zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

Doe niet zo moeilijk

20-08-2023

Moeilijke woorden, wollige taal, lange zinnen. Brieven van de overheid staan er vol mee. Maar lang niet iedereen begrijpt die brieven. Zoals de meer dan 2,5 miljoen mensen met een beperkte zelfredzaamheid die in Nederland wonen. Denk aan senioren, mensen met een (verstandelijke) beperking, laaggeletterden en migranten. Allerlei enorm belangrijke informatie ontgaat hun zo, bijvoorbeeld over uitkeringen, toeslagen en belastingen.

Retoursticker

Veel mensen krijgen stress van die moeilijke post van overheidsinstanties. Ze weten niet wat ze moeten doen na het lezen van woorden als inkomenstoets, huishoudinkomen of inkomensgrens. Sommigen maken ze de brieven niet eens meer open. En dat kan uiteraard tot grote problemen leiden.

Daarom is er Steffie.nl, een stichting die zich inzet voor begrijpelijke taal. Zo kun je via de website stickers bestellen waarop staat: 'Retour afzender. Deze brief is te moeilijk voor mij. Stuur een versie in makkelijke taal. Scan de QR en lees waarom.' De QR-code linkt vervolgens naar de website van Steffie.

Doe niet zo moeilijk

Van goede wil

Inmiddels hebben al duizenden mensen de stickers besteld. In het tv-programma Dit is de middag vertelde de bedenker dat de actie veel effect heeft. Op het intranet van sommige gemeentes waarschuwen ambtenaren elkaar al voor de stickers. Maar veel ambtenaren zijn van goede wil: er zijn inmiddels al 10 gemeenten die de sticker zelf actief verspreiden. Een aantal verstuurd de sticker zelf standaard mee in de brieven naar de burger. Dan durf je echt naar je eigen functioneren te kijken. Of zoals onze tipgever Jantine ons mailde: "Ik vond het echt een topactie: in plaats van sacherijn op de werkvloer de actie omarmen en zelfs actief inzetten." Uiteindelijk heb je hetzelfde doel en dat kun je het beste bereiken door samen te werken en niet door elkaar te bevechten.

Welke omdenkstrategie?

In ons boek 'Huh?! - de techniek van het omdenken' omschrijven we 15 omdenkstrategieƫn die je kunt gebruiken om een probleem om te denken tot een nieuwe mogelijkheid. Dit verhaal is een typisch voorbeeld van strategie nummer 10: collaboreren.

Zoek de overeenkomsten, benadruk het gemeenschappelijk belang, en vergeet (tijdelijk) conflicten en tegenstellingen. Want misschien vind je het lastig dat mensen je brieven niet begrijpen. Maar uiteindelijk wil je dat mensen dat wel doen. Waarvoor schrijf je ze anders?

lees het boek
Huh 1

Meer over collaboreren

De term collaboreren is in onze taal (helaas) nogal zwaarbeladen. Hij verwijst naar de collaboratie met de Duitse bezetter in de Tweede Wereldoorlog en staat daarmee gelijk aan verraad. Toch hebben we er bewust voor gekozen deze term te handhaven voor deze strategie, omdat hij precies beschrijft wat de bedoeling is: samenwerken met de vijand.

Wat we met situaties kunnen, een probleem tot een mogelijkheid maken, een bedreiging veranderen in een nieuwe kans, kunnen we namelijk ook met mensen: we kunnen met een (vermeende) vijand een pact sluiten, hem tot bondgenoot maken. We kunnen de energie die tegen ons gekeerd is ombuigen tot een gemeenschappelijk doel. Dat is de essentie van de strategie van het collaboreren. De verschillen worden vergeten, de overeenkomsten benadrukt. Laten we van collaboreren weer iets positiefs maken.

Heb jij ook een omdenkverhaal?

Iedere zondag lees je op deze website een Omdenkverhaal. Kom je zelf zo'n verhaal tegen? Bijvoorbeeld in de krant, op je werk, thuis of online. Of heb je zelf iets omgedacht dat perfect past tussen alle Omdenkverhalen op deze website? Laat het ons dan vooral weten, want we zijn altijd op zoek naar fraaie voorbeelden. Mail jouw verhaal of tip naar contact@omdenken.nl. Dank je wel!

Bedankt voor de tip Jantine!

Redactie Omdenken
20-08-2023
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden