Boek ons
Denk mee

Toilethygiene

29-11-2013

Een tijd terug probeerden we met z'n allen onderstaande probleem van Willem om te denken. Hoe ga je om met vieze wc's op school? Dank jullie wel voor de reacties. 

toiletHet probleem van Willem was als volgt:

Mijn zoon van 8 gaat naar de basisschool en daar is al geruime tijd de toilethygiëne van de kinderen een lastig en hardnekkig probleem. Ik ben een keer gebeld door zijn juf dat hij zo’n buikpijn had dat hij opgehaald moest worden. Wat bleek, hij had zijn boodschap te lang opgehouden omdat hij niet op de vieze wc wilde gaan. Nou wordt er regelmatig schoongemaakt en zijn er allerlei initiatieven geweest vanuit ouders, waaronder de toilet-coach. Die gaven vaak wel even wat verbetering te zien, maar nog niet echt een doorbraak. We lijken een beetje vastgedacht. Wie denkt ons om?

Nadat jullie Willem hadden geholpen met het omdenken van dit probleem, vroegen wij hem wat hij van de reacties vond. Zijn antwoord:

Er zijn veel leuke reacties bij. Fijn dat er een aantal mensen willen mee-omdenken met ons. De meest aansprekende vind ik die van Alex, met de schoon/vies wc i.p.v. jongens/meisjes. Dat geeft een heel andere kijk op de situatie en vind ik een mooi voorbeeld van omdenken.

Een aantal andere reacties zijn zeker ook leuk bedacht en zetten me aan het denken. Bijvoorbeeld de ideeën om meer rust te creëren en de kinderen te laten tekenen tijdens het toiletbezoek. Praktisch misschien wat lastiger omdat ze dan langer uit de les zijn. De kinderen er zelf bij betrekken is natuurlijk ook een hele rake. Dat gebeurt inmiddels ook meer, bijvoorbeeld via de leerlingenraad.

Er zijn ook een aantal reacties die in mijn optiek minder met omdenken te maken hebben maar vooral oplossingsgericht zijn, zoals bijvoorbeeld urinoir plaatsen. Is natuurlijk allemaal mogelijk, maar geeft geen andere kijk op de problematiek.

Ik vond het een leuke ervaring om op deze manier omdenkkracht in te schakelen. Omdenkers, bedankt voor jullie inspiratie.

Goed om te horen dat jullie ideeën en reacties toch weer een andere kijk op de zaak bieden. Daar is het meedenken natuurlijk voor. Binnenkort weer een verse casus om je in vast te bijten!

16 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
29-11-2013

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
T
Teun Bevers
22-10-2014
We hebben op mijn werk een WC CHEF gemaakt.
Iedere dag iemand anders die de wc mag controleren. MAG, want het hoeft niet.
Als ze controleren kunnen ze een sticker plakken op de DROLKAART.
Als ze poetsen dan mogen ze drie stickers plakken op de DROLKAART.

Als iemand geen chef van de dag is, MAG hij ook de wc netjes achter laten en een sticker plakken op de DROLKAART. Ook hij mag de wc poetsen en drie stickers plakken.

Bij een volledig volle DROLKAART, kunnen zij een feestmaaltijd bestellen, om het te vieren natuurlijk!

De eerste avond was al een groot succes. Er werd vrijwel direct, volledig en grondig gepoetst!
C
Carola
18-12-2013
Misschien moet je hem niet ophalen maar hem leren dat je op vieze toiletten ook kunt doen wat er gebeuren moet. Of vragen of hij buiten achter een struikje mag. En nadenken hoe het komt dat hij zo bang is van 'vieze' toiletten. Heb jij hem dat geleerd?
M
Martin
06-12-2013
De reden dat kinderen (maar ook volwassenen) steeds meer met allergieën rondlopen is onze schone cultuur. Een beetje vies is vaak juist helemaal niet erg. We maken onze kinderen soms veel te bewust van het feit dat alles hygiënisch moet zijn.
a
aldus
05-12-2013
Urinoirs plaatsen, vrij simpel...
S
Sanne
04-12-2013
Tijd voor regelmatige lessen wc schoonmaken. En wat heb je nodig voor een lesje WC schoonmaken... Juist, een vieze WC
C
Cynthia Mars
04-12-2013
Speelt ook bij mijn kinderen op school. Thuis heb ik altijd een toiletblokje in de wc hangen. Toen die een keer op was, viel het me op dat de wc stonk. AHA! Dus scholen in Nederlands: hang eens van die geurblokjes in de wc's!
A
Anoniem
04-12-2013
Wat is nu eigenlijk het probleem en wie heeft het probleem?
Het kind met buikpijn? Papa die hem op moet halen? De juf omdat die vaker ouders moet bellen om hun kind op te halen?

Oplossing: met kind op reis naar landen met een andere wc cultuur... De poep komt vanzelf een keer...
W
Willemien
03-12-2013
Is er al aan de kinderen zelf gevraagd wat ze er van vinden en welke oplossing ze kunnen bedenken?

Ik kan me voorstellen dat een slecht geconcentreerd kind de taak van "toilet-controleur" krijgt, zodat het elk uur even functioneel van zijn plaats af mag (of dat dit ere-baantje rouleert onder degenen die het snelst hun werk af hebben ofzo). Maar hoe vaak er gecontroleerd wordt, hoe je er achter komt wie de viezigheid gemaakt heeft, en hoe het weer schoon wordt; laat ze dat vooraf zelf bepalen. Wedden dat het systeem gaat werken?

Als de klas al wat ouder is, kan je ook kijken of de participerende aanpak werkt: schoonmaakles. Kijken hoe je het echt schoon krijgt. Hoe begin je die les? Juf slingert een pak chocoladevla rond in een schone WC waar iedereen bij staat... Als ze zelf een keer aan het poetsen zijn met goede spullen, wordt schoonmaken veel normaler (niet iets dat je aan anderen over laat). Je kan dan zelfs een rekje met schoonmaakspullen bij de WC laten staan zodat kinderen die per ongeluk knoeien, zelf (ongezien) even kunnen schoonmaken. Dan is het genante er af, en als je weet dat je klasgenoten de boel zelf hebben gepoetst, zal je minder snel zelf troep maken.
C
Clara
03-12-2013
Het zou ook een idee kunnen zijn om de kinderen de toiletten te laten decoreren (eigen tekeningen, zelf gekozen posters, tegel-stickers, misschien samen een muur- of deur-schildering maken...) zodat ze er trots op zijn en het graag netjes houden. En dan regelmatig samen kijken of alles nog netjes is; als de decoraties vies worden moeten ze vervangen worden.
C
Clara
03-12-2013
Bij de jongens zou men een 'sta-toilet' (zonder bril) en een 'zit-toilet' kunnen maken, en in het 'zit-toilet' (en bij de meisjes) wegwerp schoonmaakdoekjes leggen voor het geval er toch niet fijn op te zitten valt. Wat ook zou kunnen helpen is een ander kind het toilet laten controleren meteen nadat een klasgenootje terugkomt, want niemand wil dat een klasgenootje weet dat jij viezigheid hebt achtergelaten. Voor het handenwassen kunnen ze een inzeep-liedje of -rijmpje aanleren dat ze helemaal moeten zeggen of zingen (in hun hoofd) voordat ze hun handen afspoelen. Om te demonstreren wat er op de handjes kan achterblijven als je ze niet wast, zou je kinderen hun handen of vingers een keer op een bacterie-kweekplaatje (agar-agar) kunnen laten drukken, en dan het verschil bekijken in bacteriekolonies van ongewassen en gewassen handen.