnen we in Nederland niet ook techniekscouts opstellen die vervolgens techniekselectieteams maken en begeleiden.
Ik kan me nl. voorstellen dat deze kinderen uiteindelijk ook een technische studie gaan doen omdat ze er goed in blijken te zijn. En de keuze van je studie baseer je vaak op waar je goed in bent.
r
rombout
15-12-2013
Misschien kunnen we techniek studeren verbieden. Dat trekt de aandacht van jongeren, die het dan toch willen omdat het niet mag. :)
B
Bea
15-12-2013
Het programma Checkpoint is een groot succes onder kinderen. Zij appelleren heel goed aan het feit dat kinderen graag dingen uitproberen en uit elkaar halen om te ontdekken hoe iets werkt, of hoe ver je kunt gaan voordat iets het begeeft. Heel veel daarvan heeft ook met techniek te maken. Kun je misschien daarvan leren?
E
Elly Verhagen
15-12-2013
Zonder technische apparaten zouden beroepen die in aanzien hoger zijn dan werken in de techniek sector niet mogelijk zijn. Denk aan de piloot en het vliegtuig, de chirurg en medische apparatuur, de advocaat/rechter/administratief medewerker en de computer. Introduceer het vak techniek spelenderwijs op de basisschool en laat het belang ervan zien aan ouder en kind. Maak van het vak techniek een belangrijk vak.