zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Goede stunt van 123inkt

14-12-2016
Goede Stunt Van 123Inkt Bijgesneden

Via 123inkt.nl kun je inktcartridges en toners voor je printer bestellen. En het mooie is: als je hun huismerk bestelt in plaats van de originele producten van de fabrikant van jouw printer, ben je een stuk voordeliger uit. Voor de klant heel fijn, voor de fabrikant wat minder. Daarom stapte Samsung naar de rechter.

Samsung kreeg gelijk

Het juridische gesteggel is al in 2013 begonnen, maar op 30 november 2016 stelde de rechtbank in Den Haag Samsung uiteindelijk in het gelijk. Daardoor werd 123inkt.nl verplicht om een aantal types huismerktoners, geschikt voor Samsung printers, terug te halen en op hun website een rectificatie te plaatsen. Een verlies voor 123inkt. Qua kosten, want ze moeten het aankoopbedrag plus de verzendkosten van de teruggestuurde toners vergoeden. Maar het is natuurlijk ook gezichtsverlies.

Bijzondere rectificatie

Maar 123inkt liet het er niet bij zitten en heeft deze terugroepactie omgedacht. Op hun website plaatsten ze een wel heel bijzondere rectificatie.

Wanneer u ons de 123inkt-huismerktoners van de Samsung modellen voor 1 februari 2017 terug stuurt: laat dan de printer maar om de toners heen zitten.

Als klant is het vervelend als je na de aanschaf van een printer vast zit aan de originele, veel duurdere toners. Een volledige set van Samsung kost rond de € 400,-. Dus mag je van 123inkt de toners inclusief printer terugsturen. Zij ruilen die namelijk gratis om voor een gloednieuwe Brother kleurenlaserprinter en een set huismerktoners. De volledige rectificatie kun je hier lezen.

Marketingbudget van 2017

Volgens ons een heel slimme actie en een mooie manier om iets negatiefs als een terugroepactie om te draaien in een goede promotiestunt. 123inkt laat ook nog weten dat ze deze actie bekostigen uit het marketingbudget van 2017 en dat we ze daardoor wat minder op televisie zullen zien komend jaar. Daar zal ook niemand rouwig om zijn, want zo flitsend zijn hun commercials nou ook weer niet.

Bedankt voor de tip Wilko!

Foto: John Loo

Licentie: CC BY 2.0

Nelleke Poorthuis
14-12-2016
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden