consument
Achtergrond contactpagina

Afstemming Omdenken Programma’s op specifieke wensen van de klant

Laten we duidelijk zijn: we leveren met Omdenken – afgezien van de lezingen – geen maatwerk. We doen deze stellige uitspraak op basis van vele jaren werken met en voor onze klanten. We hebben drie belangrijke redenen om geen maatwerk te leveren.

Tijd

Ten eerste de hoeveelheid tijd die er mee gemoeid is. Een scène op maat maken voor een specifieke publieksgroep of een unieke casus produceren voor een clinic of workshop kost – om te zorgen dat het niveau acceptabel is – erg veel tijd. Niet alleen van ons, maar ook van de opdrachtgever. Het vergt een zorgvuldige afstemming tussen zowel opdrachtgever, kantoor, trainers en acteurs en (in veel gevallen) extra repetitietijd. Een programmaonderdeel op maat maken, is niet iets wat wij ‘even’ tussendoor doen. Kortom, het betekent een forse investering in tijd en (dus) geld.

Herkenbaarheid

Zelfs als de klant bereid is om tijd en geld te investeren in maatwerk, is het maar de vraag of het onderdeel wel herkenbaar is voor alle aanwezigen in de zaal. Deelnemers reageren in nogal wat gevallen met opmerkingen als ‘dat hebben ze vast van de directie te horen gekregen’, ‘ze hebben het niet echt begrepen’, ‘bij ons gaat dat echt niet zo’ of (het meest voorkomend) ‘bij ons spelen er eigenlijk hele andere dingen’. We hebben wat dat betreft de paradoxale ervaring dat hoe meer we op de huid van de deelnemers zitten en hoe beter het maatwerk is dat wij (naar overtuiging) geleverd hebben, des te meer (onnodige) discussies er opgeroepen worden. Uiteraard is dat een (zeer) ongewenst bijeffect.

Kwaliteit

Tenslotte het belangrijkste argument: de kwaliteit. Alhoewel alle programma’s van Omdenken een bepaald gemak en (soms zelfs) nonchalance uitstralen, wil dat niet zeggen dat het ook programma’s zijn die je makkelijk kunt maken. Integendeel. Hoe makkelijker het er voor het publiek uitziet, des te harder is eraan gewerkt. Alleen doordat we onze programma’s letterlijk duizenden keren uitvoeren – met voortdurend kleine aanpassingen en wijzigingen – kunnen we een bepaalde kwaliteit realiseren. Hoe goed het maatwerk ook is, hoe hard we eraan werken, het zal nooit de kwaliteit hebben van een ingespeeld programma. Ter indicatie: een cabaretier als Theo Maassen heeft vaak tientallen try-outs, voordat een programma goed genoeg is om officieel in première te gaan.

Dit alles roept de (begrijpelijke) vraag op: wat dan wel?

We willen met Omdenken (uiteraard) ook geen standaard ingeblikte programma’s afdraaien. Het is onze ambitie om de mensen in de zaal steeds zo te bedienen, dat zij zich gehoord en gezien voelen en het programma ervaren als iets waar zij zich in herkennen én waar ze in de praktijk ook echt iets mee kunnen. Om dat doel te bereiken, zorgen we voor de volgende afstemming.

Taalgebruik, woordkeus, jargon

Onze trainers en acteurs zijn inmiddels zo door de wol geverfd in het werken met verschillende doelgroepen, dat zij hun taalgebruik als vanzelf aanpassen aan de mensen in de zaal. Voor een groep onderwijzers in Roermond gedraag je je als trainer en acteur anders dan voor een groep bankiers op de Zuidas. We stemmen ons taalgebruik af op de mensen in de zaal en zullen dus ook (onnodig) trainingsjargon vermijden.

Casuïstiek

De voorbeelden die de trainers en acteurs gebruiken, zullen (in)direct zoveel mogelijk met de werkomgeving van de deelnemers te maken hebben. Als wij in de zorg werken, zullen we zoveel mogelijk voorbeelden uit de zorg geven, werken we voor een gemeente, dan zullen de voorbeelden gaan over de politiek en de burger, werken we voor een school, dan gaan de voorbeelden over leerkrachten, kinderen en ouders.

Interactie

Tenslotte kenmerken alle programma’s zich door een voortdurende interactie tussen de deelnemers en de trainer en acteur. De deelnemers in de zaal worden regelmatig gehoord en betrokken, hun reacties zijn mede bepalend voor het verloop van het programma. Deze onderdelen zijn per definitie op maat.

Conclusie. Onze ervaringen van de afgelopen tientallen jaren geven ons de overtuiging dat we dankzij bovenstaande criteria (woordkeus, casuïstiek, interactie) programma’s verzorgen, die door de deelnemers als (zeer) herkenbaar en direct toepasbaar ervaren worden. Zoals gezegd: elke poging dat doel (nog) beter te bereiken, werken bijna per definitie averechts. Het is een voorbeeld van vastdenken: van een (vermeend) probleem een ramp maken.

Toch een programma op maat?

Wil je als opdrachtgever toch een programma op maat? Dan zijn we je graag van dienst. In dat geval kan Berthold Gunster een op maat gemaakte lezing voor je verzorgen, waarbij hij specifieke inhouden zal behandelen in een op maat gemaakt verhaal. Mocht je dit overwegen, overleg dan met ons kantoor over de mogelijkheden.

Wil je overleggen? Wij helpen je graag verder.

neem contact met ons op