Boek ons

Minder drukte in de spits

30-04-2019

De drukte in de ochtendspits in Nijmegen werd alleen maar groter. Niets leek te helpen: extra bussen, bredere fietspaden, meer treinen. Het raakte allemaal alleen maar voller. Door een bijzondere samenwerking van de Nijmeegse onderwijsinstellingen is er nu toch een oplossing gevonden.

Oplossing

Ze keken op een andere manier naar de spits. Want waarom extra ruimte maken voor dat piekmoment op de dag, als je de reizigers ook gewoon op een ander moment kunt laten reizen? Dat dat mogelijk is, blijkt nu door deze bijzondere samenwerking:

De universiteit begint sinds september een kwartier eerder dan voorheen, de hogeschool een kwartier later. Het ROC behoudt de oude aanvangstijd, die nu afwijkt van die van de andere instellingen.

Afstemmen

De voordelen volgens de Radboud Universiteit:

  • Het aantal treinreizigers om 8.15 uur is verminderd met gemiddeld 22 procent.
  • In de bus is het aantal reizigers op het drukste moment met 10 procent gedaald.
  • Op de Heyendaalseweg – één van de drukste toegangswegen op de campus – zijn 5 procent minder fietsers tijdens de dinsdagochtendspits, de drukste dag van de week.
  • De gemiddelde snelheid van auto’s op de Heyendaalseweg is met 5 kilometer per uur toegenomen tot 27 km per uur (om 8.30 uur).
  • De gemiddelde wachttijd voor verkeerslichten is voor zowel auto’s als fietsers met 8,5 procent afgenomen.

Simpel

Wat een toffe samenwerking. Een ogenschijnlijk simpele oplossing door op een andere manier naar de spits te kijken en de krachten te bundelen.

Bronnen: NOS, Radboud Universiteit
Foto: Elisa Michelet via Unsplash

0 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
Sabine Sterk
30-04-2019

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.