zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons
Denk mee

Papieren Telefoongids

07-08-2013

Begin augustus registreerde Alexander Klöpping (medianerd en vaste gast in De Wereld Draait Door als het om digitale zaken gaat) de domeinnaam www.sterftelefoongidssterf.nl, die verwijst naar een formulier op internet waarmee je je kunt afmelden voor de papieren versie van De Telefoongids. Verontwaardiging alom.

telefoongidsDe organisatie achter De Telefoongids is ‘not amused’. Ze hebben Klöpping in een brief gevraagd de site te verwijderen en dreigen met juridische stappen. Klöpping reageerde op die brief als volgt:

“Beste meneer Bouten, het is 2012. Stopt u alstublieft met de deur-aan-deur verspreiding van de papieren telefoongids, en voer een landelijk opt-in systeem in. Begrijp me niet verkeerd, er zijn ongetwijfeld nog veel mensen die de gids graag gebruiken — of het nou is om daarmee het beeldscherm van de computer op te hogen, of om daadwerkelijk telefoonnummers op te zoeken. Die mensen moeten dat zeker kunnen blijven doen. Stuur ze een gids nadat ze u gebeld hebben, een smsje gestuurd hebben of een kaartje ingestuurd hebben.”

Twitter explodeerde van de reacties en ook op Facebook werd het initiatief van Klöpping veelvuldig ‘geliket’ en gedeeld.

Wij vroegen “Is het deur-aan-deur verspreiden van de papieren telefoongids om te denken?”

De aandrager van deze casus, Alex Mellema, een van de vaste mede-omdenkers op deze site, reageert op de reacties.

“De case is een ‘afval- of milieuprobleem’. In navolging van Jan Kok constateer ik dat het nog niet zo gemakkelijk om zo’n probleem om te denken zonder in de oplossingsstand te schieten. De inbreng van Lars dat je ervoor moet zorgen dat iedereen de gids als een kado gaat zien, is een goede omdenkgedachte. Het is nog steeds wel zonde is van de bomen, maar gewoon wel de moeite waard. De essentie van omdenken: een nieuwe mogelijkheid, een “win-win” voor De Telefoongids én de ontvanger (of het milieu), heb ik in de reacties niet aangetroffen.  Omdenken is niet eenvoudig!

Nu ik achteraf naar de casus kijk, zie ik dat er sprake is van een staaltje ‘vastdenken’ van De Telefoongids. Door aandacht aan het inititatief van Klöpping te besteden, kwam JUIST de bestaande mogelijkheid van afmelden (de “opt-out’” ) in de belangstelling. Dat kan toch niet de – commerciële - bedoeling van De Telefoongids zijn geweest?  Of zoals Silke zegt: ‘Dit verhaal denkt zichzelf om’.”

De redactie van Omdenken.nl bedankt Alex voor het opmaken van de balans van deze casus. We laten de reacties hieronder nog even staan. Volgende week vind je hier een nieuwe meedenkcasus!

Zelf een probleem in te brengen dat je wilt laten omdenken door  onze community van actieve omdenkers? Breng het in via omdenken.nl/contact en wie weet staat hier volgende keer jouw probleem. 

07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden