Boek ons
Denk mee

Ouderavonden

01-03-2015

Katie zat met een probleem en kon jullie hulp goed gebruiken. Er wordt op de school van haar dochter hard gewerkt aan goed contact tussen de ouders en de docenten. Maar dat gaat nog niet zoals ze het graag zou willen. Ze was op zoek naar manieren om het contact tussen ouders en leraren zo vorm te geven, dat de belasting voor de leraren niet hoger wordt, maar de informatiedeling wel een stuk beter. 

Probleem

Eén van de problemen was bijvoorbeeld dat het moment waarop ouders contact willen niet overeenkomt met het moment waarop de docenten tijd hebben. Als ouders met een probleem of een vraag zitten, mogen ze deze altijd uit school stellen aan de leerkracht. Alleen, veel ouders werken en halen de kinderen niet zelf op, of bij de BSO en willen dit liever op een ander moment doen. Leerkrachten zeggen terecht dat zij geen 24/7 hulpverlening zijn en niet de hele dag moeilijke mails willen beantwoorden.

Conclusie

Naar aanleiding van de vele reacties vroegen we Katie wat ze er aan heeft gehad en hoe het er nu op de school van haar dochter aan toe gaat. Ze schreef ons het volgende:

Beste meedenkers,

Laten we maar beginnen met de conclusie, dat dit onderwerp de tongen flink losmaakt! Wat een bevlogenheid. Uiteindelijk heeft iedereen gelijk; ouders moeten hun prioriteiten goed leggen - bij de kinderen, school kan kijken naar andere mogelijkheden om contact te zoeken. Maar daarmee is het feit niet omgedacht, dat is commentaar leveren op hoe zaken nu eenmaal voor veel ouders en leerkrachten lopen. 

We hebben zelf als werkgroep nu al veel dingen gedaan met een positief resultaat voor alle partijen. De mail wordt gebruikt om afspraken te maken, om hulp bij schoolse activiteiten te vragen en om samen de ouderavonden te plannen. School vraagt of je uit school of 's avonds wil, ze geven hun verwachting over hoeveel tijd er nodig is en als ouders mag je ook onderwerpen aandragen en aangeven dat je meer tijd wil. Werkt als een zonnetje. Er wordt gebruik gemaakt van Klasbord, waardoor er hele directe communicatie per klas is over het wel en wee. Verder maken we in de werkgroep de schoolinformatie beter toegankelijk, waardoor ouders de informatie beter kunnen vinden.

Samen hebben we al veel voor elkaar! Wat we van jullie nog hebben geleerd en zeker toe gaan passen, is het startgesprek wat een aantal mensen heeft uitgelegd. Ik denk oprecht, dat daarmee mijn "probleem" van het zoeken naar contactmomenten niet alleen verandert in een feit, maar in een hele grote mogelijkheid; niet alleen inzicht in wat kan qua planning, maar ook wat ouders en leerkrachten voor elkaar kunnen betekenen. En daarmee staat voor mij het kind centraal, als we als team het onderwijs beter maken.

Wat dat betreft zijn we het helemaal met Katie eens. De wens om het gedrag dat ouders vertonen te veranderen omdat je vindt dat het anders zou-moeten-zijn is een vorm van vastdenken. Als je het probleem omdenkt zul je de feiten moeten accepteren en kijk je vervolgens wat je wèl kunt met dat-wat-er-is. Voor Katie was de reactie van Martijn dus het meest waardevol. De startgesprekken gaat ze daadwerkelijk implementeren. Martijn, je krijgt van ons één van de boeken over Omdenken!

Nieuwe meedenkers

We willen jullie allemaal weer ontzettend bedanken voor alle reacties. Zin in meer meedenkers? Alle lopende casussen vind je hier. Zit je zelf met een probleem en ben je benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken? Zou je het wel willen omdenken, maar weet je nog niet helemaal hoe? Mail ons dan en wie weet verschijnt jouw probleem binnenkort op onze website.

71 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
01-03-2015

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
D
Dennis
02-03-2015
Ik vind dat de BSO op dit gebied best een steentje kan bijdragen aan de "na"zorg van de kinderen met een probleem. Tenminste op het gebied van communicatie en informatie naar de leerkracht. Dit kan op afspraak van bijvoorbeeld 1 vast tijdstip in de week. Lijkt mij het best. Dit werkt het best voor ouders, docent & BSO. Een korte vergadering. Ouders moeten hun "ik wil dat het probleem zsm opgelost wordt" vraagstuk neerleggen en opschrijven wat de signalen zijn. Dit vervolgens doorseinen naar schoolcoach, BSO, of andere specialistische tussenpersoon. Die koppelt het dan weer aan de leraren. Dit neemt enorm veel last van de docent weg.
c
carla
02-03-2015
Beetje kort door de bocht he. Wat te denken aan een een-ouder gezin, waarvan de ouder liever niet in de bijstand wil. Denk samen aan oplossingen!
Bv mail contact waarbij de docent bv een vast moment kiest in de week om die mails te beantwoorden. En bij hoge urgentie is er altijd wel ergens een telefoon....
M
Margreet
02-03-2015
Zo'n schriftje is er ook digitaal: Schriftje.nl Kan niet kwijtraken. En extra handig als het bijvoorbeeld om gescheiden ouders gaat die beiden betrokken zijn bij hun kind(eren). Allebei tegelijk op de hoogte. Scheelt een hoop gedoe voor de leerkracht én de ouders.
n
nora
02-03-2015
Allereerst moet de leerkracht de psychologische stress loslaten en voortaan op 1 vast moment per (werk)dag mails van ouders beantwoorden en dit ook duidelijk maken naar de ouders, net als een brief posten op de brievenbus: Zit ie er niet in voor vijf uur, dan ben je te laat. Zo moeten ouders ook beseffen dat docenten ook mensen zijn. Groepspraktijk vanuit ouders in vervelend, dus pas de postbusmethode toe. Een keer per dag de mails beantwoorden na een bepaald tijdstip in maximaal een uur lang, en de rest komt de dag erna. Anders is het een gebed zonder einde. Het is tenslotte niet de schuld van de leerkracht dat de ouders niet kunnen als de leraar wel kan. En de ouders zullen vast hun best hebben gedaan en doen wat ze kunnen. Meer niet, ook niet minder. Doe wat je kunt.
R
Raymond
02-03-2015
Geweldig idee was die van schriftje en de mail. 1 nadeel schriftelijk is soms op verschillende manieren uit te leggen. Schaf de ouderavonden af. Zorg ervoor dat ouders online de voortgangsreportage(en cijfers kunnen inzien.
K
Kimberly de Groot
02-03-2015
Om te voorkomen dat een vraag of gedachten van een ouder ook door een andere ouder wordt gesteld en beantwoord moet worden is een bord ophangen in de gang misschien een oplossing. Stel de vraag op het bord, andere ouders krijgen ook de kans dan na te denken en mee te denken, plus de leerkracht kan beantwoorden wanneer dat deze gene het uit komt. Andere ouders (en leraren) lezen ook het antwoord en kunnen daar ook op anticiperen waardoor er een hele flow komt van samen denken met alle ouders en leerkrachten....
A
Aukje
02-03-2015
Tegenwoordig zijn er zoveel mogelijkheden om een gesprek te voeren: whats app, Skype, email, bellen, per brief en natuurlijk een gesprek met elkaar op dezelfde plek. Afhankelijk van het onderwerp en de persoon kun je een ander communicatiemiddel kiezen. Je kunt met elkaar bespreken welk soort onderwerpen je op welke manier zou willen bespreken.
Wat betreft het tijdstip: we leven steeds meer in 24 uurs samenleving, we werken steeds vaker op verschillende tijden en meer uren en hebben hier niet altijd zeggenschap over. Vasthouden aan één overlegmoment meteen na schooltijd is al jaren achterhaald. Op een ander moment overleggen hoeft niet persé extra werktijd te kosten, immers na schooltijd heb je tijd over. Daarnaast heb je minder gesprekken omdat je een deel op een andere manier oplost...
B
Belle
02-03-2015
Ik denk dat het handig en prettig voor "beiden partijen" zou zijn, als er iemand is, vanuit school die vragen beantwoord, die weet wat er speelt in de klas, pesten, lage cijfers, broekplassen op school, maar dat die persoon ook weet wat er thuis speelt; ouders in scheiding, overleden familielid, etc, etc.
en dat die persoon, die daar dan dus wel geschikt voor is, als tussen persoon communiceert en ook, indien nodig met een (huis)arts en ouders en leerkracht een ronde tafel gesprek heeft om alle neuzen weer dezelfde kant op te laten wijzen. Dat is fijn voor ouders met "rugzakje" maar ook fijn voor ouders zonder "rugzakje". Iedere ouder wil weten hoe het met zijn kind gaat, en of die goed leert en vriendjes heeft of dat er problemen zijn. en aangezien school (en ouders) te verschillende leef/werk tijden hebben, zou een tussen persoon misschien een oplossing kunnen zijn. En zo kan je info over het kind ook privé houden, en kijken "professionals" mee met het kind.
A
Anoniem
02-03-2015
Luister eens naar je kind. Niemand kan je beter vertellen hoe het op school gaat. Zowel als leerkracht als ouder kun je hiervan leren. Laten we niet OVER onze kinderen praten met elkaar, maar juist met degene om wie het gaat: de kinderen zelf! Dan is het contact probleem ook opgelost
B
Belle
01-03-2015
Ik denk dat je nu te snel oordeelt over werkende ouders. Sommigen kunnen niet anders dan veel werken. Om alle kosten te kunnen betalen.
En dan heb ik het niet over "de leuke uitjes" maar wel de vaste lasten....!
Mijn moeder (alleenstaand) heeft er wel voor gekozen om minder te verdienen en meer bij ons te zijn. Maar er zijn ook ouders die zekerheid willen hebben. En nu is het moeilijker om minder geld te hebben, dan vroeger. Van sommige ouders vind ik ook dat ze er vaker voor hun kind zouden moeten zijn, maar ook daar weet ik niet wat er achter zit.