Boek ons
Denk mee

Technische opleiding

13-12-2013

Een tijdje terug stuurde Herman Meppelink ons een meedenkcasus. Hij zei: "Al jaren wordt gewerkt aan het verbeteren van het imago van de techniek om meer kinderen over te halen een technische opleiding te kiezen. De resultaten zijn over het algemeen bedroevend slecht. Welk omdenken moet er plaats vinden om wel meer instroom in de technische opleidingen te realiseren?" Jullie hebben je met z'n allen in deze casus vastgebeten en Herman goed geholpen met zijn probleem.

I Love Science - sign for discovery and knowledge

Herman mailde ons het volgende:

Ik ben erg blij met de bijna zestig reacties. Wat ik er als centrale inzichten uit meeneem zijn:

  • Sluit aan bij wat kinderen aanspreekt. Bijvoorbeeld groen en duurzaam, dingen onderzoeken (ook slopen), dingen creëren.
  • Focus je niet op imagoverbetering, niet op het begrip techniek (wat is dat?) maar op spannende en concrete inhoud. De imagoverbetering volgt dan vanzelf.
  • De houding van ouders/volwassenen is een belangrijke remmende factor.
  • Scout talenten en ondersteun hen net als bij sport!

We willen voor onze landelijke vakschool in de infratechniek een oud studenten ”club” opzetten. Met behulp van hen zouden we het techniekonderwijs kunnen promoten. Ze zouden ook de talentscouts en opleiders van talenten kunnen zijn. Onze eigen studenten kunnen misschien op de basisscholen in de regio Harderwijk of op de basisschool waar ze zelf op hebben gezeten als “superpromotor” aan de slag. We kunnen veel van de aangereikte tips in de opzet van dit programma meenemen.

Bedankt iedereen!

Eveline kwam met het idee van het scouten van techniektalent, dus zij wint een boek van Berthold Gunster naar keuze. Opnieuw allemaal bedankt voor het meedenken!

60 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
13-12-2013

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
J
Joost
15-12-2013
Bezoek eens Science Centre Delft. Zo cool...vliegen in een simulator...autorijden...en nog veel meer!
J
Pascal
15-12-2013
ja, dat is high end techniek, techniek is veeeeeeeeeeeeeel breder dan dat
H
Hein
15-12-2013
Meer gerelateerde praktijk ervaring opdoen in bedrijven met goede stages waarbij vooral ook het begeleidende personeel een actieve rol in speelt.
Vertel vooral jonge mensen dat zij meer verdienen dan een beginnend tandarts en chirurg enz, en vooral vertel ze wat de positieve kanten zijn van een technische opleiding! Doe ik al jaren ook via Dagje lesgeven.
Hein.
A
Alex
15-12-2013
Zie "mijn" case trots-op-techniek september 2012
N
Natasha Schulte
15-12-2013
Misschien een campagne speciaal gericht op iedereen die van zichzelf denkt dat ie niet technisch is? Ik zou het heel leuk hebben gevonden als ik had ingezien dat het niet uitmaakt als je er in eerste instantie denkt niet goed in te zijn.. Maar dat dat misschien juist wel een voordeel is; slogan; je bent technischer dan je denkt! Ook als je creatief bent en twee linkerhanden hebt bijvoorbeeld.. Als rasechte alhpa Gebruik je je technisch inzicht zonder het zelf door te hebben. Goeie docenten op de middelbare school wakkeren dat aan zonder dat je je dom gaat voelen over wat je niet meteen kan
I
Ianthe Dickhoff
15-12-2013
Laten we niet aan het opvijzelen van het imago doen, maar laten we in plaats daarvan daadwerkelijk zorgen dat lessen m.b.t. techniek leuker, innovatief en interessant zijn, dat leerlingen beseffen dat je hiermee je geld kunt verdienen en dat het dus iets is wat meer leerlingen serieus kunnen gaan overwegen voor later? Voorbeelden zijn: projectmatig lesgeven, inspirerende mensen uit het bedrijfsleven voor de klas, tripje naar Tata Steel en/wof de TU Delft/Eindhoven waar ze niet alleen mogen kijken maar ook doen... er ligt een scala aan mogelijkheden open. Laten we in de communicatie genderneutraal zijn, het gaat om wat je leert kunnen en wat je leuk vindt, niet om hoe je lichaam er uit ziet. Laten we reflexief werken en leerlingen vragen wat ze van onze (les)programmas vinden, of zelfs laten meedenken in het ontwerpen van zulks?
A
Alex
15-12-2013
Zie ook "mijn" case Trots-op-techniek, sept 2012
T
Tietysti
15-12-2013
Als kinderen een smartphone willen hebben, kan daar misschien verplicht een cursus of entreetoets ''smartphonetechniek'' bij horen. Zelf ben ik niet zo technisch (ik heb ook geen smartphone), maar misschien is dit een eerste stap om kinderen bewust te maken van de hoeveelheid techniek in hun ''hippe gadget'. Als kinderen interesse hebben in een smartphone, kun je ze vast via dat apparaat ook nieuwsgierig maken voor techniek in het algemeen. De smartphone als eerste serieuze kennismaking met techniek?
T
Geke
15-12-2013
Kom uit het onderwijs, gewerkt met jonge kinderen. Mijn ervaring is dat juist jonge kinderen willen ' ont- dekken' . Meer de nadruk leggen op zelf ontdekken. Bij mij mochten ze aan de werkbank werken met een echte zaag..schroevendraaiers...
Helaas wordt de nadruk gelegd op werk- bladen..het leven leer je met je handen en voeten.
H
Hannie Lutke Schipholt
15-12-2013
Jongeren zijn vaak heel geinteresseerd in vergroening van de economie. Daar is nog heel veel technologische inovatie bij nodig. Denk maar aan het rendabeler maken van het gebruik van zonne-energie, en efficienter energiegebruik van apparatuur. In iedere wijk een zonne-oplader voor electrische auto's wordt dan haalbaar. Of denk aan innovaties die een circulaire economie beter mogelijk maken, zoals beter reparabele apparaten. Zo zijn er wel meer uitdagingen die juist jongeren aanspreken.
J
John
15-12-2013
Laaten we beginnen om vieze handen niet als iets minderwaardig te zien.
J
Docent Mbo
15-12-2013
hoezo zou techniek iets met vieze handen te doen hebben?
(poste mijn commentaar op verkeerde plaats)
N
Novadomus
13-12-2013
Oke, je mag het uit elkaar halen, maar wil je het ook weer maken?
N
Anoniem
15-12-2013
Of: probeer eens wat leuks / nieuws te maken met deze onderdelen. Of juist hetzelfde ... Leef je uit met die losse spullen!