Boek ons

Klieren en wiebelen in de klas is nuttig

06-06-2016

Het zal zowel voor docenten als voor ouders van jonge kinderen zeer herkenbaar zijn; van die kinderen die de hele dag maar zitten te klieren en wiebelen op hun stoel of juist de ongeïnteresseerde kinderen die de helft van je les niet mee lijken te krijgen. Ontzettend irritant. Of vergissen we ons daar in?

Omgaan met prikkels

Volgens pedagogen Carmen Lamp en Monique Thoonsen hebben we het inderdaad fout als we dit gedrag als ongewenst bestempelen. In hun boek 'Wiebelen en friemelen in de klas' bespreken zij dit onderwerp uitvoerig. Het boek gaat over de prikkelverwerking van kinderen en is nuttig voor leerkrachten in het basisonderwijs en voor ouders. Volgens hen zijn kinderen niet gewoon vervelend of ongeïnteresseerd maar zetten ze juist allerlei trucjes in om om te kunnen gaan met ofwel te veel ofwel te weinig prikkels in de klas. Zo zoekt een kind dat te weinig geprikkeld wordt, zelf naar meer prikkels door bijvoorbeeld te gaan wiebelen op zijn stoel. Het kind dat juist last heeft van te veel prikkels om zich heen in de klas, verschuilt zich in zijn capuchon, om zich te kunnen blijven concentreren op de lesstof.

Niet lastig maar nuttig

Het is erg gemakkelijk om als docent geïrriteerd te raken en de kinderen op hun donder te geven. Maar de twee pedagogen adviseren leerkrachten om je niet alleen te richten op de vervelende trucjes van de kinderen die de les of jouw humeur verstoren, maar te kijken naar wat er werkelijk aan de hand is en dus naar de feiten. Het probleem is  namelijk een verstoord prikkelniveau. Ze stellen dat we niet te maken hebben met lastig gedrag want klieren en wiebelen in de klas is voor de kinderen juist nuttig. Ze bespreken in hun boek dan ook allerlei strategieën en hulpmiddelen om als docent of ouder met dit verstoorde prikkelniveau om te kunnen gaan zodat kinderen kunnen wiebelen of zich afzonderen zonder dat de rest van de klas daar last van heeft. Denk bijvoorbeeld aan speciale wiebelkussens of gehoorbeschermers. In dit uitgebreide artikel lees je nog meer over de inhoud van het boek.

Bron: De Limburger
3 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
06-06-2016

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
A
Anoniem
08-06-2016
Bijzonder en goed om te lezen en te weten
K
Karin
08-06-2016
Heel goed dat hier aandacht voor is en er in dit boek allerlei tips staan om ermee om te gaan.
onder al het gewiebel zitten allerlei nog niet goed onder controle gebrachte reflexen. Als je kinderen echt wilt helpen om 'eraf' te komen: ga je dan eens verdiepen in reflexintegratie.
K
Callens Bob
16-06-2016
Ah bewegen mag neem ik aan af en toe. ik zat zelf stokstijf stil op school en daarbuiten :P.