Boek ons
Denk mee

Papieren Telefoongids

07-08-2013

Begin augustus registreerde Alexander Klöpping (medianerd en vaste gast in De Wereld Draait Door als het om digitale zaken gaat) de domeinnaam www.sterftelefoongidssterf.nl, die verwijst naar een formulier op internet waarmee je je kunt afmelden voor de papieren versie van De Telefoongids. Verontwaardiging alom.

telefoongidsDe organisatie achter De Telefoongids is ‘not amused’. Ze hebben Klöpping in een brief gevraagd de site te verwijderen en dreigen met juridische stappen. Klöpping reageerde op die brief als volgt:

“Beste meneer Bouten, het is 2012. Stopt u alstublieft met de deur-aan-deur verspreiding van de papieren telefoongids, en voer een landelijk opt-in systeem in. Begrijp me niet verkeerd, er zijn ongetwijfeld nog veel mensen die de gids graag gebruiken — of het nou is om daarmee het beeldscherm van de computer op te hogen, of om daadwerkelijk telefoonnummers op te zoeken. Die mensen moeten dat zeker kunnen blijven doen. Stuur ze een gids nadat ze u gebeld hebben, een smsje gestuurd hebben of een kaartje ingestuurd hebben.”

Twitter explodeerde van de reacties en ook op Facebook werd het initiatief van Klöpping veelvuldig ‘geliket’ en gedeeld.

Wij vroegen “Is het deur-aan-deur verspreiden van de papieren telefoongids om te denken?”

De aandrager van deze casus, Alex Mellema, een van de vaste mede-omdenkers op deze site, reageert op de reacties.

“De case is een ‘afval- of milieuprobleem’. In navolging van Jan Kok constateer ik dat het nog niet zo gemakkelijk om zo’n probleem om te denken zonder in de oplossingsstand te schieten. De inbreng van Lars dat je ervoor moet zorgen dat iedereen de gids als een kado gaat zien, is een goede omdenkgedachte. Het is nog steeds wel zonde is van de bomen, maar gewoon wel de moeite waard. De essentie van omdenken: een nieuwe mogelijkheid, een “win-win” voor De Telefoongids én de ontvanger (of het milieu), heb ik in de reacties niet aangetroffen.  Omdenken is niet eenvoudig!

Nu ik achteraf naar de casus kijk, zie ik dat er sprake is van een staaltje ‘vastdenken’ van De Telefoongids. Door aandacht aan het inititatief van Klöpping te besteden, kwam JUIST de bestaande mogelijkheid van afmelden (de “opt-out’” ) in de belangstelling. Dat kan toch niet de – commerciële - bedoeling van De Telefoongids zijn geweest?  Of zoals Silke zegt: ‘Dit verhaal denkt zichzelf om’.”

De redactie van Omdenken.nl bedankt Alex voor het opmaken van de balans van deze casus. We laten de reacties hieronder nog even staan. Volgende week vind je hier een nieuwe meedenkcasus!

Zelf een probleem in te brengen dat je wilt laten omdenken door  onze community van actieve omdenkers? Breng het in via omdenken.nl/contact en wie weet staat hier volgende keer jouw probleem. 

29 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
07-08-2013

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
T
Tante Marian
05-09-2016
De computer is ook niet alles. De papieren versie van de Telefoongids mis ik. Maar nu staan er heel veel mensen niet meer in. Bijna iedereen en ik eerst ook lopen blind achter alle vernieuwingen met de digitalisering aan. Ik kom er van terug. Twitter, Facebook en Smartphones, ik heb ze allemaal gehad, maar allemaal weer opgezegd. Ik ben nu aan het ontdigitaliseren, maar schrijf toch ook hier al weer een stukje via de computer. Het enige voordeel is dat ik wel goed kan typen. Vandaar deze reactie. Ik ben zo klaar. Nog een ding:
Ik heb toch een klacht over de Papieren Telefoongids & Gouden Gids, maar ik heb die nooit geuit. Ik weet niet waar het aan ligt, maar bepaalde dingen kan ik heel slecht vinden. Ik zit me soms echt suf te zoeken. Dat komt omdat sommige dingen dan weer in de Gouden Gids staan, maar soms weet je dan ook weer niet onder welke noemer. Misschien kunnen de makers van de Papieren Telefoongids & Gouden Gids daar even beter op letten. Maar misschien moet ik deze klacht niet hier neerleggen. Maar misschien zijn er mensen die ook op dit probleem stuiten.
Ik denk om en weer om. Tijdje zonder gids, nu weer aangevraagd.
H
Henry
10-09-2012
Ik weet niet wat oud papier tegenwoordig opbrengt, maar zou er een goed doel zijn die met een bolderkar achter de bezorger van de gids aan kan lopen om de ongewenste gidsen meteen mee te nemen ten behoeve van het goede doel?
S
Silke
03-09-2012
Dit verhaal "denkt zichzelf om", oftwel wat is nog het probleem?
Alexander maakt een website met de link: www.sterftelefoongidssterf.nl die verwijst naar pagina waar je je kunt afmelden voor de telefoongids. De mensen van de telefoongids worden boos en beginnen publiekelijk tegen te sputteren met als gevolg dat veel mensen van de website te horen krijgen. Ik persoonlijk wist niet dat je de telefoongids kon afmelden. Dus de mensen die hem echt niet willen weten nu dat dat kan en de mensen die de telefoongids wel willen laten hem nog gewoon komen.
A
Alex
02-09-2012
Wat een geweldig systeem dat De Telefoongids op elk adres in Nederland een dik boek gezorgd! Laten we daar gebruik van maken. De Telefoongids stelt dat het een "wettelijke plicht" heeft. De Telefoongids kan het verspreiden van dikke boeken, waar het goed in is, direct combineren met andere "wettelijke taken". De verspreiding van de Telefoongids kan worden gekoppeld aan het verspreiden van een Verkiezingenpakket. V
I
Ine
01-09-2012
Telefoonboeken die men niet wil hebben maar toch krijgt, meegeven of inleveren op basis school in de buurt. Kinderen kunnen dit papier gebruiken om te vouwen, schilderen, papier-mach
C
C
29-08-2012
Oke, wat is het probleem: dat heel veel mensen ongewenst een gids krijgen. Dan kunnen heel veel mensen samen iets terug doen. Als u de telefoongids ontvangt, dan stuurt u een vriendelijke bedankbrief terug, waarin u aangeeft dat de gids zo mooi staat onder die ene korte tafelpoot. En dat u nog zo`n tafeltje heeft, met ook een korte poot. "Mag ik nog een gids ontvangen, dat is wel zo harmonieus in huis." U stuurt een keurige, handgeschreven brief, uiteraard per post. En als u dan die tweede gids ontvangen heeft... dan stuurt u natuurlijk nog een bedankje. Per post.
C
C
29-08-2012
En oja, vraag dan meteen even die 44 andere regionale edities aan, want het kan natuurlijk voorkomen dat je eens iemand in Maastricht moet hebben... En u heeft gehoord dat er zo`n enige bakker zit in Apeldoorn.
J
Jan
24-08-2012
Alexander, ontregel door niet de strijd aan te gaan met de uitgever. Maar ga op een ander veld strijden. Ga lobyen bij de rijksoverheid. Laat een variant maken op de Ja/Nee (of Nee/Nee) sticker die via de gemeentes worden verspreid. Laat een derde optie toevoegen; `Nee, ik wens geen Gouden Gids of Telefoonboek te ontvangen`. Als je dit dikke mormel dan toch in je bus gepropt krijgt volstaat een melding naar de Reclame Code Commissie.
A
Alex
23-08-2012
De gratis (ongewenste) Telefoongids; een zegen voor de carnavalsverenigingen! Mooie stof om de spot mee te drijven
J
Jan S.
23-08-2012
We hoeven elkaar hier niet te overtuigen van het feit dat het makkelijker is om via internet n nummer te vinden dan in dat onhandig dikke boek. Maar wij zijn online. Veel bejaarden en babyboomers (om ze maar eens over 1 kam te scheren) zweren echter bij het telefoonboek. De uitgever van het boek ook, omdat hij er geld mee kan maken. De uitgever heeft de grote oplage nodig, omdat daar de advertentietarieven aan gekoppeld zijn. Hier gaan wij -op een eenvoudige wijze- niets aan kunnen veranderen. We kunnen wel roepen dat je online ook geld kunt maken met een dergelijke dienst, maar zolang het alternatief nog leeft, of kunstmatig in leven wordt gehouden, en geld op brengt, gaan we hier weinig kunnen omdenken. Lijkt me simpelweg een gevalletje marktwerking. Het mooie hiervan is dat het veranderen automatisch gaat. Mijn advies is dan ook denk om door af te wachten. Bejaarden gaan dood. Online zoekmachines worden (nog steeds) beter. Hardcopy wordt steeds duurder. Online zijn steeds meer winsten te maken. Komt uiteindelijk dus allemaal goed... lijkt me. En zo lang de boeken van gerecycled papier worden gemaakt heb ik er geen probleem mee! Afwachten dus!
J
Jan Kok
22-08-2012
Het is nog niet zo gemakkelijk dit om te denken zonder in de oplossingsstand te schieten. Op deze site heb ik er al een aantal gelezen. Zou het een idee zijn om in plaats van te protesteren tegen de verspreiding juist een extra exemplaar aan te vragen? Op de site van De Telefoongids is die mogelijkheid er (http://klantenservice.detelefoongids.nl/klantenservice/extra-gids-particulier-aanvragen/2378). Het betreft echter altijd een papieren exemplaar. In het vak `Vragen en opmerkingen` geef je dan aan het product wel op waarde te schatten, maar alleen interesse te hebben in een exemplaar dat te downloaden is. Daarmee geef je aan dat je belangstelling hebt voor de gids en dus is dat interessant voor De Telefoongids en de adverteerders. Het geeft De Telefoongids tevens de mogelijkheid tegen ongetwijfeld lagere productiekosten het product aan te bieden. Resultaat: meer winst of lagere advertentietarieven. Daarbij zouden ze ook nog eens per maand of kwartaal een update kunnen verzorgen. Bovendien kan De Telefoongids laten zien dat het ook het milieu serieus neemt: imagoverbetering dus. Dat lijkt op een win-winsituatie. Echter: er zijn mensen die (ook) een papieren exemplaar willen. Wellicht dat door deze `aanvragen` (langzaam) het besef gaat doordringen dat er een keuzemogelijkheid gegeven dient te worden. Alle aandacht voor dit onderwerp heeft mensen wakkergeschud. Als het De Telefoongids (nog) niet is, dan in ieder geval toch een behoorlijk aantal consumenten. En hopelijk ziet De Telefoongids in dat het ook een gidsfunctie kan hebben in de samenleving.