Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons
Denk mee

Stoppen met roken

24-07-2014

Twee weken geleden zette omdenker Mark Postma ons aan het denken. De waarschuwingen op pakjes sigaretten werken voor geen meter zag hij bij zijn rokende broertje. Zouden we dit om kunnen denken? En dan met name het probleem dat de huidige antirookcampagnes niet (goed genoeg) werken. Kunnen we samen een campagne bedenken die de filosofie van het omdenken toepast en het over een andere boeg gooit? En dus wel effectief is? Jullie dachten gelukkig weer massaal met ons mee.

stoppen met rokenElimineren

Het werd al vrij snel duidelijk dat de huidige antirookcampagnes inderdaad een voorbeeld zijn van vastdenken. Alex zei zelfs: een effectieve anti-rookcampagne, dat is vastdenken. Onmogelijk dus. Sowieso komen velen van jullie tot de conclusie dat we met die waarschuwingen op de pakjes sigaretten maar beter kunnen stoppen. De omdenkstrategie van het elimineren: stoppen met wat niet werkt. Rokers weten best dat het slecht is dus ze daar op wijzen helpt niet bij het stoppen.

Omgedacht?

Omdenken is niet altijd gemakkelijk en sommige problemen zijn helemaal niet gebaat bij omdenken. Dat bleek bij deze meedenkcasus ook. Voor ons gevoel is het niet gelukt hem echt om te denken. Maar er kwamen wel een heleboel mooie gedachten, uitspraken en creatieve oplossingen voorbij. Die delen we graag met jullie.

  • Rokers redden de crisis!

Rokers zijn de redders van de crisis: 1. Ze houden mensen aan het werk in de tabaksindustrie 2. Ze houden mensen aan het werk in de gezondheidszorg 3. Ze houden mensen aan het werk in de rouwsector 4. Ze leven minder lang dus trekken minder lang van een AOW 5. Ze leven minder lang dus, hoe meer rokers hoe minder bejaardentehuizen 6. Ze spekken de staatskas met alle accijnzen. Kortom: Wilt u helpen de crisis op te lossen... ga roken!!!! - Anoniem

  • Roken is geen probleem, maar wordt door rokers gebruikt als oplossing. Ga dus op zoek naar het onderliggende probleem.

Roken is helemaal geen probleem, maar een oplossing. Pardon? Wat zegt ie nu? Okay, iets genuanceerder dan: het is een schijnoplossing. Roken is een patroon geworden en je hebt jezelf vastgedacht. De sleutel ligt in bewustwording: waarom rook je eigenlijk? Wat ligt er ten grondslag aan de gewoonte? Pak dat aan (bijvoorbeeld onzekerheid, stress, je zorgen maken) en de behoefte aan roken zou zomaar eens kunnen verdwijnen ... En de lichamelijke behoefte aan roken dan? Als je eenmaal de motivatie hebt om iets aan het onderliggende probleem te doen, gaat dat je ook lukken! - Jan

Elke stoppoging strandt bij mij op een moment van zwakte; zware dag, rotmoment, slecht excuus om even weg te lopen van een situatie, etc. Misschien zou het helpen wanneer er op een pakje zou staan: "weet je het zeker of is er soms een andere oplossing?" - Tjardi

Ken je die van die roze olifant? Precies daarom werken anti-rookcampagnes niet. Vertel mensen hoe ze beter met spanning en onrust kunnen omgaan. Laat huisartsen rokers een cursus mindfulness voorschrijven. - Francis

  • Laat een roker niet voor zichzelf stoppen, maar voor een ander.

Als voormalig roker weet ik dat je immuun bent voor teksten die direct betrekking hebben op jezelf. Dus waarom geen foto van verdrietige kindertjes met de boodschap " Wat als papa er niet meer is..." of een foto van je (gelukkige) vrouw met d'r nieuwe vriend... - Elroy

  • Maak van niet-rokers of gestopte rokers helden en van rokers sukkels.

Mijn man werkt bij een werkgever die niet rokers al jaren een bonus geeft. - Jenneke

Niet focussen op de rokers, maar focussen op de stoppers. Dus niet rokers ontmoedigen, maar stoppers in het zonnetje zetten. Mee gaan in verandering is makkelijker als het goede voorbeeld heel duidelijk en transparant aanwezig is. In een groep zijn er altijd rokers en niet rokers. Dan moeten de rokers niet aan het woord zijn over hoe moeilijk het is om te stoppen, maar de stoppers over hoe fijn het is om gestopt te zijn. Dat is nu nog vaak een taboe. Een campagne kan de gestopten daarin faciliteren/stimuleren. - Dirk

  • Besteed meer aandacht aan het geld dat roken kost.

  • Benadruk de voordelen van niet-roken in plaats van de nadelen van roken.

  • Focus je op gezond zijn en leven, dan maken rokers vanzelf de keuze om te stoppen omdat roken niet binnen hun nieuwe leefpatroon past.

  • Stel de roker gewetensvragen via het pakje sigaretten.

Teksten die angst in boezemen of oordelen over roken impliceren werken dus absoluut niet, integendeel!!! Mij zou een open benadering aanspreken: Bijvoorbeeld op de pakjes géén suggestieve teksten, maar OPEN VRAGEN als 'Wat gebeurt er als je eerst een kwartiertje nadenkt voordat je een sigaret opsteekt?' of 'Wat zou je nog meer kunnen doen van het geld dat ik kost?' of 'Wat zou je mensen aanraden die willen beginnen met roken?' Vragen dus die je voor een keuze stellen en je bewust maken van je gewoonte. Want heus de gevolgen van- en oordelen over roken weten we nu wel....:-) - Madelijne

Stel u voor: morgen landen hier vriendelijke buitenaardse wezens. Ze zijn sterk geïnteresseerd in onze gewoontes. Opeens vraagt één van die wezens: "Dat stukje papier dat je tussen uw lippen steekt, voor wat dient dat?". Spontaan antwoord u dan:"..." - David

Stop NIET met roken! Waarom zou je?" (En dan krijg je verandertaal waardoor mensen zelf gaan bedenken waarom ze moeten stoppen) - Benthe

  • Roken heeft ook voordelen.

    Levensverzekering die rokers bedankt. Door de kortere levens hoeven ze niet zoveel uit te keren. Niet rokers hoeven daardoor misschien zelfs minder groot deel te betalen? - Paulien

  • Zorg dat mensen niet beginnen, dan hoeven ze ook niet te stoppen. Richt campagnes daar op.

Stof tot nadenken

Tot slot nog een paar uitspraken en vragen die ons aan het denken gezet hebben:

  • Als roker kan ik zeggen dat niet roken minder stress geeft, ook al gebruikte ik stress als reden om er nog een op te steken. - Janne
  • Op een dag zag ik dat stoppen niet het probleem is maar de oplossing! - Angélique
  • Als roken vandaag zou zijn uitgevonden, zou het morgen al verboden worden. - Jan
  • Van wie en wat is nu het werkelijke probleem? - Nel

Het verbaast ons iedere keer weer hoe massaal jullie meedenken. Dank je wel! Hoewel deze meedenkcasus niet echt een concrete uitkomst heeft, geeft hij in ieder geval stof tot nadenken. Wil je nog meer reacties lezen? Scroll dan naar beneden voor de reacties of kijk op Twitter en Facebook.

Tot de volgende keer!

Mark gaf zijn broer drie heel bijzondere pakjes Lucky Strike.

24-07-2014
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden