Bij de Indiase Spoorwegen hebben ze een groot probleem. Ze vervoeren iedere dag maar liefst 24 miljoen passagiers. Dat maakt ze een van de drukste vervoerssystemen ter wereld. Je kent de beelden van overvolle treinen vast wel. Maar die drukte is niet het probleem. Van al die passagiers rijdt een groot deel zwart en dat kost de Indiase Spoorwegen jaarlijks honderden miljoenen dollars. Strenger controleren is niet te doen in die enorme mensenmassa en vraagt ook om een flinke investering qua personeel. Maar hoe kunnen ze dit probleem toch laten verdwijnen? Door de omdenkstrategie van het verleiden toe te passen.
India is een land dat leeft op hoop en niets symboliseert die hoop meer dan de nationale liefde voor loterijen. Indiërs geven jaarlijks meer dan 30 miljard dollar uit aan loten, in de hoop op een gigantische geldprijs die hun leven zal veranderen. Op basis van die feiten sloegen de Indiase Spoorwegen en FCB India de handen ineen voor een unieke nieuwe mogelijkheid: Lucky Yatra. Letterlijk vertaald: de Geluksreis.
Het idee is geniaal in z’n eenvoud. Elk treinkaartje wordt automatisch een lot in een loterij, waarmee reizigers iedere dag kans maken op geldprijzen puur door een geldig treinkaartje te kopen. In plaats van vervoersbewijzen kopen te zien als verplichting, verandert Lucky Yatra het in een nieuwe mogelijkheid, een kans op het winnen van dat ene levkensveranderende geldbedrag. Elk treinkaartje dat wordt uitgegeven in de regio Mumbai bevat een unieke identificatiecode. Daarmee doet de reiziger automatisch mee aan een dagelijkse loterij, waarbij geldprijzen te winnen zijn. Hoe vaker mensen een geldig kaartje kopen, hoe meer kans ze maken. Ze hoeven er niets extra’s voor te doen maar zwartrijders maken uiteraard geen kans.
In plaats van mensen die zwartrijden te straffen, beloont Lucky Yatra mensen die zich aan de regels houden. Volgens Rakesh Menon, Chief Creative Officer van FCB Interface en de bedenker van deze actie: “Door de focus te verschuiven van straf naar kans, verandert Lucky Yatra de manier waarop passagiers naar treinkaartjes kijken. Het is niet langer alleen vervoer— het is een kans om groots te winnen.”
Dit voorbeeld van omdenken maakt slim gebruik van gedragspsychologie: niet ontmoedigen door straf, maar stimuleren met een positieve prikkel. Bij Omdenken noemen we dat de strategie van het verleiden. Maak gebruik van het verlangen van de ander. Angst, straffen en beboeten kan mensen tijdelijk in beweging brengen. Verlangen kan mensen echter structureel van gedrag doen veranderen. Als mensen diepgaand iets willen, er intens naar verlangen, doen ze uit zichzelf alles wat nodig is om te krijgen wat ze willen. Niet omdat het moet, maar omdat ze het willen.
Bron: Campaigns of the World
De strategie van het verleiden legt haar vertrekpunt bij het verlangen: wie in staat is anderen in hun hart te raken, wie in staat is het verlangen in de ander aan te boren, kan werelden in beweging brengen.
Verlangen is een van de mooiste krachten die er zijn in het leven. Verlangen is oprecht en authentiek. Ergens naar verlangen is een van de meest pure sensaties die de mens kent. Verlangen is spontaan, oncontroleerbaar en oprecht. Meer hierover lees je in ons boek 'Huh?! - de techniek van het omdenken'. Naast verleiden beschrijft Berthold Gunster in deze bestseller nog 14 andere omdenkstrategieën aan de hand van veel voorbeelden en anekdotes.
Naast kopen, kun je dit boek uiteraard ook luisteren of lenen.
Iedere zondag lees je op deze website een Omdenkverhaal. Kom je zelf zo'n verhaal tegen? Bijvoorbeeld in de krant, op je werk, thuis of online. Of heb je zelf iets omgedacht dat perfect past tussen alle Omdenkverhalen op deze website? Laat het ons dan vooral weten, want we zijn altijd op zoek naar fraaie voorbeelden. Mail jouw verhaal of tip naar contact@omdenken.nl. Dank je wel!