Boek ons
Denk mee

Hangjongeren

15-02-2015

Marvin is manager van een fastfoodrestaurant en zat met de handen in het haar. Hij wist niet meer hoe hij met de hangjongeren in zijn restaurant om moest gaan. Hij vroeg naar onze en jullie suggesties om zijn probleem om te denken. Jullie reageerden in groten getalen waardoor we deze meedenker nu kunnen afsluiten.

Marvins probleem was als volgt:

We hebben veel overlast van hangjongeren die bij ons naar binnen komen zonder iets te bestellen. Vaak gooien ze rotzooi op de grond en schreeuwen ze naar gasten die wel rustig wat willen eten. Ook medewerkers worden soms verbaal lastig gevallen. Als je deze jongens vriendelijk vraagt om te vertrekken of iets te bestellen krijg je een grote mond en blijven ze zitten. Bij iets minder vriendelijk vragen worden ze zelf natuurlijk ook minder vriendelijk, zelfs tot agressief aan toe. Denk hierbij aan duwen en serieuze bedreigingen. Mijn collega's en ik voelen ons niet altijd veilig.

De politie kan ons alleen ondersteunen met het verwijderen van deze jongens uit ons restaurant, maar vaak zijn we dan al tien minuten verder. Voor ons niet fijn en voor onze gasten niet fijn. Helaas vervalt een mondeling winkelverbod op het moment dat ze naar buiten gaan, de volgende keer moet je ze dus opnieuw een verbod geven. Voor een schriftelijk verbod (ze plegen dan een misdrijf als ze toch binnen komen) hebben we de NAW-gegevens van hen nodig. Die krijgen we natuurlijk nooit.

Kern van het probleem

De bekende uitspraak ‘als je blijft doen wat je deed, blijf je krijgen wat je kreeg’  is zeker van toepassing op dit probleem. Zowel de zachte als de harde aanpak en de politie er op af sturen bleken niet te helpen om het probleem op te lossen. Volgens veel meedenkers was de kern van het probleem dat Marvin, en met hem veel andere mensen, niet begrijpen wat er in de hoofden van de hangjongeren omgaat. Het is daarom moeilijk een passende oplossing te vinden. Uit veel reacties kwam naar voren dat het belangrijk was om echt contact te maken met (één van) de hangjongeren.

Mogelijkheden

De meedenkers wisten in deze situatie heel goed het probleem te deconstrueren in feiten. Er werden vragen gesteld als: wanneer en waarom komen de hangjongeren in jouw restaurant? Wat doen ze precies in jouw restaurant? Wat vinden ze leuk om te doen? Door de juiste vragen te stellen kun je de feiten ombuigen naar mogelijkheden. Blijkbaar vinden de hangjongeren het fijn om in jouw restaurant te zijn. Wees ook blij met hun komst. Misschien kan Marvin het juist overdrijven, bijvoorbeeld door de hangjongeren een speciale prijs of eer te geven als ‘speciale gast van de dag’. Ook bedachten veel meedenkers om ze te betrekken bij een oplossing. Aangezien de hangjongeren er iedere dag zijn en dus precies in de gaten hebben wat er de hele dag rondom het restaurant gebeurt, kun je ze misschien wel een functie aanbieden als toezichthouder van het restaurant. Op deze manier neem je ze serieus en kweek je vertrouwen. Maak ze belangrijk voor jouw zaak en maak gebruik van het feit dat ze jouw restaurant goed kennen en veel tijd hebben. Hier kun je iets tegenover zetten zoals gratis eten en drinken of salaris.

Reactie Marvin

We hebben, ondanks herhaaldelijk mailen, helaas niets meer gehoord van Marvin. We weten dus ook niet hoe het nu gaat met de hangjongeren en of hij iets aan jullie omdenkers gehad heeft. Jammer. Marvin, als je dit leest: we zijn ontzettend benieuwd!

Toch wil ik iedereen weer bedanken voor het meedenken. Voor meer meedenkcasussen klik je hier. Zit je trouwens zelf met een probleem en ben je benieuwd hoe onze meedenkers daar tegenaan kijken? Mail ons dan gerust en we bekijken samen of jouw inzending geschikt is voor deze rubriek.

103 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
15-02-2015

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
B
Berthy
15-02-2015
Optie1; Zet bv. 1 (of 2) van die jongens of meisjes eens in het zonnetje, door ze op de foto te zetten als "speciale gast (en) van de dag".
Hang die foto op in je fastfood restaurant. Deel de foto op je Facebookpagina van je restaurant.
Vraag hem / haar vervolgens of ze de foto willen delen op hun Facebookpagina en geef ze als speciale gast(en) een gratis menu / snack met en drankje. Zo maken ze voor jou reclame op Facebook en staan ze zelf een dag lang in de spotlights. Waar het vaak toch om draait is dat ze aandacht willen.
Optie 2. Geef ze een speciale / aparte hoek in je fastfood restaurant waar ze op een vaste tijd van de dag (bv. tussen 19:00 en 20:00) even kunnen hangen /chillen en waar ze bij goed gedrag korting krijgen op een bestelling.
J
Jeanet
15-02-2015
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/hangjeugd-weggejaagd-met-muziek-uit-efteling

misschien is dat wat?
l
lies
15-02-2015
Hangjongeren vragen om aandacht op negatieve wijze. Zodra je ze aandacht op positieve wijze geeft is de lol er na een tijdje wel vanaf.
Je hebt bv uitgestelde koffie voor mensen die niet veel te besteden hebben. Een andere klant koopt bij zijn bestelling 1 koffie extra en die kan door een andergebruikt worden.
Maak een mooie poster waarop je geld vraagt voor deze zielige kinderen die wel binnen willen maar het geld niet hebben om iets te drinken. Zet het goed zichtbaar neer en zet er een collectebus bij.
Als de jongens er weer zijn behandel ze als je beste gasten. Geen angst maar positiviteit en humor.
Na een tijdje komen ze niet meer.
J
J. Volmer
15-02-2015
Betrek ze bij jullie onderneming en, laat zien dat je blij bent dat ze er zijn en wellicht willen ze een handje helpen? Bied ze te eten aan in ruil voor werkzaamheden. Bijv de patat bakken of zoiets?
R
Renate
15-02-2015
Ik las of hoorde laatst dat Eftelingmuziek het goed doet om ze weg te jagen :D
I
Ina
15-02-2015
Misschien kun je ze een baantje aanbieden.
R
Roland Lieben
15-02-2015
Een schriftelijk winkelverbod is wel degelijk mogelijk. De politie weet wie het zijn. Hun Identiteit zal gewoon zijn vastgesteld middels de WID.

Praktisch: Vraag de wijkagent of de politieagenten ter plaatse, of hij/ze de winkelverboden wil uitreiken. Zorg wel dat je ze klaar hebt liggen. Als er sprake is van concrete, tegen het leven gerichte bedreigingen, doe dan aangifte. Bel dan zeker de politie, dan kunnen ze direct, dus op heterdaad worden aangehouden.

Nog een paar advies ter bewijsvoering: spreek ze nooit alleen aan (getuige) en maak (onopvallend ) opnames met je smartphone.
R
Anoniem
16-02-2015
Het gaat hier toch om OMDENKEN? Dus hoe gaan we met dit probleem op een andere manier dan het wegsturen, de politie etc. etc. Als jij met jou plan er dan nog een gratis Volkskrant en een lidmaatschap van GroenLinks bij doet, zijn we denk ik dicht bij de oplossing ;-)
d
dave
15-02-2015
Weg sturen geeft ze alleen maar een rot gevoel... Zo van " zie je wel, hier zijn we ook al niet welkom" en dan gaan ze zich afzetten en dit gedrag vertonen

Ga gewoon bij ze zitten en ga het gesprek aan, oprecht interesse tonen.
Betrek ze bij je zaak, geef ze verantwoordelijkheid/ inspraak in bijv. een jongeren hoekje.

Respect krijg je als je het geeft!
d
Roland Lieben
15-02-2015
Lees het artikel nog eens goed? Je draait oorzaak en gevolg om.
p
paul
15-02-2015
Wel grappig al die aangedragen adviezen, maar dit gaat gewoon om respect. Ik vind het heel apart om door een omweg het positief te belonen. Snap het wel hoor rust is prima en een goed iets en uiteraard tegenstrijdig met je gevoelens. Maar soms.... er wordt eigenlijk een loopje met je genomen. En het mooiste van alles die jongeren interesseert het helemaal niets. Heel misschien zit er een slimmerd bij die op eens wakker wordt en denkt dit is ook eigenlijk te gek. Maar goed if you can't beat them join them....
D
Daphne
15-02-2015
Geef ze één keer een snack, gratis en voor niets... De grote 'wees welkom actie'. Vervolgens de boodschap dat ze de volgende keer als ze zelf iets bestellen het tweede drankje gratis krijgen. Ze staan vast versteld van de vriendelijkheid! Geen geouwehoer meer en een groep vaste klanten erbij?
D
Roland Lieben
15-02-2015
Ja, en dan doen we er een gratis Volkskrant en een lidmaatschap van GroenLinks bij.