Boek ons
Denk mee

Technische opleiding

13-12-2013

Een tijdje terug stuurde Herman Meppelink ons een meedenkcasus. Hij zei: "Al jaren wordt gewerkt aan het verbeteren van het imago van de techniek om meer kinderen over te halen een technische opleiding te kiezen. De resultaten zijn over het algemeen bedroevend slecht. Welk omdenken moet er plaats vinden om wel meer instroom in de technische opleidingen te realiseren?" Jullie hebben je met z'n allen in deze casus vastgebeten en Herman goed geholpen met zijn probleem.

I Love Science - sign for discovery and knowledge

Herman mailde ons het volgende:

Ik ben erg blij met de bijna zestig reacties. Wat ik er als centrale inzichten uit meeneem zijn:

  • Sluit aan bij wat kinderen aanspreekt. Bijvoorbeeld groen en duurzaam, dingen onderzoeken (ook slopen), dingen creëren.
  • Focus je niet op imagoverbetering, niet op het begrip techniek (wat is dat?) maar op spannende en concrete inhoud. De imagoverbetering volgt dan vanzelf.
  • De houding van ouders/volwassenen is een belangrijke remmende factor.
  • Scout talenten en ondersteun hen net als bij sport!

We willen voor onze landelijke vakschool in de infratechniek een oud studenten ”club” opzetten. Met behulp van hen zouden we het techniekonderwijs kunnen promoten. Ze zouden ook de talentscouts en opleiders van talenten kunnen zijn. Onze eigen studenten kunnen misschien op de basisscholen in de regio Harderwijk of op de basisschool waar ze zelf op hebben gezeten als “superpromotor” aan de slag. We kunnen veel van de aangereikte tips in de opzet van dit programma meenemen.

Bedankt iedereen!

Eveline kwam met het idee van het scouten van techniektalent, dus zij wint een boek van Berthold Gunster naar keuze. Opnieuw allemaal bedankt voor het meedenken!

60 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
13-12-2013

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
L
Lou
23-02-2014
Gebruik voor de uitleg van elke theorie een praktische uitleg, digitale beelden of geef kinderen werkelijk iets in handen. Op de HTS 20 jaar geleden was ik als meid uniek en ik had wel baksteen en beton in mijn handen gehad. Dat die jongens beginnen aan een school zonder enige basis is een wonder.
Een ander meisje(elektrotechniek) vroeg mij destijds of ik een radio of een brommer uit elkaar kon slopen. Nee dus. Probeer maar! Daar leer je van zeg ik mijn kind nu.
M
Meike
28-01-2014
Techniek en wiskunde wordt van jongs af aan aan kinderen, en zeker aan meisjes, gepresenteerd als iets verschrikkelijk moeilijks. Dat valt te verklaren omdat PABO studenten en dus docenten voor die opleiding kiezen omdat het echte alfa's zijn en dus vaak de techniekvakken inderdaad moeilijk vinden. En het ook niet goed kunnen uitleggen aan de klas. Tot de middelbare school heb ik en ik denk een hoop kinderen geen echte inspirerende techniek/natuurkunde/scheikunde/wiskundeles gehad. Techniek hoeft helemaal niet moeilijk te zijn voor een kind, ik vond de techniekvakken makkelijk en had veel moeite met de talen. (Raar eigenlijk dat je met een 9 voor wiskunde als veel intelligenter gezien wordt dan met een 9 voor Frans..) Maar ik werk niet in het onderwijs. Laat eens een inspirerende techniekles geven op de basisschool door TU studenten of ouders die in de techniek werkzaam zijn. Kijk desnoods met de klas naar Mythbusters of andere Discovery-programma's. Het omdenken zit em er dan in dat je af moet stappen van techniek is moeilijk en saai en een ver-van-je-bed-show, techniek is helemaal niet moeilijk en enorm interessant en zit overal verweven in je leven.
E
Esther
20-12-2013
Beginnen op de basisschool lijkt me essentieel. Daar worden de voorkeuren al bepaald. Meer focus op de leuke dingen van technische vakken en dan niet alleen met werkbladen maar met praktische lessen. Als je zoekt is er al heel veel beschikbaar. Ook op het gebied van energie en duurzaamheid.

De klacht van mijn zoon van 10 over school was dat ze nooit iets 'doen'. Zelfs de 'verdieping' in scheikunde waar hij zich enorm op verheugde bleek voornamelijk uit werkbladen te bestaan met invulvelden. Hij heeft toen op internet proefjes opgezocht die makkelijk in de klas te doen zijn en we hebben samen een proefjesochtend georganiseerd. Enorm succes!
Ik hoop dat we met deze ochtend meer kinderen hebben laten zien dat techniek niet moeilijk/ ingewikkeld is maar vooral als spannend, leuk en actief!
c
christine
18-12-2013
Minder abstract maken. Geef hen voorbeelden vanuit de praktijk van wat ze kunnen met wiskunde, natuurkunde etcetera. Stop niet bij de theorie en de proefjes maar geef hen the big picture:

Milieuproblemen oplossen, bijdragen aan de genezing van ziektes, een nieuw wiskundig model bouwen om dingen te systematiseren, het onschadelijk maken van chemische stoffen cq wapens. Sluit aan bij hun belevingswereld, bij wat zij cool vinden.

Snuffelstages kunnen ook helpen.
C
Cora Paul
18-12-2013
Anders benaderen van ICT en jongeren

Alle decanen vragen na te denken over de benadering van techniek.
Nu horen we dat ze tegen meisjes anders reageren dan tegen jongens. Kun je dat wel? is dat niet te technisch voor je. Misschien wel saai hoor etc.
Allemaal slecht voor de instroom. Wanneer meisjes net zo goed zijn als jongens, missen we ongeveer 95% van de instroom.

Ander puntje. Het gaat in et onderwijs te vaak gaat over motoren, vliegtuigen raketten, auto's en niet over problemen en situaties waar meiden en veel jongens ook interesse in hebben.

Waarom gaan er veel jongens en meiden naar de opleidingen Vrijetijdsmanagement, media, zorg en sport. De keuze is nog niet zo op de toekomst gemaakt. Men wil een leuke opleiding. Het onderwijs moet alle groepen boeien en van hoog niveau zijn. Met een goed toekomstperspectief. Veel ICT ers komen niet van de ICT opleidingen. Dit is vooral voor de vrouwen het geval. Ik ben bijvoorbeeld Verpleegkundige, en een gek op het ICT vakgebied.

Had het maar eerder in het eerste jaar over zorg gegaan, en over oplossingen die ingezet kunnen worden. Over hoe je zorgprocessen kunt verbeteren met techniek en ICT. Over de inzet van ICT bij ontwikkelingsvraagstukken. Dan had ik er veel eerder gezeten.
A
Anita Koops
18-12-2013
Zolang je je best moet doen om jongeren te 'overtuigen' dat iets leuk is of goed of verstandig of handig creeer je een situatie waarin je aan het 'trekken' bent. De jongere heeft 'de macht' om al dan niet te kiezen. Draai het om. Ga de drempel om een techniek opleiding te volgen verhogen, zorg voor minder plekken dan gegadigden, creeer wachtlijsten, zeg dat je als jongere wel heel speciaal moet zijn om toegelaten te worden. Schaarste wekt begeerte. En je zorgt dat in de perceptie 'de macht' niet bij de jongere ligt maar bij de opleider.
A
Chantal
23-02-2014
Die schaarste ontstaat nu vanzelf, doordat minder kinderen kiezen voor techniek. Het blijft vraag en aanbod. Als er minder goedkope krachten uit andere landen worden toegelaten, dan kunnen onze eigen vakmensen weer vaker die wat ze goed in zijn en zullen er ook weer meer kinderen voor technische beroepen geïnteresseerd raken.
A
Cora Paul
18-12-2013
Oplossing

Wij docenten van het HBO techniek/ ICT zouden onderwijsblokjes in het basisonderwijs kunnen verzorgen samen wat van onze studenten.
Laat een heel traject doorlopen. Kinderen kunnen dan zien wat er allemaal bij komt kijken.

Onze techniekdagen worden altijd heel goed bezocht, veel kinderen komen zelfs terug om het werkstuk af te maken. Op dat moment gaat zich een potentiële student vormen. Helaas is er geen tijd, geen geld voor dat soort concrete activiteiten.

Zo jammer dat er vaak heel vele geld in allerlei campagnes gaat zitten waar folders en posters uit voortkomen. Het concreet laten beleven van Techniek en ICT is volgens mij veel effectiever.
D
Dick Kluyver
16-12-2013
Graag wil ik beginnen met een groep kinderen, om apparaten te demonteren en van de onderdelen wat moois te maken...Ik heb nu 31 workshops in techniek 'achter de rug', met kinderen in de leeftijd van zeven tot elf jaar...
Heeft Joe suggesties om zoiets op te starten, laat mij het even weten...
www.knutselpartijtje.nl
E
Elles
16-12-2013
Ophouden met doen alsof techniek/wiskunde moeilijk, dat het iets is voor losers en dat het in de huidige vorm niet aanspreekt en dat het leuker moet worden gemaakt, of dat het meer praktisch moet worden.
Omdat we er namelijk met zijn allen impliciet en expliciet negatief over praten, denken kinderen dat het dus waar is. Namelijk, techniek/wiskunde is niet leuk, heel moeilijk, en in de praktijk heb je er niks aan.

In de wiskundebijlessen die ik af en toe geef, ben ik vooral bezig om het zelfvertrouwen van kinderen op te vijzelen. Iedereen om hen heen zegt namelijk dat het heel moeilijk is. En dat het eigenlijk niet belangrijk is, want "je vader" of "je moeder" was er zelf vroeger ook niet goed in. En je vader en moeder, die zijn toch goed terecht gekomen, of niet dan? Dus dan zal het wel niet zo belangrijk zijn.

Wat ik merk in de bijles, is dat kinderen door die impliciete boodschappen denken dat het moeilijk is, en daarom ook veel te moeilijk gaan denken. Want als het makkelijk is, dat kan niet, dan doe je het niet goed. En… het is toch te moeilijk, dus aan mijn huiswerk hoef ik niet eens te beginnen. Dat snap ik toch niet. Dat is wat ik ze vooral afleer. Dat het inderdaad ontstellend simpel is. En dat als je denkt dat het te moeilijk is, dat simpelweg een self-fulfilling prophecy wordt. En dat je gewoon je huiswerk moet maken, net als bij alle andere vakken.

Serieus, ik kom echt nooit kinderen tegen die geen talent hebben voor techniek of wiskunde. Alleen maar kinderen die te moeilijk denken over stof, en dan ergens in het proces ophouden hun huiswerk te maken. Want het is immers te moeilijk. En ouders die zeggen, dat het blijkbaar OK is, want ze waren er zelf ook niet goed in.

En als je alleen dit doorbreekt, dan halen ze opeens hele goede cijfers. En als je goede cijfers haalt, dan is het zowaar een stuk leuker. En dan krijg ik ouders die denken dat ik een wonder heb verricht, terwijl dat niet zo is. Hun kinderen zijn er gewoon uit zichzelf goed in. Het werd alleen nog niet van ze verwacht.

Als ik zeg dat ik wiskunde gestudeerd heb, dan is een standaard reactie: "O, daar was ik vroeger niet goed in!" En dat is volstrekt bon ton, en dat vind ik raar. Ik hoor bijna nooit iemand zeggen: “Oh, spelling, daar was ik vroeger niet goed in!”

Heel vaak krijg ik ook te horen dat het apart is, dat ik weliswaar wiskunde heb gestudeerd, maar allesbehalve een nerd ben. Alsof dat vreemd is! Of dat ik toch goed in talen ben, en wat ik dan ben, meer alfa of meer beta. Moet ik dan 1 van 2 zijn? Mag het niet allebei? En iedereen bedoelt het heel positief, jegens mij. Maar bedenk eens wat je daarmee communiceert naar je kinderen, die daar gewoon bijzitten.

Ik heb ook wel eens als reactie gekregen: “Oh, heb jij wiskunde gestudeerd! Nee… ik niet, ik heb psychologie/sociologie/etc. gestudeerd, want ik wilde graag wat mensen doen.”
Inderdaad, ik heb wiskunde gestudeerd omdat ik vooral niks met mensen te maken wilde hebben ;-)

Het mooiste voorbeeld. Voor het programmeren van games heb je heel veel wiskunde nodig. Zie hier: http://scratch.mit.edu/ een site waar kinderen met elkaar allerlei games maken. Er staan bijna 4,5 miljoen projecten! Die kinderen zijn dus gewoon bezig met wiskunde, maar niemand heeft ze dat verteld. En het gaat ze waanzinnig goed af. Wat denk je, als we deze kinderen gaan vertellen dat het wiskunde is, zouden ze het dan nog steeds zo goed kunnen?
Ik vermoed in Nederland niet, puur door hoe wij met zijn allen over techniek/wiskunde communiceren.

Dus… ophouden met deze impliciete negatieve communicatie. Techniek/wiskunde hoeft niet opgevijzeld te worden. Het is gewoon uit zichzelf leuk! En het is ook niet moeilijk!
P
Pim
16-12-2013
Denkbeelden die buitenstaanders hebben van iets, in dit geval techniek, zijn altijd moeilijk om te buigen. Zet er denkbeelden tegenover van hippe insiders. Ga op zoek naar die goed uitziende, rappende, computer programmeurs. Of die getatoeëerde, sportschool waardige, drummende, cv monteur.
M
Maarten
16-12-2013
Ik denk dat als je het (basis)onderwijs aantrekkelijk maakt voor leerkrachten met een technische achtergrond dat de leerlingen zien dat techniek leuk is en niet per se moeilijk.