Boek ons
Denk mee

Juf wordt gek

10-12-2013

Eind vorig jaar plaatsten we onderstaande probleem van Lisette. Zij werd helemaal gek van een leerling in haar klas. We vroegen jullie om met haar mee te denken en er kwamen maar liefst 174 reacties binnen. Dank jullie wel!

bart broekjeHet probleem van Lisette was als volgt:

"Een leerling zoekt op school negatieve aandacht, hij heeft een grote mond tegen mij (juf). De leerling zoekt constant de aandacht en vertoont uitdagend gedrag. Hij gaat over mijn grenzen heen. Ik heb het kind proberen aan te pakken door straf, gesprekken, beloningen. Het helpt niet. Ik zit blijkbaar niet op de goede weg, maar hoe kan het anders? Heeft iemand omdenk-tips voor me?"

Lisette liet ons weten dat ze zeker wat aan jullie adviezen gehad heeft. Ze probeert ze toe te passen. Dat is niet altijd gemakkelijk, maar de situatie is iets verlicht. Ook namens Lisette dus enorm bedankt.

Er waren twee ideeën die Lisette erg mooi vond:

Het geven van een verantwoordelijke taak/rol zal hem zelfvertrouwen geven en waarschijnlijk met plezier dan het vragen van negatieve aandacht. En andere tip: beweging. Jongens hebben een bloedhekel aan stil zitten. Af en toe laten lopen, koffie halen etc. kan hem ook en andere kant op laten bewegen. Lukt het je een kleine verandering te bewerkstelligen? Geniet ervan en vier het! - Peter

Je kunt de Mystery hero invoeren! Werkvorm Je hebt een leuk potje nodig en evenveel ijsstokjes als het aantal leerlingen in je klas. Schrijf elke naam op een ijsstokje en stop deze in het potje. Als je aan het gedrag van de kinderen wilt werken, kies je er één uit. Je kunt ook blind een naam trekken. Vertel dat je de mystery hero hebt uitgekozen, maar dat je nog niet laat weten wie het is. Begin bij voorkeur met een leerling die zich goed kan gedragen... Stel dat de periode van de mystery hero tot de pauze duurt, dan laat je het ook niet langer duren. Je kunt de mystery hero ook een algemene gedragsregel geven, die je gezamenlijk kiest. Als de mystery hero zich goed heeft gedragen, dan vertel je wie het was en je bedankt hem/haar. De klas weet niet wie de mystery hero is, maar doen vaak allemaal hun best. Je kunt een mystery hero polsbandje mee naar huis geven. Ook schrijf je de naam op het bord. Wanneer de mystery hero zich niet goed heeft gedragen, dan vertel je dat de mystery hero harder zijn best moet doen de volgende keer. Zijn/haar naam wordt verder niet genoemd. - Petri

We willen Peter en Petri graag belonen voor hun bijdrage met een Omdenken boek. Jullie ontvangen vandaag van ons een mail.

178 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
10-12-2013

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
c
conny
12-02-2014
Een dergelijke situatie speelde bij mijn dochter in groep 8. De jongen werd regelmatig uit de klas gestuurd en moest na de citotoets zelfs naar een andere klas. De jongen bleek zeer begaafd, doet nu vwo en is nog nooit de klas uitgestuurd.
A
Anoniem
10-02-2014
Misschien kun je proberen erachter te komen, waarom hij zich zo gedraagt!
Dat lijkt me slimmer, hoe meer aandacht hij krijgt, hoe meer hij die op gaat eisen.
Bewegen is altijd goed, maar schakel de hele klas dan in, niet alleen dat ene kind.
Wist je trouwens, dat kinderen zich maar 12 min. kunnen concentreren, de tijd voor de kleine pauze is voor iedereen te lang om te werken. Bedenk iets leuks, trommelen, zingen, dansen, daarna gewoon weer verder.
Als ze er aan gewend zijn, gaan ze door met werken.
A
Alex El Greco
09-02-2014
Probeer het een met een meester! Die jongen heeft gewoon een rolmodel nodig, waarschijnlijk heeft hij thuis ook alleen maar een moeder omdat zij zijn vader "uit beeld" heeft gepest...
L
Lisette
27-01-2014
Hi allen,
enorm bedankt voor het meedenken! Een aantal adviezen probeer ik zeker toe te passen. In eerste instantie even wennen, maar kan merken dat de situatie iets verlicht is. Bedankt dus! Lisette
d
diaan
29-12-2013
Ik denk dat je eerst moet inzien dat jij niet een probleem hebt maar het kind endaar ingeloven. Vanaf dat moment is voor jou het gedrag al niet meer ENORM verontrusstend/irritant. Dan zou je hem kunnen benoemen met de juiste intentie dat je hem toch wel lief vind (tegen het lieve jongetje in hem)en dat je alle geduld en vertouwen in hem hebt dat ook gaat geloven dat hij zichzelf lief vind en dat het niet uitmaakt wat hij doet of zegt. Het wordt eerst erger (dat wordt het altijd) dan zal hij zich niet meer zo gaan verzetten tegen je. En als je beetje geluk hebt (en vooral hij) dan gaat hij je misschien wel vertrouwen. Maar blijf altijd constant in je handelen en wat je zegt tegen hem en vooral met de juiste intentie
M
M. de Vries
27-12-2013
Zonder relatie, geen prestatie. Probeer eens tijdens de pauzes contact met hem te maken bijvoorbeeld op het voetbalveld. Op deze momenten hoef je niet van hem te verlangen dat hij zich moet concentreren op zijn werk. Je hebt dus minutenlang de tijd om complimenten naar hem te maken.
C
Catharina
17-12-2013
Kijk eens naar het gezin waar het kind vandaan komt. Grote kans dat daar het probleem zit. Schakel het schoolmaatschappelijk werk in om de jongen en eventueel zijn ouders te begeleiden. Ga niet alleen met het kind zitten tobben, maar zoek de samenwerking. En bovenal, wees lief voor hem!!
b
barbara
16-12-2013
Daag de rest van de klas ook uit over je grenzen te gaan....chaos...daarna volgt orde
J
Johan Groenen
13-12-2013
Is zijn motivatie (A) intrinsiek (is hij onderprikkeld) of (B) extrinsiek (wil hij indruk maken op klasgenootjes)?
A
Anoniem
12-12-2013
Vraag hem eens wat hem dwars zit, is de les te makkelijk, heeft hij meer uitdaging nodig, of is het juist te moeilijk? Geef hem complimenten voor netjes gedrag en mooie cijfers. Maar praat vooral met hem, wat hem ertoe beweegt zich zo te gedragen. En hoe is hij thuis, en hoe was hij bij de vorige leerkracht? En anders bellen hé: de Advies- en Info.lijn van Balans is er voor je hoor: 0900-2020065