Boek ons
Denk mee

Ouderavonden

01-03-2015

Katie zat met een probleem en kon jullie hulp goed gebruiken. Er wordt op de school van haar dochter hard gewerkt aan goed contact tussen de ouders en de docenten. Maar dat gaat nog niet zoals ze het graag zou willen. Ze was op zoek naar manieren om het contact tussen ouders en leraren zo vorm te geven, dat de belasting voor de leraren niet hoger wordt, maar de informatiedeling wel een stuk beter. 

Probleem

Eén van de problemen was bijvoorbeeld dat het moment waarop ouders contact willen niet overeenkomt met het moment waarop de docenten tijd hebben. Als ouders met een probleem of een vraag zitten, mogen ze deze altijd uit school stellen aan de leerkracht. Alleen, veel ouders werken en halen de kinderen niet zelf op, of bij de BSO en willen dit liever op een ander moment doen. Leerkrachten zeggen terecht dat zij geen 24/7 hulpverlening zijn en niet de hele dag moeilijke mails willen beantwoorden.

Conclusie

Naar aanleiding van de vele reacties vroegen we Katie wat ze er aan heeft gehad en hoe het er nu op de school van haar dochter aan toe gaat. Ze schreef ons het volgende:

Beste meedenkers,

Laten we maar beginnen met de conclusie, dat dit onderwerp de tongen flink losmaakt! Wat een bevlogenheid. Uiteindelijk heeft iedereen gelijk; ouders moeten hun prioriteiten goed leggen - bij de kinderen, school kan kijken naar andere mogelijkheden om contact te zoeken. Maar daarmee is het feit niet omgedacht, dat is commentaar leveren op hoe zaken nu eenmaal voor veel ouders en leerkrachten lopen. 

We hebben zelf als werkgroep nu al veel dingen gedaan met een positief resultaat voor alle partijen. De mail wordt gebruikt om afspraken te maken, om hulp bij schoolse activiteiten te vragen en om samen de ouderavonden te plannen. School vraagt of je uit school of 's avonds wil, ze geven hun verwachting over hoeveel tijd er nodig is en als ouders mag je ook onderwerpen aandragen en aangeven dat je meer tijd wil. Werkt als een zonnetje. Er wordt gebruik gemaakt van Klasbord, waardoor er hele directe communicatie per klas is over het wel en wee. Verder maken we in de werkgroep de schoolinformatie beter toegankelijk, waardoor ouders de informatie beter kunnen vinden.

Samen hebben we al veel voor elkaar! Wat we van jullie nog hebben geleerd en zeker toe gaan passen, is het startgesprek wat een aantal mensen heeft uitgelegd. Ik denk oprecht, dat daarmee mijn "probleem" van het zoeken naar contactmomenten niet alleen verandert in een feit, maar in een hele grote mogelijkheid; niet alleen inzicht in wat kan qua planning, maar ook wat ouders en leerkrachten voor elkaar kunnen betekenen. En daarmee staat voor mij het kind centraal, als we als team het onderwijs beter maken.

Wat dat betreft zijn we het helemaal met Katie eens. De wens om het gedrag dat ouders vertonen te veranderen omdat je vindt dat het anders zou-moeten-zijn is een vorm van vastdenken. Als je het probleem omdenkt zul je de feiten moeten accepteren en kijk je vervolgens wat je wèl kunt met dat-wat-er-is. Voor Katie was de reactie van Martijn dus het meest waardevol. De startgesprekken gaat ze daadwerkelijk implementeren. Martijn, je krijgt van ons één van de boeken over Omdenken!

Nieuwe meedenkers

We willen jullie allemaal weer ontzettend bedanken voor alle reacties. Zin in meer meedenkers? Alle lopende casussen vind je hier. Zit je zelf met een probleem en ben je benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken? Zou je het wel willen omdenken, maar weet je nog niet helemaal hoe? Mail ons dan en wie weet verschijnt jouw probleem binnenkort op onze website.

71 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
01-03-2015

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
P
Pauline croese
05-03-2015
Ik ben juf van groep 8 en ben nauw betrokken bij ouderparticipatie binnen onze school. In de bovenbouw zie je veel vaker dat er weinig ouders nog meekomen naar school. Dit heeft natuurlijk ook te maken met het zelfstandig maken en het loslaten van je kind. Ik heb daar als leerkracht geen problemen mee. Als ik ouders nodig heb dan bericht ik ze via een intern communicatie systeem binnen onze school(basisschoolnet). Dat is meestal voldoende. Dan bestaat er natuurlijk altijd nog de telefoon. Sinds kort heb ik aan de start van de de ochtend een 15 minuten zelfstandig werktijd (8.30-8.45 uur) zodat de kinderen bij aanvang zelf aan het werk gaan met werk afmaken van de vorige dag, invuloefeningen waarbij de instructie al is gegeven of lezen voor het boekportfolio. Zo heb je als juf tijd om even aandacht te besteden aan de kinderen die niet zo lekker binnenkomen( passend onderwijs) en je hebt ook eventueel even tijd een ouder te woord te staan. Mocht je daar dan niet genoeg aan hebben maak je een vervolg afspraak. De meeste ouders zijn al heel blij en tevreden als ze even gezien en gehoord worden en hebben aan een paar minuten voldoende.
H
Henry
04-03-2015
Als de ouders zorgen dat zij onderling een goed contact hebben, zouden zij eerst (per mail bijvoorbeeld) met elkaar kunnen kijken of bepaalde dingen bij meer kinderen/ouders spelen. Daarna zouden ouders die wel op na schooltijd in de gelegenheid zijn de leerkracht te spreken dit namens deze ouders/kinderen ter sprake kunnen brengen. Bijkomend voordeel is dat de leerkracht en de ouders direct de ernst van de situatie duidelijk hebben (incident of niet)en dat de leerkracht dezelfde klacht niet 6 keer hoeft te behandelen.
M
Marion
04-03-2015
Als ouder kun je tijd maken ! En een vrije dag opnemen om je kind eens uit school te halen, met de leraar spreken en gezellig met je kind iets leuks gaan doen.
I
Ilse
04-03-2015
Elke ochtend is een leerkracht (of meer naar gelang het aantal leerlingen) een uur eerder aanwezig om ouders te woord te staan van alle leerlingen.
De ouders weten wanneer de leerkracht van hun kind aanwezig is, hebben 's ochtends wel tijd door eerder op te staan en kennen vaak ook andere leerkrachten van de school. Leerkrachten hebben een aaneengesloten werkdag en hoeven in hun vrije tijd een ouders te woord te staan.Mocht er sprake zijn van urgentie dan licht de dienstdoende leraar de betreffende docent z.s.m. in. Het voordeel is dat diezelfde dag nog kan worden begonnen met gesprekken of dingen die moeten worden uitgevoerd.
G
Geertien Pols
03-03-2015
Als je de relatie tussen ouders en leraren over de kinderen wilt verbeteren zullen ze beiden in de werkgroep moeten gaan en aan de hand van voorbeelden tot handige oplossingen komen. Wensen van beide groepen inventariseren. Belang is hoe kan ons kind = jullie leerling of onze leerling = jullie kind lekker werken en leren, ontspannen en hoe zorgen wij ervoor dat dit goed voor elkaar komt.
Daar komen vast wel goede voorstellen uit.
h
harriet van asperen
02-03-2015
Een eigen ervaring...... (vanuit de ouders gedacht). Wellicht niet het exacte antwoord dat jullie willen maar met een beetje omdenken kun je hier als school best wel wat van maken om ouders op een bepaalde manier te laten reageren.
Leerkrachten zijn eerder genegen te reageren op ouders die vanuit een positieve insteek problemen benaderen (stroop/azijn). Investeer dus als ouder in een goede relatie met de leerkracht (is met weinig inspanning te realiseren), dit leer ik ook aan mijn kinderen. Heb je voor de rest van je leven wat aan want het werkt overal ;) Aangezien het gros van de ouders (en later op het voortgezet onderwijs de leerlingen) vanuit een negatieve insteek eea benaderen val je als ouder dus positief op en krijg je het voor elkaar.
J
Jorien
02-03-2015
Correctie:
....voor over moeten hebben om naar school te komen....
(Om te kunnen praten met de leraren)
J
Jorien
02-03-2015
Ik denk dat het in eerste instantie belangrijk is om na te gaan of er voldoende motivatie bij de ouders is om inspraak te hebben danwel mee te denken. Wat is precies het doel van het verbeteren van het contact tussen de ouders en de leraren, behalve het verbeteren van het contact?
Ik denk dat het sowieso belangrijk is dat leraren beschikbaar zijn Voorde ouders, maar ook zullen de ouders het er soms voor overmorgen hebben om maarschalk te komen. Het excuus van geen tijd gaat naar mijn idee niet echt op. Het is ook hoe je me zelf in deelt.
L
Lisette Caminada
02-03-2015
Iedereen moet ontbijten of avondeten. Ik zou zeggen nodig de juf of meester gezellig thuis uit.
F
Fye
02-03-2015
Ik ben ook een voorstander van het schriftje, mijn dochter zit op het speciaal onderwijs en daardoor is haar school niet bepaald om de hoek en wordt ze met de taxibus vervoerd. Hierdoor is het contact tussen de leerkracht en ouder niet optimaal maar via het schriftje kan er dan toch goed contact gehouden worden zowel over dingen op school van de leerkracht uit, maar ook dingen die thuis gebeuren die invloed kunnen hebben op mijn dochter schrijf ik in het schriftje zodat de leerkracht er ook van weet. Verder werkt de mail ook prima, kan me inderdaad voorstellen dat leerkrachten niet heel de dag mails willen beantwoorden maar daar kun je ook een vast tijdstip voor nemen, de meeste leerkrachten op mijn dochters school kijken voor school begint even en na school ook weer en vind dat ik altijd netjes en snel beantwoord wordt als het nodig is.