Boek ons
Denk mee

Ouderavonden

01-03-2015

Katie zat met een probleem en kon jullie hulp goed gebruiken. Er wordt op de school van haar dochter hard gewerkt aan goed contact tussen de ouders en de docenten. Maar dat gaat nog niet zoals ze het graag zou willen. Ze was op zoek naar manieren om het contact tussen ouders en leraren zo vorm te geven, dat de belasting voor de leraren niet hoger wordt, maar de informatiedeling wel een stuk beter. 

Probleem

Eén van de problemen was bijvoorbeeld dat het moment waarop ouders contact willen niet overeenkomt met het moment waarop de docenten tijd hebben. Als ouders met een probleem of een vraag zitten, mogen ze deze altijd uit school stellen aan de leerkracht. Alleen, veel ouders werken en halen de kinderen niet zelf op, of bij de BSO en willen dit liever op een ander moment doen. Leerkrachten zeggen terecht dat zij geen 24/7 hulpverlening zijn en niet de hele dag moeilijke mails willen beantwoorden.

Conclusie

Naar aanleiding van de vele reacties vroegen we Katie wat ze er aan heeft gehad en hoe het er nu op de school van haar dochter aan toe gaat. Ze schreef ons het volgende:

Beste meedenkers,

Laten we maar beginnen met de conclusie, dat dit onderwerp de tongen flink losmaakt! Wat een bevlogenheid. Uiteindelijk heeft iedereen gelijk; ouders moeten hun prioriteiten goed leggen - bij de kinderen, school kan kijken naar andere mogelijkheden om contact te zoeken. Maar daarmee is het feit niet omgedacht, dat is commentaar leveren op hoe zaken nu eenmaal voor veel ouders en leerkrachten lopen. 

We hebben zelf als werkgroep nu al veel dingen gedaan met een positief resultaat voor alle partijen. De mail wordt gebruikt om afspraken te maken, om hulp bij schoolse activiteiten te vragen en om samen de ouderavonden te plannen. School vraagt of je uit school of 's avonds wil, ze geven hun verwachting over hoeveel tijd er nodig is en als ouders mag je ook onderwerpen aandragen en aangeven dat je meer tijd wil. Werkt als een zonnetje. Er wordt gebruik gemaakt van Klasbord, waardoor er hele directe communicatie per klas is over het wel en wee. Verder maken we in de werkgroep de schoolinformatie beter toegankelijk, waardoor ouders de informatie beter kunnen vinden.

Samen hebben we al veel voor elkaar! Wat we van jullie nog hebben geleerd en zeker toe gaan passen, is het startgesprek wat een aantal mensen heeft uitgelegd. Ik denk oprecht, dat daarmee mijn "probleem" van het zoeken naar contactmomenten niet alleen verandert in een feit, maar in een hele grote mogelijkheid; niet alleen inzicht in wat kan qua planning, maar ook wat ouders en leerkrachten voor elkaar kunnen betekenen. En daarmee staat voor mij het kind centraal, als we als team het onderwijs beter maken.

Wat dat betreft zijn we het helemaal met Katie eens. De wens om het gedrag dat ouders vertonen te veranderen omdat je vindt dat het anders zou-moeten-zijn is een vorm van vastdenken. Als je het probleem omdenkt zul je de feiten moeten accepteren en kijk je vervolgens wat je wèl kunt met dat-wat-er-is. Voor Katie was de reactie van Martijn dus het meest waardevol. De startgesprekken gaat ze daadwerkelijk implementeren. Martijn, je krijgt van ons één van de boeken over Omdenken!

Nieuwe meedenkers

We willen jullie allemaal weer ontzettend bedanken voor alle reacties. Zin in meer meedenkers? Alle lopende casussen vind je hier. Zit je zelf met een probleem en ben je benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken? Zou je het wel willen omdenken, maar weet je nog niet helemaal hoe? Mail ons dan en wie weet verschijnt jouw probleem binnenkort op onze website.

71 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
01-03-2015

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
E
Eric Nagelkerke
01-03-2015
Mailen zou moeten kunnen. Maar het feit dat de mail direct aankomt wil nig niet zeggen dat de docent deze direct moet beantwoorden. Iets minder vergaderen en daarvoor in de plek mail beNtwoorden lijkt mogelijk.
Verder zijn ouderavonden vaak 's avonds. Moeilijker situaties hebben daarnaast persoonlijk aandacht nodig. Kan dit dan niet in de middag? Ouder, het is primair UW kind en secundair dat van de docent! De werkdag van de docent is niet hetgeen u ziet maar rijkt verder. Zo is er een mooie mix tussen middag en avond.
r
renate
01-03-2015
Ik heb zelf een kind wat net naar de kleuterschool gaat. Daarnaast ook nog een peuter die net begint te leren lopen en graag de wereld ontdekt. (wegloopt)

Een ouder/juf gesprek zou op zich wel kunnen waar de kinderen bij zijn, maar dan kan ik niet mijn volle aandacht houden bij wat zij te vertellen heeft.

Nu hebben we ons 10 minutengesprekje telefonisch gehouden omdat dit voor ons beide beter uitkomt.

Misschien is dat een idee?
dat je het telefonisch bespreekt?
I
Inge Gisberts
01-03-2015
Ik werk zelf in een groep 5/6 van een basisschool en eerlijk gezegd hebben wij nauwelijks problemen over de contactmomenten... Elke leerkracht is verplicht van 8 tot 5 op school (woensdag uitzondering) en de weg naar de telefoon is niet erg ver. Als er iets met een van mijn kinderen uit mijn klas, bel of mail ik en diezelfde week (vaak nog dezelfde dag) is een van de ouders beschikbaar. Andersom hetzelfde. Als ouders iets willen bespreken, lopen ze voor school even binnen en plannen we samen een momentje waarop het kan. Of ze bellen of mailen. Want ondanks dat veel ouders drukke banen hebben, werkt 90% van de ouders niet beide fulltime!!! Wij gaan ook aan de slag met ouderbetrokkenheid 3.0 om nog meer met ouders op school samen te werken. Mijn vraag is dus eigenlijk: wat is het probleem hier???
I
Inge Gisberts
01-03-2015
Ik heb trouwens met een baan van 36 uur ook de ervaring als ouder, dat het soms lastig is om een gesprekje met de leerkracht te plannen. Maar waar een wil is, is een weg! Een partner die kan gaan, een telefonische afspraak, een keertje eerder weg van het werk, emailtje en laatst gewoon een priveberichtje via facebook. Soms is het ook een kwestie van denken in mogelijkheden in plaats van problemen...
M
Marian
01-03-2015
Op basis van eigen ouder-ervaring: veel vragen van ouders kunnen voorkomen worden als vanuit school ouders tijdig en duidelijk geïnformeerd worden. (Duidelijk betekent info over: wie, wat, waar, door wie, hoe vaak, waartoe, hoe, wanneer.) het helpt ook enorm als de informatie ergens gestructureerd wordt opgeslagen en is terug te vinden. Een goede zoekmachine (op content nivo) bij de schoolwebsite kan alleen veel helpen.

Extra voor een leraar: stel een skype of e-mail spreekuurtje in. Bijna iedreen kan tegenoordig skypen of face-timen.

Maar: probeer de vragen gewoon voor te zijn!
M
Mark
01-03-2015
De leerkrachten hebben over het algemeen na schooltijd bijna altijd wel tijd voor overleg, een gesprek of om een vraag te beantwoorden. Dat dat moment voor beide ouders niet schikt is geen probleem waarvoor de leerkracht verantwoordelijk is. Per mail communiceren werkt niet altijd prettig. Ik denk dat de oplossing op een andere plek gezocht moet worden. Misschien dat de werkgever van de ouder het mogelijk kan maken om even een kwartiertje ruimte te geven voor een telefoontje naar de school.
S
Sara
01-03-2015
Werken met een schriftje wat het kind met zich meeneemt. Werkt erg goed (zeg ik uit ervaring als ouder zowel als docent).
Ouders kunnen hun ding erin schrijven en de leraar reageert wanneer hij tijd heeft en geeft het daarna weer met het kind mee.

En kort door de bocht eerlijk: dat ouders er niet voor hun kind kunnen zijn na school is vooral het probleem van ouders, niet de leerkracht.
C
Cindy
01-03-2015
Wat denk je van een chatbox met daarin een groepschat voor de ouders en een vast chatuurtje voor prive vragen? Organisatorische vragen kunnen ouders vaak onderling oplossing, samen weten ze veel. Prive vragen over hun kind kunnen dan op een vast tijdstip worden gesteld aan de docent. Ouders weten dan ook dat alleen op die tijd de vragen beantwoord zullen worden. Veel werkende ouders hebben wel tijd om achter de pc of telefoon even iets te typen.
N
Nicole
01-03-2015
Mail kan, maar is onpersoonlijk!
Mijn werkdagen beginnen om 7.00 uur, met als voordeel dat ik 16.00 uur naar huis kan (al is het dan soms met een stapelnakijkwerk, maar die zou ik ook de volgende ochtend om 7.00 uur kunnen nakijken :)
Voor veel ouders is een oudergesprek vóór schooltijd misschien wèl een optie?
I
Irma
01-03-2015
Ouderbetrokkenheid 3.0 implementeren!
B
Barbara
01-03-2015
Ouders over 'vaste' of klassikale onderwerpen (dagindeling, opdrachten, weektaken, uitstapjes) informeren via digitale weg. (Ik heb bijvoorbeeld persoonlijk goede ervaring met 'digiduif')
En bijvoorbeeld één keer per maand een 'facetime' of 'videoconferentie' moment waarop ouders van tevoren kunnen intekenen voor persoonlijke onderwerpen?