Boek ons
Denk mee

Juf wordt gek

10-12-2013

Eind vorig jaar plaatsten we onderstaande probleem van Lisette. Zij werd helemaal gek van een leerling in haar klas. We vroegen jullie om met haar mee te denken en er kwamen maar liefst 174 reacties binnen. Dank jullie wel!

bart broekjeHet probleem van Lisette was als volgt:

"Een leerling zoekt op school negatieve aandacht, hij heeft een grote mond tegen mij (juf). De leerling zoekt constant de aandacht en vertoont uitdagend gedrag. Hij gaat over mijn grenzen heen. Ik heb het kind proberen aan te pakken door straf, gesprekken, beloningen. Het helpt niet. Ik zit blijkbaar niet op de goede weg, maar hoe kan het anders? Heeft iemand omdenk-tips voor me?"

Lisette liet ons weten dat ze zeker wat aan jullie adviezen gehad heeft. Ze probeert ze toe te passen. Dat is niet altijd gemakkelijk, maar de situatie is iets verlicht. Ook namens Lisette dus enorm bedankt.

Er waren twee ideeën die Lisette erg mooi vond:

Het geven van een verantwoordelijke taak/rol zal hem zelfvertrouwen geven en waarschijnlijk met plezier dan het vragen van negatieve aandacht. En andere tip: beweging. Jongens hebben een bloedhekel aan stil zitten. Af en toe laten lopen, koffie halen etc. kan hem ook en andere kant op laten bewegen. Lukt het je een kleine verandering te bewerkstelligen? Geniet ervan en vier het! - Peter

Je kunt de Mystery hero invoeren! Werkvorm Je hebt een leuk potje nodig en evenveel ijsstokjes als het aantal leerlingen in je klas. Schrijf elke naam op een ijsstokje en stop deze in het potje. Als je aan het gedrag van de kinderen wilt werken, kies je er één uit. Je kunt ook blind een naam trekken. Vertel dat je de mystery hero hebt uitgekozen, maar dat je nog niet laat weten wie het is. Begin bij voorkeur met een leerling die zich goed kan gedragen... Stel dat de periode van de mystery hero tot de pauze duurt, dan laat je het ook niet langer duren. Je kunt de mystery hero ook een algemene gedragsregel geven, die je gezamenlijk kiest. Als de mystery hero zich goed heeft gedragen, dan vertel je wie het was en je bedankt hem/haar. De klas weet niet wie de mystery hero is, maar doen vaak allemaal hun best. Je kunt een mystery hero polsbandje mee naar huis geven. Ook schrijf je de naam op het bord. Wanneer de mystery hero zich niet goed heeft gedragen, dan vertel je dat de mystery hero harder zijn best moet doen de volgende keer. Zijn/haar naam wordt verder niet genoemd. - Petri

We willen Peter en Petri graag belonen voor hun bijdrage met een Omdenken boek. Jullie ontvangen vandaag van ons een mail.

10-12-2013
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden