Boek ons
Denk mee

Ouderavonden

01-03-2015

Katie zat met een probleem en kon jullie hulp goed gebruiken. Er wordt op de school van haar dochter hard gewerkt aan goed contact tussen de ouders en de docenten. Maar dat gaat nog niet zoals ze het graag zou willen. Ze was op zoek naar manieren om het contact tussen ouders en leraren zo vorm te geven, dat de belasting voor de leraren niet hoger wordt, maar de informatiedeling wel een stuk beter. 

Probleem

Eén van de problemen was bijvoorbeeld dat het moment waarop ouders contact willen niet overeenkomt met het moment waarop de docenten tijd hebben. Als ouders met een probleem of een vraag zitten, mogen ze deze altijd uit school stellen aan de leerkracht. Alleen, veel ouders werken en halen de kinderen niet zelf op, of bij de BSO en willen dit liever op een ander moment doen. Leerkrachten zeggen terecht dat zij geen 24/7 hulpverlening zijn en niet de hele dag moeilijke mails willen beantwoorden.

Conclusie

Naar aanleiding van de vele reacties vroegen we Katie wat ze er aan heeft gehad en hoe het er nu op de school van haar dochter aan toe gaat. Ze schreef ons het volgende:

Beste meedenkers,

Laten we maar beginnen met de conclusie, dat dit onderwerp de tongen flink losmaakt! Wat een bevlogenheid. Uiteindelijk heeft iedereen gelijk; ouders moeten hun prioriteiten goed leggen - bij de kinderen, school kan kijken naar andere mogelijkheden om contact te zoeken. Maar daarmee is het feit niet omgedacht, dat is commentaar leveren op hoe zaken nu eenmaal voor veel ouders en leerkrachten lopen. 

We hebben zelf als werkgroep nu al veel dingen gedaan met een positief resultaat voor alle partijen. De mail wordt gebruikt om afspraken te maken, om hulp bij schoolse activiteiten te vragen en om samen de ouderavonden te plannen. School vraagt of je uit school of 's avonds wil, ze geven hun verwachting over hoeveel tijd er nodig is en als ouders mag je ook onderwerpen aandragen en aangeven dat je meer tijd wil. Werkt als een zonnetje. Er wordt gebruik gemaakt van Klasbord, waardoor er hele directe communicatie per klas is over het wel en wee. Verder maken we in de werkgroep de schoolinformatie beter toegankelijk, waardoor ouders de informatie beter kunnen vinden.

Samen hebben we al veel voor elkaar! Wat we van jullie nog hebben geleerd en zeker toe gaan passen, is het startgesprek wat een aantal mensen heeft uitgelegd. Ik denk oprecht, dat daarmee mijn "probleem" van het zoeken naar contactmomenten niet alleen verandert in een feit, maar in een hele grote mogelijkheid; niet alleen inzicht in wat kan qua planning, maar ook wat ouders en leerkrachten voor elkaar kunnen betekenen. En daarmee staat voor mij het kind centraal, als we als team het onderwijs beter maken.

Wat dat betreft zijn we het helemaal met Katie eens. De wens om het gedrag dat ouders vertonen te veranderen omdat je vindt dat het anders zou-moeten-zijn is een vorm van vastdenken. Als je het probleem omdenkt zul je de feiten moeten accepteren en kijk je vervolgens wat je wèl kunt met dat-wat-er-is. Voor Katie was de reactie van Martijn dus het meest waardevol. De startgesprekken gaat ze daadwerkelijk implementeren. Martijn, je krijgt van ons één van de boeken over Omdenken!

Nieuwe meedenkers

We willen jullie allemaal weer ontzettend bedanken voor alle reacties. Zin in meer meedenkers? Alle lopende casussen vind je hier. Zit je zelf met een probleem en ben je benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken? Zou je het wel willen omdenken, maar weet je nog niet helemaal hoe? Mail ons dan en wie weet verschijnt jouw probleem binnenkort op onze website.

71 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
01-03-2015

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
M
Margreet
01-03-2015
ik denk dat het belangrijk is om
In kaart te brengen welk contact ouders met een leerkracht willen. Wil je regelmatig een gesprek, of is af en toe prima. Vind je het prima als je vraag per mail beantwoord wordt, of wil je een persoonlijk gesprek? De werkdag van een leerkracht houdt niet op om 17.00 uur, soms moeten er gesprekken na 18.00 plaats vinden. Dit kan natuurlijk niet altijd en 24/7 is zelfs onwenselijk.
Ga met elkaar in gesprek en vind de overeenkomsten! Samen kom je er wel uit!
R
Roy
01-03-2015
Via de school/onderwijs instelling bestaat er vast een mogelijkheid om s'avonds een uur in te plannen. Vragen kunnen bv vooraf ingediend worden alvorens deze besproken worden. Zo kan de leerkracht zich voorbereiden en heeft zij tijd om de zaak eens te bekijken. Naderhand bespreekt zij met de ouders het onderwerp en legt haar gedachten uit. Iedere ouder krijgt bv tien minuten.

Het voordeel van deze oplossing zit 'm in het feit dat zowel ouders noch leerkracht geen tijd overdag hebben. Privé zullen er dus keuzes gemaakt moeten worden. Rust is evengoed heel belangrijk voor beide partijen. Digitale en mobiele communicatie is fijn al kan dit wel druk verhogend werken. Deze aanpak bekijkt het menselijk en persoonlijk.
M
Martijn
01-03-2015
Wij hebben sinds dit jaar aan het begin van het schooljaar startgesprekken. Daarin staat niet de ontwikkeling van het kind, maar staan de verwachtingen van ouders en leerkracht centraal. Als je goed met elkaar in gesprek gaat kom je wel tot de conclusie dat beide kanten naar elkaar toe moeten bewegen om tot goede samenwerking te komen.
Daarbij moet je uitgaan van het kind. Wat vinden we belangrijk voor de gezamenlijke opvoeding. Regelmatig contact? Hoe dan? Face to face of digitaal? En op welke tijdstippen? Als er echt iets belangrijks is kunnen ouders vaak makkelijk tijd vrijmaken.
M
Mirjam
01-03-2015
Ben zelf leerkracht en alleenstaande moeder. Als leerkracht zou ik contact niet via de mail willen laten verlopen, aangezien zaken anders geïnterpreteerd kunnen worden. En je kan bij een mail contact niet doorvragen. Als werkende moeder ( gelukkig maar drie dagen) zou ik op een vrije dag proberen een afspraak met de leerkracht te maken.
G
Germa Zeldenthuis
01-03-2015
Bertje eens met B Schellen, maar sls je als school nu toch iets wilt doen in het kader van betere communicatie; Kan een ouder dan na school ook bellen? Facetime, skype , videoconference zijn vormen van gesproken gesprekken waarbij beeld (belangrijk) mogelijk is. Voorwaarde is dat de leerkracht zijn ict vaardigheden op peil van deze tijd heeft, evenals de ouder....
G
Germa Zeldenthuis
01-03-2015
Sorry, te dikke vingers. Bertje = beetje, sls= als.
M
Mike
01-03-2015
Maak een online forum waar de ouders en leraren hun vragen en discussies kwijt kunnen en elkaar kunnen vinden. Wellicht kunnen ze dan bij sommige zaken ook al hulp krijgen van ouders die vergelijkbare problemen hebben. Dan kun je van de punten die online niet oplosbaar zijn altijd nog bijeen komen. De momenten waarom de leraren op het forum komen kunnen ze zelf bepalen (zonder een bomvolle mailbox te krijgen).
M
Margreet
01-03-2015
Oh nee... Alsjeblieft geen schriftje... Zie je het voor je? Op mijn school werken we met combi groepen van 3, dus 3/4/5 en 6/7/8, qua klassenmanagement vraagt dat heel veel van de leerkracht, daarnaast bereid je continue voor 3 groepen voor, dus 22 tot 30 schriftjes erbij...
S
Simone
01-03-2015
Een schriftje werkt niet. Als ik als dat voor zeg 5 kinderen moet bijhouden wordt ik gek. Dan moet ik daar in lezen en schrijven onder de lestijd. Onhaalbaar. Mailen of tussen 15.00-17.00 afspreken werkt prima voor zowel ouders als leerkrachten.
S
Simone
01-03-2015
Sorry, de zin was eerst met jij geformuleerd. Moet natuurlijk word ik zijn.
B
Bibian
01-03-2015
B. nu doe je net alsof leerkrachten allemaal 5 dagen per week voor hun eigen groep staan??? Er zijn leerkrachten met wisselende groepen, vele werken parttime en wat te denken van direct aansluitende teamvergaderingen waardoor een leerkracht niet beschikbaar is na schooltijd?

Het staat of valt met bereidheid. Leerkrachten dienen van hun high horse te komen en MET de ouders te willen samenwerken en ouders idem dito.

Waar is luchtballon waarin beiden dienen te stappen en te kijken naar het welzijn van het kind???
G
G Naftel
01-03-2015
Ik vindt de opmerkingen over werkende ouders een beetje onzinnig. Ik sta er elke dag na school en toch is het moeilijk de leraar te pakken te krijgen. Schriftje of email
Is misschien makkelijker.