Boek ons

Column AD 4-7: Geen betere manier om je assertivi­teit te oefenen dan praten met marketeers

04-07-2020

Geen betere manier om je assertivi­teit te oefenen dan praten met marketeers. Dat blijkt maar weer in de column die onze zakelijk leider Annemargreet Dwarshuis en grondlegger van het Omdenken, Berthold Gunster, schreven in het AD van afgelopen weekend.

Geen betere manier om je assertivi­teit te oefenen dan praten met marketeers

Drukdrukdruk. Een volle agenda vandaag. Ik zit nog maar net achter de computer als de telefoon gaat. ,,Een héle goede morgen, mevrouw Dwarshuis.’’ Ik weet meteen: die man wil me iets verkopen.

De meeste mensen zouden nu ophangen, maar daar ben ik niet zo goed in. Mijn hele leven al wil ik een BAP zijn, een Bijzonder Aardig Persoon. Daar probeer ik ook mijn hele leven al vanaf te komen, want soms zijn leveranciers, sollicitanten of klanten domweg onredelijk. En dan moet je weleens bot zijn. Maar dat vind ik dus moeilijk omdat ik altijd aardig gevonden wil worden.

Terwijl de man praat en ik, als altijd, vriendelijk terug doe, typ ik passief-agressief door op mijn computer. Na een zalvende inleiding zegt hij: ,,U wordt natuurlijk platgebeld over goedkopere energieleveranciers.’’ (Hoe kan hij dat weten? Is hij helderziend?). Om vervolgens te beginnen over een ‘topconstructie’ waarmee ik ‘heel veel geld’ kan verdienen. Ja, tuurlijk joh. Nekharen overeind. ,,En het kost maar 750 euro per jaar.’’

Ha, oei, denk ik: ik word een verkoopfuik ingezogen. Zonder nadenken zeg ik: ,,Dank u wel voor uw informatie. Ik wens u een fijne dag en ga nu ophangen.’’ Ik wacht zijn antwoord niet af en druk hem weg.

Beduusd kijk ik naar de telefoon. Wat heb ik nu gedaan? Ben ik plotseling assertief? Een ex-BAP?

Dit zou ik vaker moeten doen! Oefening baart kunst. Op internet zal ik vanaf nu altijd de optie ‘wilt u worden teruggebeld’ aanvinken. En op straat zal ik ja zeggen als iemand me een krantenabonnement/ nieuwe stroomleverancier/wereldnatuurfondslidmaatschap wil aansmeren. Geen betere manier om je assertiviteit te oefenen dan praten met marketeers. Zij zijn niet het probleem, zij zijn juist de bedoeling. Het is een gratis training on the job. Niet met rollenspelacteurs, maar met echte mensen.

0 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
Sabine Sterk
04-07-2020

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.