zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Gooi je fuck-ups op een site

23-07-2023

Havermelk in pakken met schreeuwerige vormgeving: Oatly! Je kent het merk vast wel. Het presenteert zich als duurzaam bedrijf: tegen dierenleed en voor een betere planeet. Maar het bedrijf maakt een aantal dubieuze keuzes die niet stroken met die duurzame doelstellingen. En dat krijgen ze te horen. Via woedende posts op social media en zelfs een oproep tot een boycot.

Veevoer of mensenvoer?

In plaats van planten te verbouwen om dieren te voeren die mensen dan opeten, wil Oatly de schaarse landbouwgrond gebruiken voor voedsel dat mensen eten. Dat is goed voor het dierenwelzijn en het milieu. Er zijn in verhouding namelijk veel planten nodig voor een kilootje vlees. En de vlees- en zuivelindustrie zorgen voor een aanzienlijk deel van de uitstoot van broeikasgassen.

Ook stelt Oatly op haar website: 'Het roekeloze streven naar winst zonder enige aandacht voor het welzijn van de planeet en de mensen die hier wonen, moet als een misdaad worden beschouwd.' Ja, havermelkproducent Oatly laat zich voorstaan op haar bijdrage aan een betere wereld.

Gooi je fuck ups op een site FB LI

Wow no cow! Of toch wel?

Oké, een do-good-bedrijf dus. Maar van je bewuste, havermelkdrinkende klanten kun je verwachten dat ze je kritisch volgen. En dat doen ze. Op social media worden regelmatig issues rond Oatly aan de kaak gesteld. Zo verkocht het bedrijf de haverresten die zij na het productieproces overhouden als veevoer aan varkensbedrijven. Niet gek dat mensen dan op social media reageren met: "Je geeft je plantenresten nu letterlijk aan dieren, zodat mensen die vervolgens kunnen opeten."

Maar dat was niet Oatly’s enige fuck-up. In 2020 ging het merk in zee met de Amerikaanse investeerder Blackstone. Een bedrijf dat niet echt bekend staat als do-good, vanwege belastingontwijking, speculatie met vastgoed, maar ook investeringen in sojateelt voor koeienvoer. Dat concurreert nogal met de ‘Wow no cow!’-slogan op de havermelkpakken van Oatly. En dat die sojateelt in verband wordt gebracht met de ontbossing van de Amazone strookt absoluut niet met Oatly's gewenste 'aandacht voor het welzijn van de planeet en de mensen die hier wonen.' Gevolg: duizenden mensen riepen op tot een wereldwijde boycot van het havermelkmerk. F*ck Oatly!

Fckoatly.com

Hoe ga je daarmee om, als bedrijf dat een duurzame reputatie heeft hoog te houden? Oatly besloot een aparte website te maken: fckoatly.com. Hierop kun je alle kritiek lezen die het bedrijf te verduren krijgt. Ook legt Oatly uit waarom ze die omstreden keuzes hebben gemaakt, en wat ze wel en niet doen met de kritiek en waarom. Ook laten ze kritische posts op social media zien met hun reactie daarop.

Etaleren

Een mooi voorbeeld van de strategie van het etaleren uit het boek Huh?! - de techniek van het omdenken. Iets vervelends wegstoppen, maakt het vaak alleen maar erger. Toon bewust wat je normaal gesproken juist wil verbergen. En speel, vergroot, overdrijf en overdrijf wat extra.

Oatly verstopt de kritiek die ze krijgt niet en laat zien dat ze haar volgers en klanten serieus neemt. De naam van de site waarop ze dat doet, fckoatly, past bovendien bij het gewenste imago van een activistisch bedrijf.

meer lezen
Huh

Alles leuk en aardig, maar stopt Oatly nu ook met het voeren van haverresten aan varkens? Op fckoatly.com zegt het merk te zoeken naar een beter alternatief. En wordt iedereen uitgenodigd daarvoor ideeën te leveren ('in plaats van ons met een stok te slaan'). Voor het issue rond investeerder Blackstone zegt Oatly in een verklaring dat ze deze grote belegger wil verleiden om meer te investeren in duurzame bedrijven. Nu zijn er vast ook mensen die denken: f*ck Public Relations!

Vind je fckoatly.com maar een stomme aanpak? Op fckfckoatly.com kun je dan weer klagen over die site. Grappig toch? Niet? Ga dan naar fckfckfckoatly.com om te laten weten dat je het allemaal maar niks vindt. Enzovoorts, enzovoorts. Als je lang genoeg doorzet kom je een telefoonnummer tegen en we raden je aan dat vooral eens te bellen als je vandaag niets beters te doen hebt...

Bron: mt/sprout

Bedankt voor de tip Pieter-Bas!

Heb jij ook een omdenkverhaal?

Iedere zondag lees je op deze website een Omdenkverhaal. Kom je zelf zo'n verhaal tegen? Bijvoorbeeld in de krant, op je werk, thuis of online. Of heb je zelf iets omgedacht dat perfect past tussen alle Omdenkverhalen op deze website? Laat het ons dan vooral weten, want we zijn altijd op zoek naar fraaie voorbeelden. Mail jouw verhaal of tip naar contact@omdenken.nl. Dank je wel!

Redactie Omdenken
23-07-2023
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden