Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Alledaags omdenken: telemarketing

25-02-2017

Omdenken kan vaak groots en meeslepend zijn: er worden complete bedrijven veranderd, er worden prachtige ideeën bedacht, levens veranderen En soms is het niets meer dan je op tijd beseffen dat je in een situatie zit waarin je zou kunnen omdenken. Zo ook Sofieke, die last had van telemarketing.

Het meeste Omdenken gebeurt namelijk in het klein, in ons eigen leven, tussendoor. De kleine alledaagse problemen kunnen soms heel gemakkelijk worden omgedacht. Bijvoorbeeld door nét even anders naar het probleem te kijken. Of door nét even anders in de situatie te gaan staan. Omdenkers sturen ons vaak hun omdenksels uit het leven van alledag, die weliswaar klein lijken, maar een grote impact hebben gehad op problemen waar ze voorheen mee worstelden.

In deze situatie beschrijft Sofieke haar oplossing voor het omgaan met een bedrijf dat via de telefoon keer op keer iets probeerde te verkopen.

Wij werden al enige tijd telefonisch lastiggevallen door een bedrijf dat steeds een aanbieding bleef doen waar we geen interesse in hadden. Ze belden te pas en te onpas en de irritatie nam toe, dus ik vroeg uiteindelijk of ze ons uit het systeem wilden halen. Dat zouden ze doen...

Een week later belden ze opnieuw. Toen riep ik maar dat ik inmiddels was overleden en er werd beloofd ons niet meer te bellen. Maar nog een week later kreeg ik ze wéér aan de telefoon!

Inmiddels zo geïrriteerd, besloot ik dat het maar eens afgelopen moest zijn. In plaats van kwaad te worden probeerde ik de situatie om te denken en reageerde als volgt: Wat fijn dat jullie weer bellen! Ik begon jullie al te missen na een week niets gehoord te hebben! Het is zo fijn dat jullie zo'n fan van ons zijn! Jullie bellen nog vaker dan mijn moeder. Hoe is het met jullie?

Ik had mijn overdrijvingsfactor nog verder willen uitbreiden, maar de meneer aan de telefoon begreep gelukkig mijn strekking van het verhaal. We hebben daarna nooit meer iets van ze gehoord.

Heb jij ook zo'n mooi voorbeeld van alledaags omdenken? Deel hem met ons!

Foto: Steven Lilley

Licentie: CC BY-SA 2.0

Guido Hoogeboom
25-02-2017
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden