Boek ons
Denk mee

Opdrachtgevers betalen te laat

09-03-2016

Diana stuurde ons onlangs via Facebook een bericht. Als zzp’er gebeurt het haar vaak dat opdrachtgevers hun facturen te laat betalen. Irritant! Voer voor een nieuwe meedenker. We vroegen jullie haar probleem om te denken of  Diana te voorzien van een goede, creatieve oplossing.

Wanbetalers

Ze omschreef haar probleem als volgt:

Hoe zou ik opdrachtgevers die hun facturen te laat betalen, en zonder één of twee herinneringen helemaal niet zouden betalen, kunnen omdenken? Lijkt me erg interessant om jullie of andermans visie daarop te horen! Want zowel positieve als negatieve motivatie helpt niet.

Qua positieve motivatie heb ik onder andere korting geprobeerd. Ook heb ik de betaaltermijn al eens opgerekt van 2 weken naar 4 weken en naar 30 dagen. Wat denk je? Het percentage wanbetalers steeg! Zou er een verband zijn tussen factuurtermijn en wanbetaling?

Qua negatieve motivatie heb ik het geprobeerd met ludieke herinneringen en smeekbedes tot het dreigen met boetes. Ik zit er momenteel over te denken om 50% vooraf te factureren. Ik begin pas te werken als er geld op de bank staat. Bij de meeste opdrachten is haast geboden, dus dat motiveert de klant misschien wel?

Veel ideeën

We kregen alleen hier op de website al bijna zestig reacties en ook op Facebook stroomden de reacties binnen. Jullie kwamen met ontzettend veel verschillende ideeën. Gewenst gedrag belonen door korting te geven bij op tijd betalen. Of opdrachtgevers juist (een deel) vooraf laten betalen. Persoonlijk contact zoeken met de mensen die jouw factuur behandelen, stoppen met klanten die niet op tijd betalen, je betalingstermijn verlengen, je betalingstermijn juist verkorten.

Wat ons opviel

Er waren een paar interessante reacties die ons opvielen. Sander Snoeren vertelt dat hij ooit heeft gelezen dat Steve J. Martin namens de Engelse belastingdienst op de aanslag niet vermeldde dat 57% van de belastingbetalers op tijd betaalt, maar het absolute aantal. Dus “zoveel miljoen mensen betalen op tijd”. Door dat zinnetje steeg het percentage naar 86% omdat mensen blijkbaar bij de meerderheid willen behoren. Volgens Sander het onderzoeken waard en daar zijn we het helemaal mee eens. Interessant!

Van de reactie van Robbert werden we ook heel blij. Hij stelt voor jouw klant te feliciteren en als Slechts Betalende Klant extra in het zonnetje te zetten. Deed ons aan dit geweldige filmpje van Hema denken.

Toch bleek dit probleem meer iets dat simpelweg opgelost moet worden. Hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk moeten ze gewoon betalen.

Reactie van Diana

Hieronder de reactie van Diana op al jullie ideeën:

Ik heb alle reacties aandachtig gelezen en was aangenaam verrast door de hoeveelheid en de variëteit. Volgens sommigen (Mischa) moest ik de situatie leren accepteren en volgens anderen (Ronald de Bruijn) juist niet. Ik heb eigenlijk aan praktisch elke reactie iets gehad, aan sommige meer dan aan andere natuurlijk.

Heleen, Maarten, Joop en Karen (misschien vergeet ik iemand) raadden vooruitbetalen aan, iets wat ik zelf ook al een tijd overwoog en nu nog serieuzer zal gaan overwegen. Echter, dit betekent ook meer factuurmomenten en dus meer administratieve rompslomp.

Charlotte en J. Kelleter wezen mij op persoonlijk contact. Ik stuur mijn herinneringen normaliter via de mail en persoonlijk contact heeft er in ieder geval voor gezorgd dat één lang openstaande factuur binnen één dag werd betaald. Ik zal dus vaker gaan bellen in plaats van mailen, al moet ik dan wel een persoonlijke drempel over.

Dit persoonlijke contact heeft er in een ander geval wel voor gezorgd dat ik meer begrip heb gekregen voor de situatie van de ‘wanbetaler’. Het betreft de uitgever van een magazine, die zijn geldeisers pas kan betalen zodra zijn adverteerders hebben betaald.

Ook Saskia heeft mij geholpen, door in feite voor te stellen mijn betalingstermijn te synchroniseren met die van de klant. M.n. grote klanten hanteren standaard een betalingstermijn van 30 dagen en wijken hier niet van af. Ik ga er in deze gevallen nu standaard van uit dat er binnen 30 dagen en niet binnen ‘mijn’ 14 dagen wordt betaald.

Het ‘spiegelen’ van Juriaan vond ik een creatieve: word klant van je klant en betaal zelf te laat. Hoewel dit praktisch niet gaat werken, vond ik dit wel een van de creatiefste antwoorden.

Tot op zekere hoogte heb ik het betaalgedrag van klanten dus geaccepteerd. Ik ga sowieso vaker nabellen en in sommige hardnekkige gevallen misschien ook ‘gewoon’ kappen met een klant. Bij wanbetaling betreft het vaak relatief kleine facturen en loont het letterlijk en figuurlijk niet om hier al te veel tijd in te steken. Zo’n klant is het gewoon niet waard.

Het meeste heb ik gek genoeg gehad aan een onconventionele tip van een anoniem iemand: focus je op het binnenhalen van opdrachten. Hoe meer opdrachten, hoe meer facturen, hoe minder die paar niet-betaalde facturen ertoe doen! Eén factuur van honderd of een paar honderd euro mag niet het verschil maken tussen een goede en een slechte maand, dus wellicht ligt mijn focus verkeerd inderdaad! Het wanbetalen an sich is misschien niet het probleem, maar er is een onderliggend probleem: ik heb te weinig opdrachten! Of eigenlijk precies genoeg, waardoor één wanbetaler het verschil maakt tussen een goede en slechte maand.

Bedankt

Alle meedenkers bedankt voor jullie reacties! Mocht de anonieme tipgever dit lezen: we sturen je heel graag alsnog jouw prijs op! Voor meer meedenkcasussen klik je hier. Zit je trouwens zelf met een probleem en ben je benieuwd hoe onze meedenkers daar tegenaan kijken? Mail ons dan gerust en we bekijken samen of jouw inzending geschikt is voor deze rubriek.

Illustratie: thethreesisters

Licentie: CC BY 2.0

63 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
Nelleke Poorthuis
09-03-2016

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
J
Juriaan
11-03-2016
Neem een dienst van je opdrachtgever af. Betaal vervolgens niet. Moet je eens kijken hoe snel het dan geregeld is.
J
Jan Willem
11-03-2016
Daar zijn gewoon wetten voor.
In mijn Algemene voorwaarden staat:
Declaraties dienen uiterlijk binnen 30 dagen na factuurdatum te worden voldaan in de valuta waarin de declaratie is gesteld. Na verstrijken van de termijn van 30 dagen is de opdrachtgever onmiddellijk en zonder nadere ingebrekestelling in verzuim, in welk geval de opdrachtgever over het factuurbedrag de wettelijke boete van € 40,- en de wettelijke rente van 8% verschuldigd is vanaf de datum van verzuim tot aan het moment van volledige voldoening.
Wie de termijn overschrijdt, krijgt meteen een herinnering met daarin de extra kosten.
Z
Zodoende! Communicatie
11-03-2016
Bel je nog niet betalende opdrachtgever op en vraag vriendelijk of hij/zij ook gratis werkt. Je gaat versteld staan van de reactie.
B
Bart-Jan Faas
11-03-2016
Deze hebben leuke aanmaningen.. Vooral die met de stropdas:-) http://www.debiteurenwinkel.nl
j
joop
11-03-2016
overmaken van 20 % bij de opdrachtverlening en 50% bij de start van het project.
De overige 30% na afronding van het project en binnen 14 dagen betalen + administratiekosten wanneer niet tijdig wordt voldaan.
B
Bart-Jan Faas
11-03-2016
Er zijn hele leuke voorbeeld herinneringen te vinden op het net, perongelijk sturen naar de buren wil ook helpen. Maar dat is geen omdenken, het probleem is eigenlijk dat ze je niet (graag) betalen of van je willen jatten. Wil je wel dat die mensen van jou werk genieten? Het is de perfecte manier om de echt leuke klanten te vinden, de rest crediteert je en gooi je uit je bedrijf waar jij tenslotte de baas bent:-) Super Omdenker Martijn Aslander gaat nog verder, van hem krijg je alleen een factuur als je er om vraagt (zoek WBA ) tenslotte kun je ook crediteuren sparen, geweldige manier om je belasting druk een beetje te kunnen sturen of als je snel geld nodig hebt te crediteren en de BTW terug te vragen.
B
Bart
11-03-2016
Mogelijk dat je extra uren (overuren e.d.) als aparte factuur kunt sturen.
Werkgevers hebben vaker moeite om dat soort afwijkende uren direct te betalen.
Je 'gewone' uren worden dan misschien al wel betaald; je overuren duren wat langer.

Uiteraard neemt dat niet weg dat je dan alsnog zou mogen verwachten dat ze op tijd betalen :)
D
Dave Hofmans
11-03-2016
Arceer de regel van betalingstermijn in het geel. Vrij bijdehand, maar ik heb bijna niemand die te laat betaald. Ooit geleerd op een Brain training. Als omdenktechniek zou je iets kunnen proberen om geen betalingstermijn te hanteren. En dit ook te vermelden op het factuur "ik hanteer geen betalingstermijn, omdat er vaak te laat betaald wordt. De factuur zo snel mogelijk te voldoen zou erg fijn zijn."
K
Kat
11-03-2016
Door de betaalperiode langer te maken is er een grotere kans dat de betaling vergeten wordt. Ik weet niet of je met grote bedrijven te maken hebt, of met individuen maar 50% vooraf is een oplossing. Wel administratief meer rompslomp. Misschien dat ze wederom vergeten dat ze nog 50% moeten betalen.
Wanneer je alleen levert wanneer de betaling binnen is kun je natuurlijk in de problemen raken wanneer er haast bij is. In die gevallen kan je natuurlijke PayPal gebruiken (redelijk snel) of een kopie van hun overschrijvingsbewijs vragen. Veel particuliere klanten doen dat hier in Australië, maar misschien is dat meer iets van hier.
M
MR
11-03-2016
Wellicht kun je snelle betalers een korting geven, betaalt u voor (datum...), dan mag u €?? In mindering brengen op de rekening.
M
Anoniem
11-03-2016
Heel goed. Hoe eerder de klant betaalt, hoe hoger de korting. Je stuurt een lekkere vette rekening die belangrijk hoger is dan de afspraak. Vervolgens geef je naar rato korting als de klant eerder dan het verstrijken van de betaaltermijn betaalt. Je kunt zelfs nog meer korting geven als de klant vooraf betaalt, dus voordat de dienst geleverd is.