Boek ons
Denk mee

Hangjongeren

15-02-2015

Marvin is manager van een fastfoodrestaurant en zat met de handen in het haar. Hij wist niet meer hoe hij met de hangjongeren in zijn restaurant om moest gaan. Hij vroeg naar onze en jullie suggesties om zijn probleem om te denken. Jullie reageerden in groten getalen waardoor we deze meedenker nu kunnen afsluiten.

Marvins probleem was als volgt:

We hebben veel overlast van hangjongeren die bij ons naar binnen komen zonder iets te bestellen. Vaak gooien ze rotzooi op de grond en schreeuwen ze naar gasten die wel rustig wat willen eten. Ook medewerkers worden soms verbaal lastig gevallen. Als je deze jongens vriendelijk vraagt om te vertrekken of iets te bestellen krijg je een grote mond en blijven ze zitten. Bij iets minder vriendelijk vragen worden ze zelf natuurlijk ook minder vriendelijk, zelfs tot agressief aan toe. Denk hierbij aan duwen en serieuze bedreigingen. Mijn collega's en ik voelen ons niet altijd veilig.

De politie kan ons alleen ondersteunen met het verwijderen van deze jongens uit ons restaurant, maar vaak zijn we dan al tien minuten verder. Voor ons niet fijn en voor onze gasten niet fijn. Helaas vervalt een mondeling winkelverbod op het moment dat ze naar buiten gaan, de volgende keer moet je ze dus opnieuw een verbod geven. Voor een schriftelijk verbod (ze plegen dan een misdrijf als ze toch binnen komen) hebben we de NAW-gegevens van hen nodig. Die krijgen we natuurlijk nooit.

Kern van het probleem

De bekende uitspraak ‘als je blijft doen wat je deed, blijf je krijgen wat je kreeg’  is zeker van toepassing op dit probleem. Zowel de zachte als de harde aanpak en de politie er op af sturen bleken niet te helpen om het probleem op te lossen. Volgens veel meedenkers was de kern van het probleem dat Marvin, en met hem veel andere mensen, niet begrijpen wat er in de hoofden van de hangjongeren omgaat. Het is daarom moeilijk een passende oplossing te vinden. Uit veel reacties kwam naar voren dat het belangrijk was om echt contact te maken met (één van) de hangjongeren.

Mogelijkheden

De meedenkers wisten in deze situatie heel goed het probleem te deconstrueren in feiten. Er werden vragen gesteld als: wanneer en waarom komen de hangjongeren in jouw restaurant? Wat doen ze precies in jouw restaurant? Wat vinden ze leuk om te doen? Door de juiste vragen te stellen kun je de feiten ombuigen naar mogelijkheden. Blijkbaar vinden de hangjongeren het fijn om in jouw restaurant te zijn. Wees ook blij met hun komst. Misschien kan Marvin het juist overdrijven, bijvoorbeeld door de hangjongeren een speciale prijs of eer te geven als ‘speciale gast van de dag’. Ook bedachten veel meedenkers om ze te betrekken bij een oplossing. Aangezien de hangjongeren er iedere dag zijn en dus precies in de gaten hebben wat er de hele dag rondom het restaurant gebeurt, kun je ze misschien wel een functie aanbieden als toezichthouder van het restaurant. Op deze manier neem je ze serieus en kweek je vertrouwen. Maak ze belangrijk voor jouw zaak en maak gebruik van het feit dat ze jouw restaurant goed kennen en veel tijd hebben. Hier kun je iets tegenover zetten zoals gratis eten en drinken of salaris.

Reactie Marvin

We hebben, ondanks herhaaldelijk mailen, helaas niets meer gehoord van Marvin. We weten dus ook niet hoe het nu gaat met de hangjongeren en of hij iets aan jullie omdenkers gehad heeft. Jammer. Marvin, als je dit leest: we zijn ontzettend benieuwd!

Toch wil ik iedereen weer bedanken voor het meedenken. Voor meer meedenkcasussen klik je hier. Zit je trouwens zelf met een probleem en ben je benieuwd hoe onze meedenkers daar tegenaan kijken? Mail ons dan gerust en we bekijken samen of jouw inzending geschikt is voor deze rubriek.

103 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
15-02-2015

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
M
Marijn
16-02-2015
Biedt de hangjongeren een drankje aan voor elke drie (betalende) klanten die ze naar jouw restaurant doorsturen en/of waar ze netjes de deur voor open houden.
Je kunt natuurlijk variëren in wat je aanbiedt en na hoeveel keer je het aanbiedt.
Ik zou niet 1 op 1 belonen omdat je dan lik op stuk beloont en je waarschijnlijk liever een langdurigere goede relatie aangaat.
Succes iig.
D
Dennis
16-02-2015
Bied één van de jongeren een baan aan in het restaurant. Zodra één van hen daadwerkelijk ziet wat de overlast is die er veroorzaakt wordt zorgt dat vaak voor zelfregulering.
E
Elly Kellner
16-02-2015
Ik zou een hangjongerenhoekje maken waar ze welkom zijn. Geef ze af en toe gratis frisdrank of n grote portie friet om met z'n allen te delen. Wees blij als ze binnenkomen. Deze mensen, al zijn het jongeren, zijn niet voor niets in je leven. Ze willen een plek in dit leven, krijgen ze die nergens, dan gaan ze die plek opeisen.

Ander idee, laat ze kleine klusjes doen, flyeren etc in ruil voor een frietje of frisdrank.
D
Dennis
16-02-2015
Geweldig idee!!!! Op deze aandacht zitten ze niet te wachten, niet "stoer" en met beetje geluk komen ze op regionale tv en zien al hun ouders/vrienden dit en zullen ze via die weg erop aangesproken worden.

Top idee Sebastiaan
A
Anoniem
16-02-2015
Neem een keer een avond als het restaurant gesloten is en nodig de jongeren uit om te komen . Daarvoor heb je wel hun naam en adres nodig ,dat leg je hen ook uit , want je wilt hen een uitnodiging sturen waarop ze dan met 2 personen mogen komen als ze die meenemen , Je geeft aan dat de uitnodiging wel strikt persoonlijk is . Het personeel wat die avond niet hoeft te werken nodig je ook uit en gaat met een tafelschikking tussen de jongeren en vrienden ervan zitten en je zorgt dat je meer te weten komt van hen om wat voor manier dan ook . Misschien zijn het echte criminelen en is hun enige doel geld vangen om niet meer binnen te komen maar het kan ook best zijn dat het stoer doen ten opzichte van elkaar is , misschien kom je er achter.
G
Geert
16-02-2015
Opvallend is het aantal reacties met de suggestie voor een baan of ludieke actie. Hoewel een omdenkenstrategie neigt het al gauw naar de oplossingsfeer. Maar als je niet wilt oplossen of loslaten (wat ook nog steeds kan volgens mij) komt bij mij eerst de vraag op: is het probleem er ook wel eens niet?
Koester die momenten.
Als je kunt kiezen tussen liefde, strijd, spel of werk dan lijken de suggesties op strijd of werk.
Is liefde al geprobeerd? "Mensen zijn overal op voorbereid behalve op uiterst serieus genomen worden". Normale klanten krijgen toch ook geen baan aangeboden of worden zomaar klant van de maand?
C
Coen Mehagnoul
16-02-2015
Slecht gedrag belonen met sponsoring of drankjes van het huis is mijns inziens niet omdenken maar omzeilen. Richt voor de ingang een bestelportaal in waar de bestellingen worden opgenomen door een vriendelijke medewerker/ster gesteund door een stevige collega. De goedwillende klanten krijgen meteen een tafelnummer waar hun bestelling wordt geserveerd. Wie niks besteld komt er niet in.
B
Belle
15-02-2015
Die jongeren overschreeuwen zichzelf vaak. Nodig ze uit, of laat ze toe in je restaurant, biedt ze een drankje aan, en zeg tegen hen dat je met ze wil praten, op een redelijke en normale manier, en dat als iedereen, of jij vind dat het probleem opgelost of sterk verminderd is, dat ze dan worden getrakteerd op een (simpel) broodje. Wat ook een idee is, is ze allemaal een baan aan te bieden, voor 2 weken, betaald. En laat ze de andere kant zien. En ga jij daar dan als schreeuwende aso zitten die ontevreden is, de bediening nooit goed genoeg vind. Als je hun het gevoel geeft wat voor gevoel jij hebt, is dat uiteindelijk makkelijker praten. Het is niet handig om de strijd aan te gaan, het lijkt mij juist om in hun belevingswereld te stappen. En zij dan uiteindelijk in die van jou. Succes!
P
Paul W
15-02-2015
Start een campagne (bijv posters) waarin het restaurant duidelijk maakt dat in het restaurant iedereen welkom is; ook minderbedeelden en kansarme jongeren.
Onderdeel van de campagne is een fonds/collectebus.
Vanuit het 'fonds' wordt vervolgens regelmatig een gratis blikje cola of snack aangeboden aan één van hangjongeren in de groep. Eventueel kunnen de hangjongeren onderling beslissen wie het blikje of de snack het meest verdient.
Bij het geven van het blikje wordt ook een flyer overhandigd waarin het fonds wordt uitgelegd en waarin wordt verwezen naar lokale jongerenprojecten, uitzendbureaus etc.

Dit idee heeft een positieve inslag (iedereen is welkom, en gaat uit dat je het beste voor hebt met de jongeren).
Het idee is structureel langer vol te houden (ipv eenmalige positieve actie)
Door het accepteren van het blikje door de jongere, geeft hij toe dat hij kansarm is (wat je ook bent als je in een restaurant gaat zonder iets te bestellen).
A
Aimée
15-02-2015
Bied eentje van de groep een tijdelijk baantje aan. De rest zal toch niet zo snel troep trappen op de werkplek van hun vriend.