Het is je vast wel eens overkomen: je vraagt iemand om iets te doen, en hoppa, ze doen het. Zonder zeuren. Maar eigenlijk alleen omdat jij het vroeg. Niet omdat ze er zelf zo’n zin in hadden. Tja… voelt een beetje alsof je gewonnen hebt met valsspelen. Maar wat nou als die vorm van motivatie, die “verkeerde” reden om iets te doen, de bedoeling blijkt? Wat als precies dát de reden is voor een groot succes? Vandaag een mooi omdenkverhaal over intrinsieke motivatie en het gebrek daaraan van Rose-Anne Dotinga.
Als gedragsontwerper krijg ik de opdracht om een app te ontwikkelen die ervoor zorgt dat mensen met de ziekte van Parkinson meer gaan bewegen gedurende een jaar. Dit is nogal wat, omdat bewegen steeds lastiger wordt voor deze mensen.
Ik start met een gesprek in het Radboudumc in Nijmegen met elf mensen met Parkinson die zich hebben aangemeld. Wanneer ik hen vraag waarom ze niet wat meer bewegen, vliegen er vele redenen over tafel: ‘Als het regent, dan ga ik echt niet hoor.’ ‘Precies, of als het al donker is.’ ‘Of als mijn boek heel spannend is.’ ‘En als ik een slechte dag heb, dan ben ik vreselijk stijf, dan lukt bewegen nauwelijks.’
Dan vraag ik hen om een experiment te doen: 'Zullen we afspreken dat jullie de komende twee weken tien minuten per dag extra gaan bewegen?' Ze stemmen in met mijn voorstel.
Experiment mislukt, ze deden het voor mij...
Twee weken later zitten we weer om diezelfde tafel in Nijmegen. Het waren weken met veel regen en iedere dag was het al rond 17 uur donker. Ik verwacht dat het extra bewegen af en toe, een beetje, bij sommige is gelukt, maar wanneer ik vraag of het gelukt is, antwoorden ze alle elf: 'JA!' Stomverbaasd vraag ik: 'Wat maakte dat het lukte?' Het antwoord: ‘Het moest van jou!’
O jee, denk ik, het experiment is mislukt! Ze deden het voor mij. Direct daarna denk ik: 'Een experiment kán niet mislukken.’ Wat als dit ogenschijnlijke probleem (ik was eigenlijk op zoek naar intrinsieke motivatie, maar ze deden het voor mij) de bedoeling is? En dat je er méér van zou willen?
Het gesprek aan tafel gaat verder:
‘Ja, we hadden toch een afspraak’, sprak er één wijzend op zijn - volgens afspraak - ingevulde dagboekje.
'We hadden een afspraak?', herhaal ik vragend.
'Ja! Wij moesten elke dag 10 minuten extra bewegen, dus dat hebben we gedaan.'
'Want?'
'Want we deden hieraan mee. We hadden ons aangemeld.'
'Want?'
'We willen natuurlijk bijdragen aan onderzoek.'
'Want?'
'Ja, ik wil bijdragen aan kennis over de ziekte van Parkinson!' Zijn buurman valt hem bij: "Precies, al is het niet meer voor mijzelf, dan wel voor de generatie na mij."
Het probleem 'Het moest van jou!' werd het concept van de app waarin Bas Bloem, onderzoeker aan het Radboudumc, hen elke week stimuleert meer te bewegen.
'Ik wil bijdragen aan kennis over de ziekte', - een klein maar essentieel zinnetje - leidde ertoe dat ze in de app niet aangesproken worden als ‘deelnemer’ maar als ‘mede-maker van het onderzoek’. Ze krijgen hiermee een actieve en belangrijke rol.
De app stimuleerde vele mede-makers om een jaar lang meer te bewegen dan tijdens hun nulmeting. Wat eruitzag als een enorme mislukking, was het begin van succes.
Wil jij ook leren hoe je van mislukking naar succes kan gaan? Puur door goed te kijken naar de feiten en je eigen verwachtingen te onderzoeken? Dat kan! De allerlaatste toer van de Omdenken Theatershow is van start gegaan. Voor het vijfde seizoen op rij neemt Berthold Gunster je aan de hand en deelt hij zijn nieuwste visie op het omdenken van problemen.
Verwacht een wervelende mix van pijnlijk herkenbare humor, filosofische bespiegelingen en tragikomische zelfonthullingen. Na een lach en een traan verlaat je het theater gegarandeerd met een andere kijk op problemen. Ook meemaken? Reserveer snel jouw plek want de kaartverkoop gaat keihard en na dit seizoen gaan we echt stoppen. Geen Soldaat-van-Oranje-achtige taferelen. Beloofd.
Wil je geen enkele moeite hoeven doen om ieder week ons omdenkverhaal te lezen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en je vindt iedere zondagochtend een grappig, creatief of inspirerend verhaal in jouw mailbox.
Iedere zondag lees je op deze website een Omdenkverhaal. Kom je zelf zo'n verhaal tegen? Bijvoorbeeld in de krant, op je werk, thuis of online. Of heb je zelf iets omgedacht dat perfect past tussen alle Omdenkverhalen op deze website? Laat het ons dan vooral weten, want we zijn altijd op zoek naar fraaie voorbeelden. Mail jouw verhaal of tip naar contact@omdenken.nl. Dank je wel!