Boek ons
Denk mee

Ouderavonden

01-03-2015

Katie zat met een probleem en kon jullie hulp goed gebruiken. Er wordt op de school van haar dochter hard gewerkt aan goed contact tussen de ouders en de docenten. Maar dat gaat nog niet zoals ze het graag zou willen. Ze was op zoek naar manieren om het contact tussen ouders en leraren zo vorm te geven, dat de belasting voor de leraren niet hoger wordt, maar de informatiedeling wel een stuk beter. 

Probleem

Eén van de problemen was bijvoorbeeld dat het moment waarop ouders contact willen niet overeenkomt met het moment waarop de docenten tijd hebben. Als ouders met een probleem of een vraag zitten, mogen ze deze altijd uit school stellen aan de leerkracht. Alleen, veel ouders werken en halen de kinderen niet zelf op, of bij de BSO en willen dit liever op een ander moment doen. Leerkrachten zeggen terecht dat zij geen 24/7 hulpverlening zijn en niet de hele dag moeilijke mails willen beantwoorden.

Conclusie

Naar aanleiding van de vele reacties vroegen we Katie wat ze er aan heeft gehad en hoe het er nu op de school van haar dochter aan toe gaat. Ze schreef ons het volgende:

Beste meedenkers,

Laten we maar beginnen met de conclusie, dat dit onderwerp de tongen flink losmaakt! Wat een bevlogenheid. Uiteindelijk heeft iedereen gelijk; ouders moeten hun prioriteiten goed leggen - bij de kinderen, school kan kijken naar andere mogelijkheden om contact te zoeken. Maar daarmee is het feit niet omgedacht, dat is commentaar leveren op hoe zaken nu eenmaal voor veel ouders en leerkrachten lopen. 

We hebben zelf als werkgroep nu al veel dingen gedaan met een positief resultaat voor alle partijen. De mail wordt gebruikt om afspraken te maken, om hulp bij schoolse activiteiten te vragen en om samen de ouderavonden te plannen. School vraagt of je uit school of 's avonds wil, ze geven hun verwachting over hoeveel tijd er nodig is en als ouders mag je ook onderwerpen aandragen en aangeven dat je meer tijd wil. Werkt als een zonnetje. Er wordt gebruik gemaakt van Klasbord, waardoor er hele directe communicatie per klas is over het wel en wee. Verder maken we in de werkgroep de schoolinformatie beter toegankelijk, waardoor ouders de informatie beter kunnen vinden.

Samen hebben we al veel voor elkaar! Wat we van jullie nog hebben geleerd en zeker toe gaan passen, is het startgesprek wat een aantal mensen heeft uitgelegd. Ik denk oprecht, dat daarmee mijn "probleem" van het zoeken naar contactmomenten niet alleen verandert in een feit, maar in een hele grote mogelijkheid; niet alleen inzicht in wat kan qua planning, maar ook wat ouders en leerkrachten voor elkaar kunnen betekenen. En daarmee staat voor mij het kind centraal, als we als team het onderwijs beter maken.

Wat dat betreft zijn we het helemaal met Katie eens. De wens om het gedrag dat ouders vertonen te veranderen omdat je vindt dat het anders zou-moeten-zijn is een vorm van vastdenken. Als je het probleem omdenkt zul je de feiten moeten accepteren en kijk je vervolgens wat je wèl kunt met dat-wat-er-is. Voor Katie was de reactie van Martijn dus het meest waardevol. De startgesprekken gaat ze daadwerkelijk implementeren. Martijn, je krijgt van ons één van de boeken over Omdenken!

Nieuwe meedenkers

We willen jullie allemaal weer ontzettend bedanken voor alle reacties. Zin in meer meedenkers? Alle lopende casussen vind je hier. Zit je zelf met een probleem en ben je benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken? Zou je het wel willen omdenken, maar weet je nog niet helemaal hoe? Mail ons dan en wie weet verschijnt jouw probleem binnenkort op onze website.

71 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
01-03-2015

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
A
Anoniem
01-03-2015
Vast spreek uur op woensdag middag!
c
claudia
01-03-2015
Ouders en leerkrachten willen dus beter communiceren en vinden dit een belangrijk item op hun school.
Volgens mij heeft communiceren ook te maken met vertrouwen. Vertrouw je als ouder de leerkracht je kind toe en vertrouw je de vaardigheden van de leerkracht.
Als ouders nu eens een lunch organiseren waarbij ouders en leraren samen lunchen? Dan kun je elkaar in de ogen aankijken, vertrouwen opbouwen en start communicatie vanzelf. Bovendien een kleine waardering van ouders naar leerkrachten toe. Hun kinderen zitten toch heel wat uurtjes bij de leerkracht in de klas en die werkt toch erg hard om de kinderen vanalles te leren.
A
Anita
01-03-2015
Als het echt belangrijk is maken ouders echt wel de tijd om met de juf of meester in gesprek te gaan. We zijn gewend om een vraag per mail te stellen en direct antwoord te krijgen. Duidelijk vooraf communiceren met ouders hoe en wanneer je als leerkracht vragen per mail beantwoord kan helpen.
M
Martha
01-03-2015
Je zou aan het begin van het schooljaar met iedere ouder van je klas daarover individueel afspraken kunnen maken. Hoe en wanneer benaderen we elkaar als er vragen, opmerkingen of bv afmeldingen zijn. Daarnaast kun je op dat moment tevens afspraken met elkaar maken, over hoe vaak je bij elkaar wil zitten om de ontwikkeling van je / het kind te volgen.
Nu hebben we de neiging om het in een algemene vorm te gieten die voor iedereen geldend is, waardoor je vaak samen niet tevreden bent.

Ouderavonden is vaak ook een lastig punt. Tracht eens op een avond meerdere workshops te geven waarop ouders naar behoefte kunnen inschrijven!
Succes.
M
Monique
01-03-2015
Een nieuwsbrief waar de kids mee bezig zijn en waar zij of leraar hulp van ouders bij nodig hebben. Afspraken maken voor beantwoording mail maken, bv binnen 3 dagen krijgt u een reactie op uw vraag. De leraar beslist wat is urgent en wat kan wachten. Ouders betrekken bij vragen om samenwerking en verbinding te zoeken. Wederkerigheid, een compliment en belangstelling voor het kind zijn zo belangrijk.
B
Bibian
01-03-2015
En dat kort door de bocht is nu precies het probleem in de communicatie tussen ouders/leerkrachten. Empathisch vermogen zal van twee kanten moeten komen. Werken met z'n tweeën is helaas maar al te vaak geen luxe meer maar een noodzaak.
A
Anoniem
01-03-2015
Haal iedereen uit het "drukke kader" en maak dingen bespreekbaar bij een High Tea , een keer in de maand of iets dergelijks. Gaat het nog leuk worden ook. Voor dringende dingen zou je een vast uur per week samen kunnen afspreken om te Skypen. Kunnen leraren het in hun rooster opnemen.
R
Rudy Roelofsen
01-03-2015
Skypen? Daar kunnen veel werkende ouders vast even tijd voor maken op hun werk. Misschien om op wisselende dagen en tijden gedurende het jaar een Skype-spreekuur in te stellen waarop de leerkracht online is...
B
B. Schellen
01-03-2015
Dit vraagt volgens mij niet om omdenken.
Wie heeft hier nu een probleem?! Ik denk het kind. Een kind dat door ouders op de wereld is gezet ondat hen dat zo geweldig leek. Nu heeft dit kind dus ouders wat werk belangrijker zijn gaan vinden dan hun kind. Laten we eerlijk zijn, welke ouders kiezen er voor om beide 5 dagen van 's morgens tot 's avonds te werken? Ik denk dat dit overigens wel mee valt. Er is vast één van de ouders die een dag vrij heeft of thuis werkt. Lijkt me niet zo moeilijk op die dag er voor je kind te zijn en hem/haar te brengen of halen op school. Desnoods spreek je met de leerkracht voor de week erna af.
En ouders die er toch voor kiezen de hele week werk belangrijker te vinden dan hun kind moeten zich diep schamen.
P
Paul Sliggers
01-03-2015
Ik begrijp dubbele banen en ik begrijp het gevoel van de leraren dat zij niet 24/7 in dienst zijn, maar ik begrijp niet dat ouders geen tijd kunnen/willen vrij maken voor hun grootste verantwoordelijkheid die ze hebben, nl hun kinderen.
Ik begrijp ook niet dat leraren niet bereid te vinden zijn om op gezette tijden buiten hun diensttijd een gesprekje met bezorgde ouders te hebben over de kinderen en hun toekomst. Ook zij hebben immers ooit gezegd dat zij de kinderen van anderen willen onderwijzen en mede opvoeden.