zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Peper & Zout

07-08-2013

In de 1ste klas van luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic van Richard Branson gaat de maaltijd vergezeld van grappige, opvallende peper- en zoutvaatjes. Wilbur en Orville worden ze genoemd, maar de gebroeders Wright, pioniers in de geschiedenis van de luchtvaart.

De vaatjes kregen in twaalf jaar tijd een welhaast iconische status. Passagiers zijn er dol op. Zo dol, dat menigeen de verleiding niet kan weerstaan en de vaatjes in z’n handbagage liet glijden. Diefstal, dus. Door mensen die eerste klas vliegen, nota bene. Hoe aantrekkelijk moeten ze wel niet zijn?

De financiële afdeling van Virgin Atlantic wilde de peper- en zoutstelletjes dan ook wegdoen, omdat het veel geld kost om ze steeds weer te vervangen. Daar voelde Branson niets voor. Waarom stoppen met iets dat zo populair is? In plaats van ze uit de roulatie te nemen, liet hij de tekst ‘pinched from Virgin Atlantic`, gepikt van Virgin Atlantic, instansen.

Wat was het gevolg? Wilbur en Orville werden één van de succesvolste promotiecampagnes die het bedrijf ooit voerde. Natuurlijk, de vaatjes worden nog steeds gestolen. Maar behalve een aardig souvenir, zijn het nu ook echte `conversation pieces`. Een goed verhaal voor aan tafel, een actie waar iedereen over praat, die mensen aan het lachen maakt en die het imago van Virgin Atlantic een weergaloze boost heeft gegeven.


Pam van der Veen
15 november 2011



Met dank aan @StartpuntZwolle voor de tip.

Lotte Reezigt
07-08-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden