Boek ons
Denk mee

Opdrachtgevers betalen te laat

09-03-2016

Diana stuurde ons onlangs via Facebook een bericht. Als zzp’er gebeurt het haar vaak dat opdrachtgevers hun facturen te laat betalen. Irritant! Voer voor een nieuwe meedenker. We vroegen jullie haar probleem om te denken of  Diana te voorzien van een goede, creatieve oplossing.

Wanbetalers

Ze omschreef haar probleem als volgt:

Hoe zou ik opdrachtgevers die hun facturen te laat betalen, en zonder één of twee herinneringen helemaal niet zouden betalen, kunnen omdenken? Lijkt me erg interessant om jullie of andermans visie daarop te horen! Want zowel positieve als negatieve motivatie helpt niet.

Qua positieve motivatie heb ik onder andere korting geprobeerd. Ook heb ik de betaaltermijn al eens opgerekt van 2 weken naar 4 weken en naar 30 dagen. Wat denk je? Het percentage wanbetalers steeg! Zou er een verband zijn tussen factuurtermijn en wanbetaling?

Qua negatieve motivatie heb ik het geprobeerd met ludieke herinneringen en smeekbedes tot het dreigen met boetes. Ik zit er momenteel over te denken om 50% vooraf te factureren. Ik begin pas te werken als er geld op de bank staat. Bij de meeste opdrachten is haast geboden, dus dat motiveert de klant misschien wel?

Veel ideeën

We kregen alleen hier op de website al bijna zestig reacties en ook op Facebook stroomden de reacties binnen. Jullie kwamen met ontzettend veel verschillende ideeën. Gewenst gedrag belonen door korting te geven bij op tijd betalen. Of opdrachtgevers juist (een deel) vooraf laten betalen. Persoonlijk contact zoeken met de mensen die jouw factuur behandelen, stoppen met klanten die niet op tijd betalen, je betalingstermijn verlengen, je betalingstermijn juist verkorten.

Wat ons opviel

Er waren een paar interessante reacties die ons opvielen. Sander Snoeren vertelt dat hij ooit heeft gelezen dat Steve J. Martin namens de Engelse belastingdienst op de aanslag niet vermeldde dat 57% van de belastingbetalers op tijd betaalt, maar het absolute aantal. Dus “zoveel miljoen mensen betalen op tijd”. Door dat zinnetje steeg het percentage naar 86% omdat mensen blijkbaar bij de meerderheid willen behoren. Volgens Sander het onderzoeken waard en daar zijn we het helemaal mee eens. Interessant!

Van de reactie van Robbert werden we ook heel blij. Hij stelt voor jouw klant te feliciteren en als Slechts Betalende Klant extra in het zonnetje te zetten. Deed ons aan dit geweldige filmpje van Hema denken.

Toch bleek dit probleem meer iets dat simpelweg opgelost moet worden. Hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk moeten ze gewoon betalen.

Reactie van Diana

Hieronder de reactie van Diana op al jullie ideeën:

Ik heb alle reacties aandachtig gelezen en was aangenaam verrast door de hoeveelheid en de variëteit. Volgens sommigen (Mischa) moest ik de situatie leren accepteren en volgens anderen (Ronald de Bruijn) juist niet. Ik heb eigenlijk aan praktisch elke reactie iets gehad, aan sommige meer dan aan andere natuurlijk.

Heleen, Maarten, Joop en Karen (misschien vergeet ik iemand) raadden vooruitbetalen aan, iets wat ik zelf ook al een tijd overwoog en nu nog serieuzer zal gaan overwegen. Echter, dit betekent ook meer factuurmomenten en dus meer administratieve rompslomp.

Charlotte en J. Kelleter wezen mij op persoonlijk contact. Ik stuur mijn herinneringen normaliter via de mail en persoonlijk contact heeft er in ieder geval voor gezorgd dat één lang openstaande factuur binnen één dag werd betaald. Ik zal dus vaker gaan bellen in plaats van mailen, al moet ik dan wel een persoonlijke drempel over.

Dit persoonlijke contact heeft er in een ander geval wel voor gezorgd dat ik meer begrip heb gekregen voor de situatie van de ‘wanbetaler’. Het betreft de uitgever van een magazine, die zijn geldeisers pas kan betalen zodra zijn adverteerders hebben betaald.

Ook Saskia heeft mij geholpen, door in feite voor te stellen mijn betalingstermijn te synchroniseren met die van de klant. M.n. grote klanten hanteren standaard een betalingstermijn van 30 dagen en wijken hier niet van af. Ik ga er in deze gevallen nu standaard van uit dat er binnen 30 dagen en niet binnen ‘mijn’ 14 dagen wordt betaald.

Het ‘spiegelen’ van Juriaan vond ik een creatieve: word klant van je klant en betaal zelf te laat. Hoewel dit praktisch niet gaat werken, vond ik dit wel een van de creatiefste antwoorden.

Tot op zekere hoogte heb ik het betaalgedrag van klanten dus geaccepteerd. Ik ga sowieso vaker nabellen en in sommige hardnekkige gevallen misschien ook ‘gewoon’ kappen met een klant. Bij wanbetaling betreft het vaak relatief kleine facturen en loont het letterlijk en figuurlijk niet om hier al te veel tijd in te steken. Zo’n klant is het gewoon niet waard.

Het meeste heb ik gek genoeg gehad aan een onconventionele tip van een anoniem iemand: focus je op het binnenhalen van opdrachten. Hoe meer opdrachten, hoe meer facturen, hoe minder die paar niet-betaalde facturen ertoe doen! Eén factuur van honderd of een paar honderd euro mag niet het verschil maken tussen een goede en een slechte maand, dus wellicht ligt mijn focus verkeerd inderdaad! Het wanbetalen an sich is misschien niet het probleem, maar er is een onderliggend probleem: ik heb te weinig opdrachten! Of eigenlijk precies genoeg, waardoor één wanbetaler het verschil maakt tussen een goede en slechte maand.

Bedankt

Alle meedenkers bedankt voor jullie reacties! Mocht de anonieme tipgever dit lezen: we sturen je heel graag alsnog jouw prijs op! Voor meer meedenkcasussen klik je hier. Zit je trouwens zelf met een probleem en ben je benieuwd hoe onze meedenkers daar tegenaan kijken? Mail ons dan gerust en we bekijken samen of jouw inzending geschikt is voor deze rubriek.

Illustratie: thethreesisters

Licentie: CC BY 2.0

63 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
Nelleke Poorthuis
09-03-2016

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
K
Karen
10-03-2016
Ja ik ben simpel, gedeeltelijk vooraf betalen garandeerd mijn tijd. Het is een afspraak bevestiging. En hoeveel, ik zou zeker je onkosten vooraf laten betalen. Zo verlies je iig niets. Dan loop je in het ergste geval je winst mis (als ze na herhaaldelijke herinneringen nog niet betalen). Scheelt iig een bee th je kopzorgen
M
Mischa
10-03-2016
Gezien de dingen die je al geprobeerd hebt lijkt het me niet dat je de opdrachtgevers snel veranderd. Ze vooraf 50% laten betalen gaat je misschien wel opdrachten kosten.
Als je dingen niet kunt veranderen kan je ze maar beter accepteren. Als je er standaard van uit gaat dat je pas de volgende maand je geld krijgt is elke opdracht die op tijd betaald wordt een meevaller. Dat scheelt je een hoop ergernis.
R
Ronald de Bruijn
10-03-2016
Beste Diana, ik ben marketing adviseur/-coach en ken dit probleem niet. Ik train daar zzp-ondernemers ook in. Te laat betalen is in mijn ogen niet alleen onacceptabel, maar vooral eem teken van een onevenwichtige relatie. Ik maak daar bij het aangaan van de samenwerking een zeer nadrukkelijk punt van: "ik sta straks dag en nacht (bwvs) voor je klaar, ik verwacht betaling binnen 14 dagen". In het begin had ik moeite daar zo expliciet in te zijn, al vrij snel ging dat vanzelf, omdat daar altijd positief op gereageerd werd. Echt altijd... Neem jezelf serieus, neem je voor een 'nee, want' niet meer te accepteren en go!
M
Mathijs
10-03-2016
Ik laat ze altijd vooraf betalen. Dan hoef je ook niet achter je geld aan :)
M
M.
10-03-2016
Mijn eerste omdenkgedachte is... Geen uiterste betalingstermijn hanteren, te laat is immers het gevolg van een termijn die je zelf stelt! :-)
Mijn ervaring is dat facturen niet betaald worden doordat ze binnenkomen op een crediteuren afdeling die geen weet heeft van de opdracht die jou is gegeven, hier geen betrokkenheid mee kent, jouw situatie niet kent en de factuur daardoor een complete organisatie door moet voor ze weten wie de factuur moet betalen. Veel organisaties maken gebruik van een bestel en facturatie systeem. Ga niet aan de slag voor je een officiële order met ordernummer van hen hebt ontvangen. Als je factuur namelijk matcht met de order, is de kans veel groter op snelle betaling. En vaak is t intern juist de juiste procedure!
M
Mark
17-03-2016
Als je geen uiterste betaaldatum hanteert dan kan je nooit naar een deurwaarder of rechter om je geld te halen. De klant heeft immers nooit te laat betaald omdat je geen uiterste betaaldatum hebt vermeld.

Een uiterste betaaldatum vermelden is dus wel echt een must!