zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

De strategie van het bekrachtigen - deel 1

01-11-2025

Omdenken klinkt simpel: een manier van denken om problemen te transformeren in nieuwe mogelijkheden. Maar de werkelijkheid is weerbarstiger en zorgt ervoor dat een probleem omdenken verschillende gedaantes kan hebben. Daar komt bij dat omdenken een techniek is, en een techniek kent meerdere instrumenten. Daarom onderscheiden wij in ons boek Huh?! - de techniek van het omdenken vijftien verschillende strategieën om problemen mee om te denken. Ze worden alle vijftien gekenmerkt door de basisgedachte dat ‘ja’ tegen de werkelijkheid zeggen, met een probleem meebewegen, vaak veel effectiever is dan je tegen een probleem verzetten. Het is de kunst om per keer en per situatie te bedenken wat de beste weg is. Vandaag vertellen we je graag meer over de derde: de strategie van het bekrachtigen. Vandaag lees je deel 1 en de komende weken vind je hier iedere zondag het vervolg.

De strategie van het bekrachtigen deel 1 kleiner
De man die het wiel uitvond was een idioot. De man die de andere drie uitvond een genie.
Sid Ceasar

93% tevredenheid

Stel, een bedrijf doet voor het eerst een klanttevredenheidsonderzoek. Uit het onderzoek blijkt dat 93 procent van de klanten tevreden tot zeer tevreden is. Wat zou je als bedrijf daarna willen weten?

De strategie van het bekrachtigen, de derde strategie van het omdenken, kijkt naar wat er goed gaat en hoe je dat kunt versterken. In essentie is het een heel simpele strategie: kijk naar wat werkt en ga daarmee door. Ondanks, of misschien wel dankzij, het feit dat het zo’n eenvoudige strategie is durven we te zeggen dat het van alle strategieën in ons boek Huh?! - de techniek van het omdenken de meest onderschatte is.

Nogal wat mensen maken de ernstige denkfout dat als iets eenvoudig is, het per definitie niet intelligent kan zijn. Dat deze strategie veelal onderschat wordt komt niet doordat we haar niet begrijpen of kunnen toepassen, maar doordat we eerder geneigd zijn te kijken naar wat niet werkt – de defecten, problemen en haperingen – dan naar wat wel werkt.

Ga even terug naar de openingsvraag van dit hoofdstuk, het klanttevredenheidsonderzoek. We durven te zeggen dat de kans groot is dat je zou willen weten waarom 7 procent níét tevreden is. Wat is daar erg aan? denk je misschien. Wij willen je een tegenvraag willen stellen. Wat is zo interessant aan die 7 procent? Is het niet veel interessanter om eerst te onderzoeken waarom 93 procent eigenlijk tevreden is? Is het mogelijk dat je onbewust of per ongeluk iets heel erg goed doet? En zo ja, wil je niet weten wat dat is?

Oorzaken van problemen zijn vaak niet eenvoudigweg het omgekeerde van de oorzaken van succes.
Steve de Shazer

Onderzoek wat wél werkt

We zijn geneigd problemen op te lossen door op zoek te gaan naar de oorzaak ervan. Zo kan je aids ook proberen te genezen door op zoek te gaan naar de oorzaken van de ziekte. Dat is op zich een zinvolle strategie. Mogelijk vind je een probleem dat je kunt repareren. Zoals het plakken van je band. De strategie van problemen oplossen is prima geschikt als het gaat om het repareren van de werkelijkheid. Maar als het gaat om het creëren van nieuwe mogelijkheden, schiet deze aanpak tekort.

Van wat fout ging in het verleden is geen directe lijn naar wat goed kan gaan in de toekomst, daar heb je andere strategieën voor nodig. Je kunt aids ook proberen te genezen door op zoek te gaan naar mensen die besmet zijn met het hiv-virus maar die op de een of andere manier geen aids ontwikkelen, mensen die gezond blijven. Soms is er een kortere weg naar succes dan het zoeken naar de oorzaak van het probleem: onderzoek wat wél werkt.

Toch is het onze neiging, zodra we met een probleem geconfronteerd worden, de oorzaak te kennen. Waarom toch? Waar komt die reflex vandaan? Steve de Shazer, psychotherapeut en grondlegger van de oplossingsgerichte therapie, weet kernachtig te verwoorden waar de schoen wringt, welke denkfout wij geneigd zijn te maken: ‘Oorzaken van problemen zijn vaak niet eenvoudigweg het omgekeerde van de oorzaken van succes.’

Toch is het dat laatste wat we (on)bewust denken. Iets in ons zegt dat als we nou maar weten hoe het niet moet, dat we dan (dus) meteen weten hoe het wel moet. Dat klinkt misschien logisch, maar het slaat natuurlijk nergens op. De ‘dus’ is het probleem. Het goede realiseren is meer dan het foute begrijpen. Als dat een wetmatigheid zou zijn, zou je Olympisch kampioen skiën kunnen worden door skiongelukken te bestuderen.

Door te kijken wat er niet goed is, hebben we geen oog voor wat wel goed is.

Calvinistische cultuur

Uitgaan van wat wel goed gaat, waar onze kracht ligt, wat onze talenten en vaardigheden zijn, zit niet zo in onze calvinistische cultuur. Wij zijn meer van het ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Bescheiden zijn en vooral aangeven waar je niet goed in bent, dat wordt bij ons als een deugd beschouwd. Dat heet gezonde zelfkritiek. We hebben het liever over wat we nog moeten leren dan over onze talenten.

Amerikanen hebben minder moeite met succes. Mensen die beroemd of bekend zijn worden in Amerika ook veel makkelijker als rolmodel neergezet. Wij hebben de neiging om mensen die succesvol zijn juist kritisch te beoordelen. Hebben ze het wel eerlijk verdiend? Is dat nou wel echt wat ze wilden? Zijn ze diep vanbinnen eigenlijk niet heel erg ongelukkig?

Dat we geneigd zijn te kijken naar de gebreken en beperkingen is niet zozeer fout of slecht – er is op zich niets mis om dat wat niet goed of naar behoren functioneert te onderzoeken –, het is vooral een gemiste kans. Net zoals de 93 procent niet onderzoeken vooral een gemiste kans is. Door te kijken wat er niet goed is, hebben we geen oog voor wat wel goed is.

Volgende week meer

Dat was een boel theorie over het belang van kijken naar wat er goed gaat in plaats van wat er fout gaat. Volgende week duiken we verder in de strategie van het bekrachtigen en kijken we wat het je op kan leveren en waarom het een ongelooflijk krachtig instrument is. Maar dat dus volgende week. Wordt vervolgd...

nu al verder lezen?

Huh?! - de techniek van het omdenken

Ben je nieuwsgierig en kun je niet wachten tot volgende week om verder lezen? Lees dan Bertholds boek 'Huh?! - de techniek van het omdenken'. Daarin lees je meer over accepteren en natuurlijk over de veertien andere omdenkstrategieën.

We kunnen dit boek natuurlijk zelf aanprijzen met lovende woorden, maar dat laten we graag over aan een willekeurige lezer op Bol.com: Ik heb al heel wat boeken over persoonlijke ontwikkeling gelezen, maar die kunnen nu allemaal naar kringloop. Meer dan dit boek heb je niet nodig.'

Naast kopen, kun je dit boek uiteraard ook luisteren of lenen.

lees meer
3 D Huh

Iedere zondag in jouw mailbox?

Wil je deel 2 van de omdenkverhalen over bekrachtigen niet missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en je vindt iedere zondagochtend een grappig, creatief of inspirerend verhaal in jouw mailbox.

Heb jij ook een omdenkverhaal?

Iedere zondag lees je op deze website een Omdenkverhaal. Kom je zelf zo'n verhaal tegen? Bijvoorbeeld in de krant, op je werk, thuis of online. Of heb je zelf iets omgedacht dat perfect past tussen alle Omdenkverhalen op deze website? Laat het ons dan vooral weten, want we zijn altijd op zoek naar fraaie voorbeelden. Mail jouw verhaal of tip naar contact@omdenken.nl. Dank je wel!

Nelleke Poorthuis
01-11-2025
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden