Eendaagse training Omdenken binnen het onderwijs

Werken in het onderwijs is natuurlijk prachtig, maar het gaat ook gepaard met de nodige problemen: volle agenda’s, voortdurend wijzigende regelgeving, lastige kinderen, om over collega’s en ouders nog maar te zwijgen… Problemen ervaren we in de regel als lastige dingen. We willen er vanaf. Dat is logisch, maar het is ook een gemiste kans. Je kunt namelijk ook gebruik maken van het probleem. Er een mogelijkheid van maken. Precies dat leer je in de ontregelende Training Omdenken; en dat dan toegespitst op het onderwijs.

Nu inschrijven (primair onderwijs)

Voor wie

Deze training is bedoeld voor iedereen uit het onderwijs die wil leren omdenken en daarbij bereid is zijn of haar eigen ervaringen mee te brengen, verrast te worden, op het verkeerde been gezet te worden, uit z’n comfortzone gehaald te worden en plezier te hebben. De enige échte eis is dat je er bent, dat je op tijd bent en (niet onbelangrijk) dat je de bereidheid hebt je eigen vraagstukken, dilemma’s en problemen in te brengen. We willen het immers niet alleen over omdenken hebben, we willen het ook vooral doen.

Er zijn open trainingen, waar je je individueel voor kunt inschrijven, gericht op óf het primair onderwijs óf het voortgezet onderwijs. Daarnaast is de training ook incompany, indien gewenst op jouw locatie, te boeken voor studiedagen, inspiratiedagen, etc.

Je leert je aandacht te verschuiven van oplossen naar omdenken.

Wat leer je in de training?

Deze training bestaat uit twee hoofdonderdelen. Het eerste deel van de dag gaat over omdenken als creatief instrument. Wat is de creatieve potentie van een probleem? Hoe kan je die potentie gebruiken? Het tweede deel vaan de dag gaat over de vraag hoe je omdenken kunt toepassen op het gebied van communicatie: hoe zou je op een andere, maar creatieve manier om kunnen gaan met leerlingen, ouders en collega’s. Je leert gedurende de dag je aandacht te verschuiven van het oplossen (en als dat niet lukt ‘negeren’) van problemen, naar het omdenken van problemen. Zoals je in de training zult merken is dat een totaal andere tak van sport. Aan de hand van eigen onderwijsgerelateerde dilemma’s, vragen, irritaties, kortom ‘problemen’, leer je de strategieën van het omdenken concreet toe te passen. Dankzij de training worden problemen interessante dingen, die je uitdagen jouw creativiteit te verder te ontwikkelen.

Ben je moe, uitgeput en sufgepraat aan het eind van de training?

Nee. Integendeel. Dankzij het hoge tempo, de inspirerende werkvormen, de voortdurende en vanzelfsprekende interactie en de afwisseling tussen doen en denken, zul je opgeladen huiswaarts gaan. Hoezo zou leren saai moeten zijn? De Training Omdenken is geen cursus met beamers, tafels in U-vorm en post-it’s; het is een aaneenschakeling van oefeningen die je alleen, in tweetallen, in kleine of grote groepen doet. Het accent ligt voortdurend op doen. Onderzoeken. Uitproberen. De training is, kortom, een inspirerende ervaring.

Inhoud Training Omdenken binnen het onderwijs

  • Wat is het probleem?

    De zoveelste nieuwe methodiek, bemoeierige ouders of veel te veel werk, het kan je allemaal boven je hoofd stijgen. Probleem stapelt zich op probleem en voor je het weet zie je helemaal niet meer wat er nou wél of geen energie van jou verdient.

    Wat zijn feiten? Hoe kun je die leren zien? Vaak nemen we alleen waar wat we willen zien of wat ons brein ons heeft geleerd te zien. Maar ‘wat-zou-moeten-zijn’ is fundamenteel ongelijk aan ‘wat-is’. Omdenken begint bij het probleem op een juiste manier te zien en te benoemen. Tijdens de training onderzoek je de manier waarop jij geneigd bent naar problemen te kijken en reflecteer je op de grondhouding waarmee je in het leven staat: benader je de wereld op een ja-maar-manier (wat-zou-moeten-zijn) of een ja-en-manier (wat-zou-kunnen-zijn)? Je zult ervaren dat door simpelweg de vraag te leren stellen ‘wat is het probleem’ (en de feiten daarbij uiterst serieus te onderzoeken) veel problemen als vanzelf transformeren tot… feiten. Als sneeuw voor de zon verdwijnen. De dingen zijn wat ze zijn. Is dat erg? Nee. Daar ligt juist vaak een nieuwe mogelijkheid.

  • Is het een écht probleem?

    Nogal wat problemen gaan vanzelf over of zijn bij nader inzien totaal onbelangrijk. Wie zegt dat ons leven altijd en overal perfect moet zijn? Die gedachte zélf creëert de nodige problemen. Leren leven met rafelrandjes behoort tot de levenskunst van de omdenker. En ja, in jouw werk is dat juist heel goed toe te passen.

  • Ben jij het probleem?

    Het antwoord luidt in nogal wat gevallen ‘ja’. Is dat erg? Nee, dat is juist hoopgevend. Hoe wij naar problemen kijken, wat wij verwachten, hoe iets volgens ons zou-moeten-zijn, wat ons verlangen is, al deze dingen samen maken dat we geneigd zijn om feiten als problemen te ervaren. Je zult inzien dat wij zelf vaak onze eigen problemen maken en dat we daar dus ook mee kunnen stoppen. Iedere keer als je denkt dat dat ‘het probleem’ iets is dat buiten jezelf ligt – dat je leerlingen, je collega, die ene ouder of je directeur het probleem zouden zijn – is precies die gedachte misschien wel het probleem.

  • Is het probleem de bedoeling?

    Vervolgens belanden we bij de essentie van het omdenken: zou het probleem niet de bedoeling kunnen zijn? Zou datgene wat we denken als een kruis te dragen, niet juist een zegen kunnen zijn? Zou een lastig persoon niet onze goudmijn kunnen worden? Tijdens de training komen alle technieken en strategieën van het omdenken aan bod; niet op een schoolse en theoretische, maar juist inspirerende en uiterst praktische manier brengen we het geleerde in de praktijk. Is dat moeilijk? Geenszins! We hebben immers het meest leerzame materiaal bij ons dat er bestaat: onszelf met al ons gedoe en al onze mogelijkheden. Een schier onuitputtelijke bron van ellende en (vooral) plezier. Als we al niet om onszelf kunnen lachen, tja, dan houdt het zo’n beetje op, natuurlijk.

Je zult hier materiaal tegenkomen dat nergens anders bestaat.

Werkvormen

In de training wordt gebruik gemaakt van zeer diverse werkvormen. Er is een voortdurende afwisseling in energie, leerstijl en groepsgrootte. Humor, plezier en luchtigheid worden op een natuurlijke manier afgewisseld met nadenken en reflecteren. Alhoewel sommige werkvormen afkomstig zijn uit of (sterk) verwant zijn aan het theater, de wereld van de psychologie en de creativiteit, zijn de meeste werkvormen door het omdenkteam van Berthold Gunster en zijn collega-trainers-omdenkers exclusief voor deze training voor het onderwijs ontwikkeld. Je zult hier materiaal tegenkomen dat nergens anders bestaat.

Resultaat

Aan het eind van deze training begrijp je wat omdenken is, weet je welke problemen wel en welke niet om te denken zijn, ken je de vijftien strategieën van het omdenken, begrijp je het verschil tussen omdenken en vastdenken, heb je inzicht in de stappen probleem-feit-mogelijkheid en heb je ervaren waar je blokkades zitten, waar jouw vaardigheden liggen in het omgaan met problemen en het omdenken daarvan en welke je (verder) zou kunnen ontwikkelen. Let op: het resultaat zal niet zijn dat je aan het eind van de training al jouw problemen omgedacht hebt. Wel ben je vanaf nu in het bezit van nieuw gereedschap om problemen mee te lijf te gaan.

Praktische zaken

  • Groepsgrootte

    De groep bestaat uit maximaal 24 personen.

  • Prijs

    De training kost € 295,- (excl. 21% btw). Dit is inclusief een koffie/thee en lunch arrangement.

  • Inschrijven

    Je kunt je inschrijven via de knop bovenaan de pagina of de knop hieronder. Let op, er zijn aparte bijeenkomsten voor het primair en voortgezet onderwijs.
    Als je betaling binnen is, is je inschrijving definitief. Je krijgt van ons een bevestiging en een factuur.

  • Annulering

    Als je onverwacht verhinderd bent, kun je je altijd kosteloos laten vervangen door iemand anders, mits tijdig aan ons doorgegeven en mits de vervanging geldt voor de gehele training. Annulering is uitsluitend aangetekend mogelijk tot drie weken voor de start van de training. Bij annulering tot 14 dagen voor de start van de training betaal je 50% van de prijs van de training. Bij annulering binnen 14 dagen voor de start van de training, dan blijf je het volledige bedrag verschuldigd. Ook bij tussentijdse beëindiging van de training blijf je het volledige bedrag verschuldigd. Voor de uitgebreide annulerings- en verkoopvoorwaarden kun je ons altijd mailen.

  • Incompany

    De Training Omdenken binnen het onderwijs kan ook als incompany programma voor jouw school of stichting verzorgd worden, zowel op een externe locatie als op een locatie van de opdrachtgever. In het menu onder 'zakelijk' vind je meer informatie. Neem contact met ons op voor mogelijkheden en prijzen, we denken graag met je mee.

Meer weten?

Klik hier voor de data en inschrijven. Je kunt altijd bellen of mailen met ons kantoor. We zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09:30 tot 16:30 uur via 030-2334062. Een e-mail kun je sturen naar info@omdenken.nl.

Klinkt goed? Schrijf je dan nu in!

inschrijven