Eendaagse training Omdenken voor ouders en opvoeders

Kinderen krijgen is per definitie een geschenk. Een wonder. Maar het is ook per definitie gedoe. De vraagstukken zijn ontelbaar, variërend van de ogenschijnlijk kleine problemen als niet of nauwelijks eten, bedplassen, niet luisteren, ruzie maken met broertjes en zusjes (en wie niet eigenlijk) tot de grotere problemen als continu computeren en gamen, geen huiswerk (willen) maken en eenzaamheid. 'Ouderschap' en 'gedoe' lijken een onverbrekelijke twee-eenheid te vormen.

Lastige kinderen?

Problemen ervaren we in de regel als lastige dingen. We willen er vanaf. Dat is logisch, maar het is ook een gemiste kans. Je kunt namelijk ook gebruik maken van het probleem. Er een mogelijkheid van maken. Niet voor niets heet het boek van Berthold Gunster over omdenken in opvoeding en onderwijs Lastige Kinderen? Heb jij even geluk! In zijn visie is lastig gedrag niets anders dan ‘ruwe energie, ongestold verlangen, een behoefte die zich op een stuntelige manier vorm probeert te geven’. Kinderen die lastig gedrag vertonen verlangen ergens naar. Het is de kunst om als ouders – in dialoog met je kind – voor dat verlangen een constructieve vorm te vinden. Precies dat leer je in de ontregelende Training Omdenken; en dat dan toegespitst op het ouderschap: je leert je aandacht te verschuiven van het oplossen van problemen naar het omdenken van problemen. Het inzicht dat er een wereld van verschil zit tussen deze twee benaderingen (oplossen versus omdenken) vormt de essentie van deze dag.

Voor wie?

Deze training is bedoeld voor iedereen die als opvoeder direct met kinderen te maken heeft en daarbij bereid is zijn of haar eigen ervaringen mee te brengen, verrast te worden, op het verkeerde been gezet te worden, uit z’n comfortzone gehaald te worden en plezier te hebben. De enige échte eis is dat je er bent, dat je op tijd bent en (niet onbelangrijk) dat je de bereidheid hebt je eigen vraagstukken, dilemma’s en problemen in te brengen. We willen het immers niet alleen over omdenken hebben, we willen het ook vooral doen.

Je leert je aandacht te verschuiven van oplossen naar omdenken.

Wat leer je in de training?

Deze training bestaat uit twee hoofdonderdelen. Het eerste deel van de dag gaat over omdenken als creatief instrument. Wat is de creatieve potentie van een probleem? Hoe kan je die potentie gebruiken? Het tweede deel van de dag gaat over de vraag hoe je omdenken kunt toepassen op het gebied van opvoeding: hoe zou je op een andere, maar creatieve manier om kunnen gaan met je kind(eren). Je leert gedurende de dag je aandacht te verschuiven van het oplossen (en als dat niet lukt ‘negeren’) van problemen, naar het omdenken van problemen. Aan de hand van eigen dilemma’s, vragen, irritaties, kortom ‘problemen’, leer je de technieken van het omdenken concreet toe te passen. Dankzij de training worden problemen interessante dingen, die je uitdagen jouw creativiteit te verder te ontwikkelen.

Ben je moe, uitgeput en sufgepraat aan het eind van de training?

Nee. Integendeel. Dankzij het hoge tempo, de inspirerende werkvormen, de voortdurende en vanzelfsprekende interactie en de afwisseling tussen doen en denken, zul je opgeladen huiswaarts gaan. Hoezo zou leren saai moeten zijn? De Training Omdenken is geen cursus met beamers, tafels in U-vorm en post-it’s; het is een aaneenschakeling van oefeningen die je alleen, in tweetallen, in kleine of grote groepen doet. Het accent ligt voortdurend op doen. Onderzoeken. Uitproberen. De training is, kortom, een inspirerende ervaring.

Inhoud Training Omdenken voor ouders en opvoeders

  • Wat is het probleem?

    Alles begint met waarnemen. Twee vragen zijn bij het waarnemen cruciaal: 'wat is het probleem' en (misschien nog wel belangrijker) 'is er wel een probleem'. Wat zijn feiten? Hoe kun je die leren zien? Vaak nemen we alleen waar wat we willen zien of wat ons brein ons heeft geleerd te zien. Maar 'wat-zou-moeten-zijn' is fundamenteel ongelijk aan 'wat-is'. Omdenken begint bij het probleem op een juiste manier te zien en te benoemen. Tijdens de training onderzoek je de manier waarop jij geneigd bent naar problemen te kijken en reflecteer je op de grondhouding waarmee je in het leven staat: benader je de wereld op een ja-maar-manier (wat-zou-moeten-zijn) of een ja-en-manier (wat-zou-kunnen-zijn)? Je zult ervaren dat door simpelweg de vraag te leren stellen 'wat is het probleem' (en de feiten daarbij uiterst serieus te onderzoeken) veel problemen als vanzelf transformeren tot… feiten. Als sneeuw voor de zon verdwijnen. De dingen zijn wat ze zijn. Is dat erg? Nee. Daar ligt juist vaak een nieuwe mogelijkheid.

  • Is het een écht probleem?

    Nogal wat problemen gaan vanzelf over of zijn bij nader inzien totaal onbelangrijk. Wie zegt dat ons leven altijd en overal perfect moet zijn? Die gedachte zélf creëert de nodige problemen. Leren leven met rafelrandjes behoort tot de levenskunst van de omdenker. En ja, in jouw werk is dat juist heel goed toe te passen.

  • Ben jij het probleem?

    Het antwoord luidt (zeker als het gaat om kinderen opvoeden) in nogal wat gevallen 'ja'. Is dat erg? Nee, dat is juist hoopgevend. Hoe wij naar problemen kijken, wat wij verwachten, hoe iets volgens ons zou-moeten-zijn, wat ons verlangen is, al deze dingen samen maken dat we geneigd zijn om feiten als problemen te ervaren. Je zult inzien dat wij zelf vaak onze eigen problemen maken en dat we daar dus ook mee kunnen stoppen. Iedere keer als je denkt dat dat 'het probleem' iets is dat buiten jezelf ligt - dat je kind het probleem is - is precies die gedachte misschien wel het probleem.

  • Is het probleem de bedoeling?

    Vervolgens belanden we bij de essentie van het omdenken: zou het probleem niet de bedoeling kunnen zijn? Zou datgene wat we denken als een kruis te dragen, niet juist een zegen kunnen zijn? Zou een lastig persoon niet onze goudmijn kunnen worden? Tijdens de training komen alle technieken en strategieën van het omdenken aan bod; niet op een schoolse en theoretische, maar juist inspirerende en uiterst praktische manier brengen we het geleerde in de praktijk. Is dat moeilijk? Geenszins! We hebben immers het meest leerzame materiaal bij ons dat er bestaat: onszelf met al ons gedoe en al onze mogelijkheden. Een schier onuitputtelijke bron van ellende en (vooral) plezier. Als we al niet om onszelf kunnen lachen, tja, dan houdt het zo'n beetje op, natuurlijk.

Je zult hier materiaal tegenkomen dat nergens anders bestaat.

Werkvormen en trainer

In de training wordt gebruik gemaakt van zeer diverse werkvormen. Er is een voortdurende afwisseling in energie, leerstijl en groepsgrootte. Humor, plezier en luchtigheid worden op een natuurlijke manier afgewisseld met nadenken en reflecteren. Alhoewel sommige werkvormen afkomstig zijn uit of (sterk) verwant zijn aan het theater, de wereld van de psychologie en de creativiteit, zijn de meeste werkvormen door het omdenkteam van Berthold Gunster en zijn collega-trainers-omdenkers exclusief voor deze training ontwikkeld. Je zult hier materiaal tegenkomen dat nergens anders bestaat. Deze training wordt gegeven door Catharina Haverkamp.

Resultaat

Aan het eind van deze training begrijp je wat omdenken is, weet je welke problemen wel en welke niet om te denken zijn, ken je de belangrijkste technieken van het omdenken, begrijp je het verschil tussen omdenken en vastdenken, heb je inzicht in de stappen probleem-feit-mogelijkheid en heb je ervaren waar je blokkades zitten, waar jouw vaardigheden liggen in het omgaan met problemen en het omdenken daarvan en welke je (verder) zou kunnen ontwikkelen. Let op: het resultaat zal niet zijn dat je aan het eind van de training al jouw problemen omgedacht hebt. Wel ben je vanaf nu in het bezit van nieuw gereedschap om problemen mee te lijf te gaan.

Van de inzichten die deze dag je oplevert zul je de rest van je leven plezier hebben.

Waarom?

Tenslotte. Je zou je kunnen afvragen waarom je deze dag zou moeten doen. Ter overweging: als ouder kun je een langlopende cursus doen, een paar gesprekken bij een psycholoog voeren of een stapel boeken lezen, maar je kunt ook één dag doen waar je de rest van je opvoedingstijd mee vooruit kan. We zijn gewend (veel) geld uit te geven aan begeleiding, vakanties, een nieuwe bank, speelgoed, mooie kleren en spullen voor onze kinderen, maar een betere diepte-investering dan een eendaagse Training Omdenken is er niet. De inzichten die deze dag oplevert zijn zo concreet en direct toepasbaar dat je er, naar onze overtuiging, de rest van je leven plezier aan zult hebben; niet alleen in de omgang met je eigen kind(eren), maar ook in de omgang met ieder ander. Het leuke is: bij de dag inbegrepen is het boekje Omdenken doe je zo!, geschreven voor kinderen vanaf 9 jaar. Kun je de inhoud van de dag in jip-en-janneketaal nog eens nalezen én kan je je kind ook inwijden in het omdenken. En wie weet, blijkt je kind het beter te kunnen dan jij. Sommige kinderen zijn van nature expert in het omdenken. Zoals Sanna (10) het ooit verwoordde: ‘Strenge ouders zijn ouders die nog niet zo goed kunnen opvoeden’ (uit: Omdenken is stom).

Praktische zaken

  • Groepsgrootte

    De groep bestaat uit maximaal 24 personen.

  • Tijden

    De trainingen beginnen om 10 uur (inloop vanaf half 10) en zijn om 17 uur afgelopen.

  • Inschrijven

    Je kunt je inschrijven via onderstaande rode knoppen.
    Als je betaling binnen is, is je inschrijving definitief. Je krijgt van ons een bevestiging en een factuur.

  • Annulering

    Als je onverwacht verhinderd bent, kun je je altijd kosteloos laten vervangen door iemand anders, mits tijdig aan ons doorgegeven en mits de vervanging geldt voor de gehele training. Annulering is uitsluitend aangetekend mogelijk tot drie weken voor de start van de training. Bij annulering tot 14 dagen voor de start van de training betaal je 50% van de prijs van de training. Bij annulering binnen 14 dagen voor de start van de training, dan blijf je het volledige bedrag verschuldigd. Ook bij tussentijdse beëindiging van de training blijf je het volledige bedrag verschuldigd. Voor de uitgebreide annulerings- en verkoopvoorwaarden kun je ons altijd mailen.

  • Incompany

    De Training Omdenken voor ouders en opvoeders kan ook als incompany programma voor jouw school of stichting verzorgd worden, zowel op een externe locatie als op een locatie van de opdrachtgever. In het menu onder 'zakelijk' vind je meer informatie. Neem contact met ons op voor mogelijkheden en prijzen, we denken graag met je mee.

  • Meer weten?

    Je kunt altijd bellen of mailen met ons kantoor. We zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09:30 tot 16:30 uur via 030-2334062. Een e-mail kun je sturen naar info@omdenken.nl.

Prijs

De training kost € 295,- (incl. 21% btw). Dit is inclusief een koffie/thee en lunch arrangement.
Deelnemers ontvangen gedurende de training uniek, exclusief voor deze training door Omdenken ontwikkeld materiaal.

Inschrijven & data training

Op dit moment zijn er nog geen nieuwe data bekend voor de Training Omdenken voor ouders en opvoeders. Voor vragen kun je mailen naar info@omdenken.nl. Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe data? Klik hier om je aan te melden voor onze nieuwsbrief.