Boek ons
Denk mee

Technische opleiding

13-12-2013

Een tijdje terug stuurde Herman Meppelink ons een meedenkcasus. Hij zei: "Al jaren wordt gewerkt aan het verbeteren van het imago van de techniek om meer kinderen over te halen een technische opleiding te kiezen. De resultaten zijn over het algemeen bedroevend slecht. Welk omdenken moet er plaats vinden om wel meer instroom in de technische opleidingen te realiseren?" Jullie hebben je met z'n allen in deze casus vastgebeten en Herman goed geholpen met zijn probleem.

I Love Science - sign for discovery and knowledge

Herman mailde ons het volgende:

Ik ben erg blij met de bijna zestig reacties. Wat ik er als centrale inzichten uit meeneem zijn:

  • Sluit aan bij wat kinderen aanspreekt. Bijvoorbeeld groen en duurzaam, dingen onderzoeken (ook slopen), dingen creëren.
  • Focus je niet op imagoverbetering, niet op het begrip techniek (wat is dat?) maar op spannende en concrete inhoud. De imagoverbetering volgt dan vanzelf.
  • De houding van ouders/volwassenen is een belangrijke remmende factor.
  • Scout talenten en ondersteun hen net als bij sport!

We willen voor onze landelijke vakschool in de infratechniek een oud studenten ”club” opzetten. Met behulp van hen zouden we het techniekonderwijs kunnen promoten. Ze zouden ook de talentscouts en opleiders van talenten kunnen zijn. Onze eigen studenten kunnen misschien op de basisscholen in de regio Harderwijk of op de basisschool waar ze zelf op hebben gezeten als “superpromotor” aan de slag. We kunnen veel van de aangereikte tips in de opzet van dit programma meenemen.

Bedankt iedereen!

Eveline kwam met het idee van het scouten van techniektalent, dus zij wint een boek van Berthold Gunster naar keuze. Opnieuw allemaal bedankt voor het meedenken!

60 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
13-12-2013

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
D
Docent Mbo
15-12-2013
hoezo zou je voor techniek vieze handen moeten krijgen?
D
Docent Hbo
15-12-2013
een docent vraagt zich af hoe je vieze handen krijgt in de techniek, jammer dat ik nu niet kan zeggen ga terug naar school ..... FAIL
U
Ulla
15-12-2013
Begin al op de Basisschool. Leerkrachten moeten het vak techniek als volwaardig vak gaan zien. Het is een leuk vak, weet ik uit ervaring. Er zijn zelfs meerdere gratis (!) leskisten te lenen. Mijn leerlingen in gr. 4 vonden het prachtig. Er zijn ook genoeg lesideeen op internet te vinden. Bijv. Bouw een stevige brug van ijsstokjes (gr. 7). Het allerbelangrijkste is om initiatieven van de leerlingen positief te benaderen en er in de klas over te praten, waarom de ene brug steviger is dan de andere. Vroeg beginnen dus. Er bestaat nog zoveel meer dan alleen rekenen en taal. Kinderen zijn van nature leergierig!
Y
Yeliz Yesilbas
15-12-2013
Ik ben het helemaal mee eens met Peter, ik heb een broer van 31 toen wij klein waren speelde ik liefs met poppen en hij graag met auto's treinen en tractors... Maar het liefs sloopte hij ze om te zien hoe het in elkaar zat... Mijn moeder gooide nooit wat weg hij had dan een hele grote krat en daar mocht alles in.. Mooiste van alles is dat hij dan iets in elkaar zetten van allerlei gesloopte onderdelen inmiddels is hij een Ingenieur geworden en nog tot de dag van vandaag zegt hij altijd kinderen moeten de ruimte krijgen... en de kinderen die door middel van slopen agressie kwijtraken dat is een andere verhaal die moeten weer leren op een andere manier er mee om te gaan... ik heb een zoontje van 3 die heeft veel weg van zijn oom en ja hoor hij sloopt ook het liefst en kan uren naar de bulldozers kijken (ze zijn verderop aan het verbouwen).. Hij kent al 30 automerken uit zijn hoofd dankzij hem ik ook:) en wij stimuleren hem ook in dit dus kortom al slopende leert men absoluut!
I
Isabel Polderdijk
15-12-2013
Ter aanvulling op mijn vorige reactie: Als dochter van een machinebankwerker heb ik overigens HTS Werktuigbouwkunde afgerond en werk ik als Consultant Materiaaltechnologie bij het Nederland Normalisatie Instituut.
I
Isabel Polderdijk
15-12-2013
ik ben van de Thea-studeert-techniek generatie en deze campagne geeft nauwelijks wat bijgedragen in toename van vrouwen in technische beroepen, dus van campagnes moeten we het niet hebben. Ik denk zelf aan aan pakkende proefjes al op de basis school, en dan niet flitsende moderne projecten zoals Lego League (overigens wel erg leuk), maar ook de basics van natuurkunde leren kennen middels ouderwetse proefjes, zoals nog te zien in bijv. Teylers museum. Museum Nemo heeft ook een goede aanpak. Kinderen en ook volwassenen moeten zich realiseren dat alles gemaakt moet worden, van smartphone tot huis, en dat daar techniek bij komt kijken. Met alleen maar managers wordt er niets gemaakt, monteurs en ambachtlieden zijn volgens mij de toekomst, dus daar zou een omslag in moeten komen! misschien herintroductie van de oude ambachtschool van weleer?
H
Hans
15-12-2013
Laat kinderen zien dat dit technische leven niet alleen ingewikkeld en onbereikbaar voor hen is. Science draait bijvoorbeeld ook om onderzoek doen. Ook dit kun je heel toegankelijk maken voor kinderen. Er zijn zo veel dagelijkse materialen waar je een onderzoek over kunt doen, bijvoorbeeld een dennenappel die open en dicht gaat, een kaarsje met een glas er overheen, een fles met olie en water, etc. De leeropbrengst is qua theorie misschien niet hoog, maar kinderen leren onderzoeken, Hoe bouw je een onderzoek op? Hoe zorg je dat je onderzoek eerlijk is? Hoe voer ik een onderzoek goed uit? Hoe noteer ik mijn uitkomsten? etc. Maak kinderen enthousiast voor het doen van onderzoek.
K
Kayaswa
15-12-2013
Techniek is niet alleen creeren, het is vooral ook het instant houden van installatie, gebouwen en apparaten.
Een oldtimer rijdt alleen nog maar omdat iemand hem instand heeft willen houden en dit kan alleen maar doordat iemand verstand heeft van techniek...
B
Brigitte
15-12-2013
Maak een plaatje van een lego-doos en geef aan verschillende kanten (mindmap?) aan, wat er nodig is om de doos gevuld te krijgen. Dus een ontwerper, het plastic en zijn maker, de productiestraat, de benodigde computers .... Etc. Etc. En dan weer wat het resultaat kan zijn van het spelen met lego... (Architect, dierenarts, etc...). Je kunt er ook een cirkel van maken, ideeën zijn nl weer input voor nieuwe dozen lego...
H
Harm
15-12-2013
Mijn ervaring is dat er een gapend gat zit tussen onderwijs en praktijk. Oplossing ligt misschien wel in een andere houding aan beide kanten. Omdenken: Docenten meer naar de praktijk en praktijk meer naar de docenten. Hoe?
Bijvoorbeeld; Docenten stage laten lopen in het bedrijfsleven en in die periode het bedrijfsleven de lessen laten verzorgen door excursies, wedstrijden en zo zijn er nog wel meer vormen te bedenken.
Lijkt mij een boeiende vorm.
S
Sophia
15-12-2013
Het omdenken moet beginnen bij de ouders. Een technische opleiding is niet direct een baan als monteur met vieze handen en onder betaald.Een toekomstvisie die de ouders toch niet graag zien voor hun kroost. Ze hebben liever dat hun kind dan de manager zal worden van de garage en daarmeezijn meer salaris en aanzien, status geeft.

Als je de ouders kunt overtuigen van een beter perspectief voor hun kinderen op het technische vlak dan volgen de kinderen vanzelf.