zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Kom maar op met je kritiek

16-03-2018 3 minuten leestijd

Het is weer eens zover. Er hebben mensen ruzie op het internet. Niets nieuws onder de zon, maar dit verhaal heeft toch wel een geinig staartje gekregen. Het begon allemaal met een personeelsuitje naar de Efteling...

​Stickers plakken

Medewerkers van het Amsterdamse reclamebureau Buutvrij for life waren namelijk onlangs in de Efteling en hebben daar nogal wat stickers achtergelaten op palen, muurtjes en attracties. Niet echt tof, want dat is gewoon vandalisme. En daarmee begon het gedonder...

Buutvrij In De Efteling

Escalatie

Vervolgens gebeurde er van alles. En wij weten ook niet precies wie de waarheid spreekt. Volgens Buutvrij for life zagen ze meteen in dat ze fout zaten en hebben ze hun excuses aangeboden aan de Efteling die daarmee tevreden was. Maar er verscheen vervolgens ook een kritisch artikel op attractieparkenblog Looopings. Daarin komt Reuben Alexander, directeur van Buutvrij for life, aan het woord en zegt hij dingen als 'ik vind de Efteling tyfusduur'. Hier kun je het bericht zelf lezen. Volgens Reuben heeft hij dit wel gezegd maar in een bredere context. Daarom noemt hij dit bericht dan ook fake news. Maar het eenzijdige artikel had wel effect. De fans van Looopings waren behoorlijk pissig en op de Facebookpagina van Buutvrij for life stroomden de negatieve reacties inclusief 1-sterren recensie binnen. Ook daar schreef Looopings weer over.

Screenshots Buurvrij Efteling

If you can't beat them, join them!

Daar baalden ze bij Buutvrij for life natuurlijk behoorlijk van. Als je nu hun bedrijf opzoekt op Facebook of Google, dan zie je deze berichten als eerste. Geen lekker visitekaartje. En ze zagen zelf ook wel in dat de strijd aangaan met de fans van de Efteling ook niets op zou gaan leveren. Dus pakten ze het anders aan en besloten ze om de negatieve recensies te omarmen. Sterker nog: ze vroegen om meer! Iedereen werd opgeroepen om het reclamebureau eens flink af te kraken op hun Facebookpagina. Dat lieten de fans van Buutvrij for life zich geen tweede keer zeggen en al snel kwamen de meest hilarische 1-sterren recensies voorbij. Het zijn er inmiddels zoveel dat de reacties van de boze Eftelingfans volledig ondergesneeuwd zijn. Hieronder een aantal voorbeelden. Hier vind je alle recensies.

Omarm je vijand

Hoewel we het echt niet oké vinden dat de medewerkers van Buutvrij for life met hun stickers los zijn gegaan in de Efteling, kunnen we deze reactie wel waarderen. Stoppen met vechten en de vijand en zijn strijd volledig omarmen. Sterk staaltje omdenken. En de volgende keer gewoon lekker een extra ritje in de Baron en die stickers thuis laten, afgesproken?

Nelleke Poorthuis
16-03-2018
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden

Sommige mensen houden vast aan hun mening als excuus om niet na te hoeven denken.