Boek ons

Alledaags omdenken: bazige leerling

19-01-2016

Omdenken kan vaak groots en meeslepend zijn: er worden complete bedrijven veranderd, er worden prachtige ideeën bedacht, levens veranderen… En soms realiseer je je dat je van een bazige leerling ook dankbaar gebruikt kunt maken.

Maar het meeste Omdenken gebeurt in het klein, in ons eigen leven, tussendoor. De kleine alledaagse problemen kunnen soms heel gemakkelijk worden omgedacht door nét even anders naar het probleem te kijken, of door nét even anders in de situatie te gaan staan. Omdenkers sturen ons vaak hun ‘omdenksels’ uit het leven van alledag, die weliswaar klein lijken, maar een grote impact hebben gehad op problemen waar ze voorheen mee worstelden. Heb jij ook zo’n mooi voorbeeld van alledaags omdenken? Deel hem met ons!

Deze leerkracht overkwam het volgende:

Ik heb jullie boekje van mijn schoonmoeder gekregen en het met veel plezier gelezen! Hoe herkenbaar! Ik moest hierbij bijvoorbeeld denken aan een situatie die ik meemaakte als leerkracht in groep 5; één van de jongens uit de groep gedroeg zich altijd erg bazig tijdens samenwerkingsopdrachten, waardoor het elke keer op ruzie uitliep.

Omdat ik het jongetje niet wilde straffen voor zijn goede bedoelingen, heb ik hem de volgende groepsopdracht aangewezen als groepsleider. Hij had toen zoveel verantwoordelijkheid dat hij het werk moest uitbesteden aan zijn groepsgenoten en het probleem loste zichzelf op!

 

1 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
Nelleke Poorthuis
19-01-2016

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
C
Cora Kruk
30-01-2016
Mijn pupil met speciale onderwijsbehoeften zou vluchtgedrag vertonen door naar het toilet te gaan i.p.v. aan haar taken te starten. In de klas is op dat moment instructie bezig voor de overige leerlingen. Mijn pupil volgt haar eigen leerlijn met andere opdrachten , op haar niveau, vóóraf heeft zij al buiten de groep mijn instructie gevolgd en hebven we samen geoefend. "Niet te motiveren voor haar taken, te geringe concentratie en vluchtgedrag ..."worden gesignaleerd. Eigenlijk lost mijn pupil het probleem zelf op door wat later op te starten met haar taken, ná de instructie aan de klas, die haar vanzelfsprekend afleidt (weersta maar eens een digibord met een verhaal erbij van juf!).
Lastig dit OMDENKEN aan de man' te brengen... tja het vergt soms wel wat zelfrefexie én de bereidheid je probleem los te laten.