Boek ons
Denk mee

Opdrachtgevers betalen te laat

09-03-2016

Diana stuurde ons onlangs via Facebook een bericht. Als zzp’er gebeurt het haar vaak dat opdrachtgevers hun facturen te laat betalen. Irritant! Voer voor een nieuwe meedenker. We vroegen jullie haar probleem om te denken of  Diana te voorzien van een goede, creatieve oplossing.

Wanbetalers

Ze omschreef haar probleem als volgt:

Hoe zou ik opdrachtgevers die hun facturen te laat betalen, en zonder één of twee herinneringen helemaal niet zouden betalen, kunnen omdenken? Lijkt me erg interessant om jullie of andermans visie daarop te horen! Want zowel positieve als negatieve motivatie helpt niet.

Qua positieve motivatie heb ik onder andere korting geprobeerd. Ook heb ik de betaaltermijn al eens opgerekt van 2 weken naar 4 weken en naar 30 dagen. Wat denk je? Het percentage wanbetalers steeg! Zou er een verband zijn tussen factuurtermijn en wanbetaling?

Qua negatieve motivatie heb ik het geprobeerd met ludieke herinneringen en smeekbedes tot het dreigen met boetes. Ik zit er momenteel over te denken om 50% vooraf te factureren. Ik begin pas te werken als er geld op de bank staat. Bij de meeste opdrachten is haast geboden, dus dat motiveert de klant misschien wel?

Veel ideeën

We kregen alleen hier op de website al bijna zestig reacties en ook op Facebook stroomden de reacties binnen. Jullie kwamen met ontzettend veel verschillende ideeën. Gewenst gedrag belonen door korting te geven bij op tijd betalen. Of opdrachtgevers juist (een deel) vooraf laten betalen. Persoonlijk contact zoeken met de mensen die jouw factuur behandelen, stoppen met klanten die niet op tijd betalen, je betalingstermijn verlengen, je betalingstermijn juist verkorten.

Wat ons opviel

Er waren een paar interessante reacties die ons opvielen. Sander Snoeren vertelt dat hij ooit heeft gelezen dat Steve J. Martin namens de Engelse belastingdienst op de aanslag niet vermeldde dat 57% van de belastingbetalers op tijd betaalt, maar het absolute aantal. Dus “zoveel miljoen mensen betalen op tijd”. Door dat zinnetje steeg het percentage naar 86% omdat mensen blijkbaar bij de meerderheid willen behoren. Volgens Sander het onderzoeken waard en daar zijn we het helemaal mee eens. Interessant!

Van de reactie van Robbert werden we ook heel blij. Hij stelt voor jouw klant te feliciteren en als Slechts Betalende Klant extra in het zonnetje te zetten. Deed ons aan dit geweldige filmpje van Hema denken.

Toch bleek dit probleem meer iets dat simpelweg opgelost moet worden. Hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk moeten ze gewoon betalen.

Reactie van Diana

Hieronder de reactie van Diana op al jullie ideeën:

Ik heb alle reacties aandachtig gelezen en was aangenaam verrast door de hoeveelheid en de variëteit. Volgens sommigen (Mischa) moest ik de situatie leren accepteren en volgens anderen (Ronald de Bruijn) juist niet. Ik heb eigenlijk aan praktisch elke reactie iets gehad, aan sommige meer dan aan andere natuurlijk.

Heleen, Maarten, Joop en Karen (misschien vergeet ik iemand) raadden vooruitbetalen aan, iets wat ik zelf ook al een tijd overwoog en nu nog serieuzer zal gaan overwegen. Echter, dit betekent ook meer factuurmomenten en dus meer administratieve rompslomp.

Charlotte en J. Kelleter wezen mij op persoonlijk contact. Ik stuur mijn herinneringen normaliter via de mail en persoonlijk contact heeft er in ieder geval voor gezorgd dat één lang openstaande factuur binnen één dag werd betaald. Ik zal dus vaker gaan bellen in plaats van mailen, al moet ik dan wel een persoonlijke drempel over.

Dit persoonlijke contact heeft er in een ander geval wel voor gezorgd dat ik meer begrip heb gekregen voor de situatie van de ‘wanbetaler’. Het betreft de uitgever van een magazine, die zijn geldeisers pas kan betalen zodra zijn adverteerders hebben betaald.

Ook Saskia heeft mij geholpen, door in feite voor te stellen mijn betalingstermijn te synchroniseren met die van de klant. M.n. grote klanten hanteren standaard een betalingstermijn van 30 dagen en wijken hier niet van af. Ik ga er in deze gevallen nu standaard van uit dat er binnen 30 dagen en niet binnen ‘mijn’ 14 dagen wordt betaald.

Het ‘spiegelen’ van Juriaan vond ik een creatieve: word klant van je klant en betaal zelf te laat. Hoewel dit praktisch niet gaat werken, vond ik dit wel een van de creatiefste antwoorden.

Tot op zekere hoogte heb ik het betaalgedrag van klanten dus geaccepteerd. Ik ga sowieso vaker nabellen en in sommige hardnekkige gevallen misschien ook ‘gewoon’ kappen met een klant. Bij wanbetaling betreft het vaak relatief kleine facturen en loont het letterlijk en figuurlijk niet om hier al te veel tijd in te steken. Zo’n klant is het gewoon niet waard.

Het meeste heb ik gek genoeg gehad aan een onconventionele tip van een anoniem iemand: focus je op het binnenhalen van opdrachten. Hoe meer opdrachten, hoe meer facturen, hoe minder die paar niet-betaalde facturen ertoe doen! Eén factuur van honderd of een paar honderd euro mag niet het verschil maken tussen een goede en een slechte maand, dus wellicht ligt mijn focus verkeerd inderdaad! Het wanbetalen an sich is misschien niet het probleem, maar er is een onderliggend probleem: ik heb te weinig opdrachten! Of eigenlijk precies genoeg, waardoor één wanbetaler het verschil maakt tussen een goede en slechte maand.

Bedankt

Alle meedenkers bedankt voor jullie reacties! Mocht de anonieme tipgever dit lezen: we sturen je heel graag alsnog jouw prijs op! Voor meer meedenkcasussen klik je hier. Zit je trouwens zelf met een probleem en ben je benieuwd hoe onze meedenkers daar tegenaan kijken? Mail ons dan gerust en we bekijken samen of jouw inzending geschikt is voor deze rubriek.

Illustratie: thethreesisters

Licentie: CC BY 2.0

63 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
Nelleke Poorthuis
09-03-2016

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
h
heleen
14-04-2016
Ja, in de bouw wordt ook 25 vooruit betaalt, de halft halverwege en de rest na afloop. Misschien kan je dit ook zo afspreken en de betaaltermijn schriften;ijk afspreken.

Succes heleen
R
René kamphuis
06-04-2016
Ga voor super negatief en stuur een (nep) overlijden acverententie
A
Anoniem
05-04-2016
goede avond Diana,
Blijf niet hangen in het wel of niet betalen van de facturen ,stel gewoon een duidelijk betalingstermijn en gebruik al je energie in het binnenhalen van 1 opdracht per week.
Als je dit gaat waar maken iedere week een nieuwe grote of kleine opdracht heb je geen tijd meer om na te denken over de binnengekomen betalingen maar gaat je tijd zo snel dat het geld al binnen is voordat jij maar enigszins de dagen van het betalingstermijn gaat natellen.
meer opdrachten- meer geld de betalingstermijnen kun je vanzelf verkorten en je krijgt de luxe om nee te zeggen tegen opdrachtgevers waarvan je weet dat ze niet of laat betalen.
nu zet je op jouw hoofd de boodschap als je niet betaald krijg je korting dat is de meest slechte oplossing Dus alleen jezelf focussen op nieuw werk
M
Marleen
31-03-2016
Als je vertrouwen hebt in jouw eigen diensten zou je de betalingstermijn kunnen koppelen aan de klanttevredenheid. In plaats van betalingstermijnen schrijf je op de factuur dat je de snelheid van betaling als feedback van klanttevredenheid beschouwd. Mocht de klant later betalen, dat je dan graag een afspraak maakt om de reden te bespreken waarom men blijkbaart ontevreden was. Ik zou heel graag weten of dit impact heeft op het betaalgedrag.
M
René kamphuis
06-04-2016
Geweldig
M
René kamphuis
06-04-2016
Geweldig
M
René kamphuis
06-04-2016
Geweldig
i
ilse
29-03-2016
Ik werk zelf volgens het boeddhistische systeem DANA. In het kort houdt het in dat ik geen tarieven hanteer: ik werk gratis en de klant mag mij naar eigen inzicht belonen. In het begin was dit spannend, ik moet ook mijn rekeningen betalen, maar het werkt. Het is nog nooit gebeurt dat ik niet ben beloond, vaker krijg ik meer dan het tarief dat ik in eerste instantie hanteerde. Dit 'meer' is niet altijd geld, soms is het een wederdienst, soms een cadeau. De mond-op-mond reclame die ik erdoor heb gekregen, is misschien nog wel het belangrijkste winstpunt.
M
Maarten
28-03-2016
Bij een eerste levering is 100% vooruitbetaling heel normaal. Daarnaast willen klanten graag een 'product' geleverd krijgen, dus vermijdt zoveel mogelijk een uurlooncontract. Als er materialen in het spel zijn, vooruitbetaling vragen, afspreken dat betalingen binnen gestelde termijnen worden voldaan en vermelden dat bij achterblijven van de betaling, de leveringstermijn termijn verschuift met 150% ( 4 weken wordt 6 weken). Bij projecten waar nog papierwerk geleverd moet worden, afspreken dat de laatste 5% gereserveerd voor het begeleidende papierwerk, zoals certificaten, gebruikershandleiding e.d..
J
Jolande Rommens-Musquetier
23-03-2016
Psychologisch onderzoek wees uit dat als je iets met een plaatje met ogen erbij doet, mensen veel sneller en eerlijker reageren. Dit gold ook voor betalen zoals bij het betalen van de toiletjuffrouw ook als ze er niet was. Vreemde ogen dwingen zeggen ze wel eens.. het blijkt waar te zijn.

Of gewoon boter bij de vis hanteren. Eerst laten afrekenen en dan pas leveren. Of contant laten betalen. Ik heb onlangs de gratis IZettle mobiele pinapparaat met app laten leveren. Zo kan ik gelijk laten afrekenen.
J
Jeroen
21-03-2016
Afhankelijk van de opdrachtgever eens proberen je facturen/herinneringen fysiek beter te laten opvallen (print ze op vel gekleurd papier of op A3) of maak ze persoonlijk met een foto. Wellicht dat ze dan niet op de grote hoop belanden en ooit een keer betaald worden.
J
Jacqueline
18-03-2016
Ik hoorde laatst en leuke tip bij het radioprogramma 'De Taalstaat'. Daarin zit een rubriek met 'vergeetwoorden': in onbruik geraakte woorden, die je kunt voordragen om ze weer in ere te herstellen, weer te gaan gebruiken. Er was een man die het woord PROMPT mooi vond, en hij gebruikte het in zijn facturen. Zette onderaan dat hij vertrouwde op een prompte betaling, en hij had het idee dat dat werkte.
J
J. Kelleter
18-03-2016
De betaalmoraal is hedendaags ver te zoeken. Dit komt veelal omdat het persoonlijke contact niet voldoende in de strijd gegooid wordt. Maak goede afspraken vooraf omtrent de betaling. Bij voorkeur betaling binnen 7 dagen. Vraag een aanbetaling of voorschot en bel of mail de mensen dat je de factuur verstuurd hebt. Bel gerust als de betaaltermijn verstreken is.