Boek ons
Denk mee

Concertkletsers

29-11-2016

Vandaag wordt de meedenker van Ilonka afgesloten. Ilonka mailde ons een probleem dat door veel mensen werd herkend: concertkletsers, oftewel mensen die dwars door de mooie muziek heen praten. Jullie dachten met haar mee en wij hebben de meest opvallende reacties verzameld.

Ilonka omschreef haar probleem als volgt:

Ik hou ontzettend veel van muziek, ben een echte muziek fan en ik ga dan ook geregeld naar concerten. Maar de laatste tijd wordt mijn concertplezier vreselijk vergald door mensen die maar blijven praten tijdens het optreden. Er wordt hard gelachen en veel gekletst. Het lijkt steeds meer een tendens te worden om actief te socializen tijdens een live optreden zonder rekening te houden met de concertbezoeker die wel wil genieten van de muziek. Natuurlijk wordt er weleens wat gezegd, of gepraat, maar het lijkt de laatste tijd steeds erger te worden. Geroezemoes alom en regelmatig hinderlijk en storend. Akoestische nummers worden verstoord en a capella heeft hierdoor ook zn glans verloren.

Accepteren en oplossen

De algemene tip in veel van de reacties was het accepteren van de situatie. Met als kernboodschap: het gedrag van anderen kun je niet veranderen, maar jouw verwachtingen kun je wel bijstellen. Met die gedachte werd er ook gezocht naar een oplossing, want waar omdenken niet lukt, is oplossen natuurlijk ook een goed alternatief!

Rudy vertelde ons: Je kunt zelf anders gaan denken over de overlast. Realiseer je dat je niet alleen bent op de wereld. De anderen hebben ook betaald, en komen ook voor plezier. Besef dat zij het naar hun zin hebben. Richt je aandacht op het podium en geniet. Kijk hoe de anderen genieten van hun gezellige geklets en geniet nog een keer

Nanja sluit hierop aan en geeft als tip: Ik ga meestal ergens anders staan. Het lukt me steeds meer om dat zonder veel passieve agressiviteit te doen. Ik heb last, dus ik ga weg. Oordelen over wat wel en niet zou moeten heeft geen zin: dat is slechts mijn mening en niet de realiteit.

Henk-Jan ziet muziek als een vorm van communicatie. Er vindt interactie plaats en daar kun je gebruik van maken: Wees blij dat jij er onderdeel van mag zijn. Dat is het publiek immers ook, anders hadden ze geen kaartje gekocht en tijd vrij gemaakt om het concert bij te wonen. Bedank het publiek dat zij mee willen gaan in de dialoog. Voor een monoloog is de radio wellicht een beter medium.

Volgens Peter is het dan ook zo dat mensen om verschillende redenen naar een concert gaan: Voor de een betekent dit gefocust luisteren, voor de ander is dat een avondje uit met vrienden en goede (achtergrond)muziek. In beide gevallen is er interactie. Volgens mij kiezen mensen zelf voor de interactie die zij op dat moment het meest interessant vinden.

Focussen

Judith koos ervoor om te focussen op wat wél leuk is aan het concert, en daar je energie in te steken: Ga op in de vibe, muziek, wat je ziet, maak contact en geniet van alles eromheen. Ervaar, voel en dat gaat verder dan alleen maar de tekst en muziek luisteren, want dat kan ik thuis ook en is goedkoper.

Omkeren en respecteren

Er werd ook gebruik gemaakt van de strategie van het omkeren. Lars geeft als tip om alléén nog maar naar bands te gaan die keiharde teringherrie maken, zodat kletsen geen zin meer heeft. Thijs kiest voor de strategie van het respecteren. Mensen zijn overal op voorbereid behalve op uiterst serieus genomen te worden, Thijs: Stel de vraag aan de concertkletsers of de muzikanten wat zachter moeten spelen zodat zij elkaar beter kunnen verstaan. Of dit het gewenste effect oplevert is natuurlijk maar de vraag, al kun je er zelf misschien wel lol aan beleven.

Stiltecoupé

Een andere oplossing werd gegeven door het aanbieden van een speciale stilteruimte waar mensen in alle rust van de muziek kunnen genieten. Op die manier kunnen de concertkletsers hun eigen gang gaan en worden de liefhebbers niet gestoord. Yvette: Het zou ideaal zijn als er verschillende gedeeltes in de zaal zouden zijn. 1 voor de concertkletsers en 1 voor de luisteraars.

Doorzetten

Ook de doorzetstrategie werd toegepast, door te volharden in wat je wilt creëer je soms nieuwe mogelijkheden. Theo herkent zich enorm in het probleem en kwam met de tip om briefjes mee te nemen waarop je duidelijk en met passie uitlegt waarom het concert zo belangrijk voor jou is. Theo Ze zijn dan in ieder geval even stil tijdens het lezen. Een anonieme omdenker voegde er aan toe: Neem dan zoveel papieren mee dat ze tenminste even blijven lezen!

Meedenken? Meezingen!

Tenslotte kwam Astrid met het idee om iedereen mee te laten zingen, zodat je samen bezig bent met de muziek. Want wie zingt, kan niet kletsen. Astrid: Ik weet alleen niet of het concert er dan op vooruit gaat.

De reactie van Ilonka

Ilonka heeft gereageerd op jullie tips en laat het volgende weten:

Allereerst was het goed om te weten dat ik niet de enige ben die last heeft van concertkletsen. Blijkbaar zijn er meerdere mensen bekend met dit (nieuwe) fenomeen.

Ik wil iedereen bedanken voor de vele reacties met tips en adviezen. Humor is erg belangrijk in de omgang met mensen en zeker tijdens een leuke concertavond. Maar het meeste heb ik gehad aan het advies van Rudy en van Carla.

Het is namelijk onmogelijk om anderen te veranderen. Mijn eigen beleving en gevoel daarentegen kan ik wel veranderen. De concertkletsers hebben ook betaald voor een leuke avond en komen ook om plezier te hebben. Dat gegeven hield ik in mijn achterhoofd. Door mijn aandacht meer te focussen op het podium waar de muzikanten stonden in plaats van mijn irritaties ten opzichte van alle kletsers, kan ik meer genieten van de muziek.

Het ultieme omdenken dus! Er is namelijk pas sprake van een probleem als je er een probleem van maakt. Dus ik liet de concertkletsers voor wie ze waren en heb genoten van het concert van Blaudzun in Metropool afgelopen december. Een nummer werd zelfs akoestisch gespeeld en dat was prachtig. Je kon geen speld horen vallen, ook geen doosje, maar het was bijna stil in de zaal

En Carla adviseerde mij om naar een hardrockconcert gegaan en dat is goed bevallen. Bij Lemmy Lives (tribute to Motorhead) heb ik geen moment last gehad van concertkletsers, alleen van mijn oren. Dat dan weer wel...

Wij willen jullie weer bedanken voor het meedenken! Rudy en Carla, één van onze boeken is naar jullie onderweg! Heb je zin in meer meedenkers? Je vindt op onze website weer een paar kersverse problemen. Alle casussen vind je hier. Schroom je ook vooral niet om je eigen meedenkverhaal in te sturen.

P.S. In februari 2018 voerde concertzaal Paard in Den Haag de Lul-Niet-Lollie in. De lieflijkste manier om concertbezoekers de mond te snoeren.

39 reacties
Omdenken bij jouw organisatie?
Dat kan!
Bekijk de mogelijkheden
Nelleke Poorthuis
29-11-2016

Eigen omdenkverhaal? Denk mee! We zijn altijd op zoek naar mooie staaltjes omdenkerij.

Reageren onder dit verhaal kan helaas niet meer, maar we horen graag wat je wilt vertellen via contact@omdenken.nl.
L
LJZ
03-12-2016
Enthousiast meezingen met de artiest, het liefst in hun oren, zodat je hén stoort in het gesprek. Als ze dan verstoord naar je kijken, zeg je: gave muziek hè? Genieten jullie daar ook zo van?
H
Henk-Jan
03-12-2016
Speel om te delen, niet om te ontvangen.
Als mensen praten hebben ze het ofwel naar hun zin of je mag beter je best doen hun te verwonderen met wat jij te delen hebt. Laat het gebeuren inplaats van iets statisch in te kaderen in wat jij denkt wat hoort te zijn. Muziek is een vorm van communicatie. Er vind interactie plaats! Ga mee in het 'gesprek'. 'Speel' er op in. En wees blij dat jij er onderdeel van mag zijn. Dat is het publiek immers ook, anders hadden ze geen kaartje gekocht en tijd vrij gemaakt om het concert bij te wonen.

Overigens: concert komt van het Latijnse woord 'concerto' wat wedijveren of disputeren betekent. Bedank het publiek dat zij mee willen gaan in het dialoog. Voor een monoloog is de radio wellicht een beter medium
I
Ingrid blokzijl
03-12-2016
Vraag de organisator vóór t concert dit te benoemen met de vraag Wie heeft hier last van... vast wel meer mensen dan de kletsers
W
Warner
03-12-2016
Ik vind dit ook zeer storend, heb hetzelfde meegemaakt bij An Pierlé zoals hieronder staat (Para Breda). Uiterst vervelend na een week hard werken aan de bar waren we aan het bijkomen en -kletsen met een biertje: begint ze ineens dwars door ons gesprek te spelen.
W
Anoniem
12-12-2016
Nets als die irritante bumperklevers, die km's lang 1 meter voor je blijven rijden :-).
W
Anoniem
03-12-2016
:-))))
W
Anoniem
03-12-2016
:-))))
R
Rick
03-12-2016
Concertkletsers maken het mogelijk dat je nóg geconcentreerder naar de artiest/artiesten kan luisteren, ipv ze alleen maar te HOREN.
M
Moon
03-12-2016
De reden om niet meer naar concerten te gaan is het achterlijke gegil om mij heen als de artiest opkomt, beweegt, iets zegt, in de richting kijkt van....etc. Het concert meekijken door het schermpje van de telefoon of erger nog een I-pad. Totaal achterlijk gedrag.
Daarnaast in kleine zalen het gepraat, de telefoons, en ook het gillen.... ik betaal om alles te kunnen horen van degene wiens kaartje ik heb gekocht maar dat gaat dus niet. Zo jammer
S
Sjoerd
03-12-2016
Heel vervelend inderdaad! Ik vind dat vooraf in twee delen van de zaal zoals hieronder beschreven een heel goed idee. Ware het niet dat er een podium mee moet beginnen. Dat is haalbaar. Wellicht dat als 1 leidt, de rest volgt!
R
Regina Leue
03-12-2016
ik vind ook concertkletsers uiters irritant
men komt toch voor de muziek? en in de pauzes of na afloop van het concert kan men social netwerken en bijkletsen
R
Rudy
03-12-2016
Veel berichten over oplossingen die ánderen moeten realiseren. Je verandert de anderen niet, dat heb je zelf ook ervaren. Je kunt zelf anders gaan denken over de overlast. Realiseer je dat je niet alleen bent op de wereld. De anderen hebben ook betaald, en komen ook voor plezier. Besef dat zij het naar hun zin hebben. Richt je aandacht op het podium, en geniet. Kijk hoe de anderen genieten van hun gezellige geklets en geniet nog een keer..
R
Rob
03-12-2016
Inderdaad ergerlijk. Maar laten we beginnen met de constatering dat er twee soorten bezoekers zijn: luisteraars en irritanten. Verdeel de zaal in twee delen. Eentje met de nadrukkelijke regel dat er geluisterd moet worden en een andere met een groot projectiescherm en diverse bars waar mensen mogen ouweh... zoveel ze willen. Mensen hebben daardoor geen last van elkaar en moeten bovendien bij het kopen van het kaartje zichzelf identificeren als luisteraar of, nou ja, laten we zeggen: spreker. Iedereen tevreden. Een snelle oplossing zou zijn: gebruik een bioscoop in de buurt voor de Sprekers.