zakelijk

Omdenken bij jouw organisatie? Dat kan!

Boek ons

De app die je zo min mogelijk moet gebruiken

02-10-2025

Een aantal jaar geleden werd creatieve venture studio Flying Kiwi benaderd door een restaurantketen. Ze wilden een app. Of de mensen van Flying Kiwi die voor hen konden bedenken en ontwikkelen. Dat kon natuurlijk.

Meerwaarde

Maar zomaar een app bouwen omdat het een trend is en iedereen er eentje heeft, vonden ze geen goed idee. Willem van Flying Kiwi vertelt: ‘Wij zijn een creatieve studio en dol op innovatie. Maar dan wel goed doordacht. We vonden het idee om een app te maken voor restaurantgasten niet helemaal in lijn met de beleving die je zoekt tijdens een restaurantbezoek. Een smartphone zou je immers afleiden van het echte genieten van je gezelschap en de maaltijd.’

En wat als je een app ontwikkelt met relevante informatie vóórdat je het restaurant bezoekt? Locaties, openingstijden, reserveren. Maar een app moet natuurlijk wel een meerwaarde hebben. Willem vertelt verder: 'Onze eerste gedachte was dat een app met alleen maar informatie over het restaurant overbodig zou zijn – die informatie vind je immers ook gewoon op hun website. Maar de klant wilde niet achterblijven in de markt en de noodzaak om een app te hebben bleef’.’

De app die je zo min mogelijk moet gebruiken 3 kleiner

Een app die je niet wilt gebruiken

Dus gingen ze bij Flying Kiwi verder denken. Wat als ze je jouw telefoon juist niet zou gebruiken tijdens het restaurantbezoek? Wat als ze een manier konden vinden om mensen te motiveren hun telefoon weg te leggen in plaats van ermee bezig te zijn?

Dit leidde tot een verrassend creatief idee: ze ontwikkelden een systeem waarbij gasten bij binnenkomst de app van het restaurant starten en vervolgens hun telefoon wegleggen. Hoe langer je je telefoon niet gebruikte, hoe meer punten je verzamelde. Deze punten konden worden ingewisseld voor leuke prijzen en gratis etentjes. Bovendien schakelde de app automatisch over naar een zwart scherm zodra je 'ingecheckt' was, waardoor de verleiding om je telefoon te gebruiken verdween.

Groot succes

De app was meteen een groot succes. Willem legt uit: ‘We wilden graag 10.000 gebruikers hebben een jaar na de lancering. Dat doel hadden we echter binnen 2 weken al gehaald.' De app is jarenlang veel gebruikt door meer dan 300.000 gebruikers. Het leverde Flying Kiwi ook nog eens heel veel aandacht op in de pers. Dat was nooit het doel, maar wel een heel fijne bijkomstigheid.

lees meer

De feiten onderzoeken

Als je een probleem wilt laten verdwijnen - of je het nou wilt oplossen, loslaten of omdenken - zul je moeten beginnen met het onderzoeken van de feiten. Dat klinkt simpel, maar is meestal nog niet zo eenvoudig.

Dit voorbeeld laat ook weer zien dat omdenken begint bij het onderzoeken van die feiten. Waarom wil je een app? Wat moet die app kunnen? Waarom? Hoe gebruiken mensen een app in een restaurant? Wat vind je belangrijk als restauranteigenaar? Wat willen jouw gasten? Door halt te houden en jezelf die belangrijke vragen te stellen, ontstaat er ruimte om een nieuw soort app te bedenken en creëer je een nieuwe mogelijkheid.

Wil je daar meer over weten? Lees dan Berthold Gunsters boek Zoals verwacht loopt alles anders. Hierin lees je nog veel meer over feiten en verwachtingen onderzoeken en hoe je daarmee een probleem kunt laten verdwijnen.

lees meer
ZVLAA portrait

Iedere zondag in jouw mailbox?

Wil je geen enkele moeite hoeven doen om ieder week ons omdenkverhaal te lezen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en je vindt iedere zondagochtend een grappig, creatief of inspirerend verhaal in jouw mailbox.

Heb jij ook een omdenkverhaal?

Iedere zondag lees je op deze website een Omdenkverhaal. Kom je zelf zo'n verhaal tegen? Bijvoorbeeld in de krant, op je werk, thuis of online. Of heb je zelf iets omgedacht dat perfect past tussen alle Omdenkverhalen op deze website? Laat het ons dan vooral weten, want we zijn altijd op zoek naar fraaie voorbeelden. Mail jouw verhaal of tip naar contact@omdenken.nl. Dank je wel!

Nelleke Poorthuis
02-10-2025
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden