Boek ons

Geen huiswerk meer

08-09-2016

Ik baalde er altijd ontzettend van, als ik op de basisschool weer een stapel rekensommen of taaloefeningen mee naar huis kreeg van mijn meester. Ik wilde buitenspelen! Of een spannend boek lezen. Geen huiswerk maken. Maar ik deed netjes wat er van me gevraagd werd, want ik was een braaf meisje. Mijn ouders hielpen me en zorgden ervoor dat het huiswerk de volgende dag af weer mee terug naar school ging.

Waarom huiswerk?

Maar waarom deden we dat? Waarschijnlijk omdat zowel mijn meester als mijn ouders in de veronderstelling waren dat het goed zou zijn voor mijn ontwikkeling, kennis en intelligentie om huiswerk te maken. Dat ik er iets van zou leren, iets nieuws naast alles wat ik die dag op school al geleerd had. Maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt keer op keer dat huiswerk geven op de basisschool geen enkel positief effect heeft op de prestatie van de leerlingen. En zelfs op de middelbare school is het voor onderzoekers lastig om een duidelijk verband te vinden tussen huiswerk maken en de cijfers die leerlingen halen, zelfs bij de exacte vakken.

Elimineren

Wat als we nou eens zouden stoppen met wat blijkbaar niet werkt. De strategie van het elimineren. Elimineer dat wat niet werkt, kijk wat je overhoudt en welke ruimte ontstaat. Doe daar vervolgens wat mee. Dat is precies wat juf Brandy Young uit Godley in het Amerikaanse Texas deed. Ze gaf ouders aan het begin van het schooljaar bovenstaande brief mee waarin ze schrijft dat ze haar leerlingen in groep 4 het hele jaar lang geen huiswerk op zal geven. "Onderzoek heeft niet aan kunnen tonen dat huiswerk maken de prestaties van een leerling verbetert," schrijft Brandy in de brief, "In plaats daarvan vraag ik jullie als ouders om de avonden door te brengen met activiteiten die daar wel aan bijdragen. Geniet samen van het avondeten, lees samen een boek, ga buitenspelen en zorg dat je kind op tijd in bed ligt."

Thuis leer je andere dingen

Aan de website Popsugar vertelt Brandy ook nog dat ze van mening is dat het haar werk is om de leerlingen in de tijd die ze op school doorbrengen zo veel mogelijk te leren. Maar dat het daarna tijd is om naar huis te gaan en om daar andere, net zo belangrijke dingen te leren. Ze roept ouders dan ook op om dit probleem te bespreken met de leerkrachten van hun kinderen. "Als je het gevoel hebt dat jouw kinderen te veel huiswerk hebben, kaart het aan. Vraag naar het doel van de opdrachten. Waarom moeten ze dit doen?" Want het zou zomaar kunnen dat we onze kinderen huiswerk geven, omdat we dat nou eenmaal gewend zijn. Niet omdat het daadwerkelijk goed voor ze is.

Bedankt voor de tip Timo en Royke!

Bron: POPSUGAR en The Washington Post
17 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
Nelleke Poorthuis
08-09-2016

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
A
Anoniem
09-01-2017
Goed plan. Uitproberen zou ik zeggen!
T
TJ
04-11-2016
Medewerkers die werk mee naar huis nemen worden hierdoor ook geen betere werknemers
B
Bianca
04-11-2016
Door huiswerk zie ik hoe mijn kind het aanpakt. Hij loopt vast op 1 strategie, hij moet aangespoord worden om te beginnen, hij heeft rust om zich heen nodig en aanmoediging. Door naar hem te kijken, zie ik al dat dat niet de houding is voor de havo. Dat wil hij wel graag. Door het huiswerk en mijn observatie gaan we in gesprek. Wat wil je, wat ligt je goed, welke houding heb je nodig. ...etc. Hij heeft een beeld gekregen door ons gesprek. Hij moet nu alleen nog aangespoord worden om te starten. De rest gaat al beter. De juf ziet zijn houding ook op school veranderen. Dát levert huiswerk dus wel op! !!!
B
Anoniem
13-11-2016
zijn favoriete spel observeren geeft een veeeeeeel beter beeld van al zijn KernTalenten. check it out on www.coretalents.be. Het verband tussen favoriet kinderspel en Aard + Talent + Intrinsieke motivatie geeft je 1000 keer meer informatie!
B
Quindana
05-11-2016
In wezen doe je thuis het werk dat de leerkracht zou moeten kunnen doen.

Na jaren van hakken met datzelfde bijltje, ben ik inmiddels tot de conclusie gekomen dat het huidige onderwijssysteem niet deugt. Daar verandert een handjevol fantastische en gepassioneerde kundige leerkrachten ook niks meer aan. Ze zitten namelijk gevangen in hetzelfde door en door rotte systeem van banen delende ambitieuze huismoedertjes die de Cito nodig hebben om zichzelf wijs te maken dat ze het ontzettend geweldig doen, terwijl ze jaar na jaar talenten en bijzondere kinderen een minderwaardigheidscomplex aanpraten. Waar is die van jou nou echt supergoed in? Begin daar eens. Thuiswerk is er om je eigen rotgevoel over het aangeprate falen van je kind te verminderen. Je kind schiet er, behalve een reductie in vrije tijd en het kunstmatig aangeprate gevoel van minderwaardigheid niet veel mee op. Veroordeeld tot middelmatigheid omdat het talent en excellerend vermogen waarschijnlijk heel ergens anders liggen en niet tot bloei kunnen komen. De leerkracht is dankbaar. Het Cito gemiddelde is immers weer gered.
#
#Onderwijsvraag 10: Waarom geven we huiswerk?
03-11-2016
… huiswerk relatief weinig effect heeft, vooral bij kinderen uit de basisschool.” Ook in dit artikel van Omdenken wordt de brief van juf Brandy aangehaald. Daarin wordt ook verwezen naar een artikel van Washington …
A
Arjan Stoffels
27-09-2016
Allereerst is het een naamgevingsprobleem, zo houd ik mijn zoon (12) voor dat het Schoolwerk is, geen Huiswerk. Als je dan echt 'huis' erin wilt hebben dan is het Thuiswerk. Maar huiswerk is een misnomer van jewelste. De gedachte dat, in het licht van dit artikel, de locatie (sec) waar je werkt/leert uitmaakt voor het resultaat is "ridicuul op het belachelijke af".

2) Ad absurdum doorredenerend op de logica van het artikel hoef je helemaal niet meer naar school om fluitend je examen te halen. Dat kan niet waar zijn, dus daar zit een vette redenatiefout in de achterliggende logica. Bijv. in de ondersteuning die je dan thuis wel of niet zou krijgen. Is het niet waarschijnlijker dat daar het probleem van Schoolwerk in zit? I.e. de impliciete boodschap: beste leerling, zoek het thuis maar lekker helemaal zelf uit, inclusief planning? Met wat geluk krijg je hulp en anders krijg je een slecht cijfer/resultaat?
Van zelfstudie is een mens nog nooit slechter geworden (vergelijk studeren van een instrument), dus ook dat wijst in de richting van een kardinale redenatiefout.

3) In het verlengde daarvan: wat als de docent op afroep beschikbaar zou zijn tijdens het huiswerk maken? Alle leerlingen hebben immers een mobiel? Of nog anders, wat als al het Schoolwerk op school wordt gemaakt? Je mag naar huis als het af is. En dat laat ook een ander probleem zien: Schoolwerk is een geldkwestie, want het onderwijs wordt navenant duurder als dat daadwerkelijk op school moet worden gemaakt.

4) Die onderzoeken, zijn die allemaal Engels? En gaat dit over het Amerikaanse/Britse schoolsysteem? Tja...

Tot slot: het leuke van al die onderzoeken is dat er natuurlijk nergens is gekeken naar de aard van het schoolwerk. Is het herhalen dmv oefenen (dwz internaliseren)? Is het het lezen van de te behandelen stof zodat de kapstok al aanwezig is? Het leren voor een repetitie of SO?
Je kunt het allemaal in de klas doen, maar dat is een niet erg efficiënte inzet van de docent.
A
Anja de Jong
17-09-2016
Eens!!
M
Marike de Valk
16-09-2016
In Finland gebeurt dit al jaren. Ze hebben echter ook veel kleinere klassen en hoger opgeleide docenten. Zie deze infographic: http://www.hetonderwijsbureau.nl/geen-huiswerk-in-finland/
M
Jo Beucken
21-09-2016
Ik ken hoog opgeleide docenten die geen enkele link hebben met leerlingen, waarbij leerlingen zoveel mogelijk proberen lessen te verzuimen.
Een docent heeft wel of geen gevoel voor jonge mensen, dat kun je niet leren!
J
Johny...
15-09-2016
XD
L
Lenie wetzels
15-09-2016
Huiswerk levert teveel stress bij de kinderen
M
Mieke Huyghe
15-09-2016
Helemaal mee akkoord